Wat is er nieuw

water verversen en kardinaal tetra overlijden

flipper34

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
61
herkend iemand dit bij nagenoeg ieder water wissel gebeurd het
er overlijd soms 1 soms meerdere tegelijk kardinaal tetra´s
nu vanmorgen kon ik er weer 1 uit vissen
is veder niets aan te zien van beschadigen of ziektes
ander vissen zwemmen gewoon vrolijk rond
water wissel gebeurd op temperatuur
zou een oplopende ph waarde een oorzaak kunnen zijn gaat van ph 7 naar ph7,3 wordt middels co2 weer terug gebracht naar de ph 7

of heeft iemand een ander idee wat de sterfgevallen veroorzaakt

groet

jaap

nog even de water waarden gemeten

temp 26 graden
ph 7
kh 8
no2 0,01
no3 15 mg
po4 0,1 mg
fe 0,2 mg

dacht zelf dat deze niet zo verkeerd waren
alleen de po4 is wat aan de lage kant

groet

jaap

Misschien een stress reactie of verminderde weerstand?

Probeer eens een waterwissel zonder Co2 toevoegen.
Hoeveel wat % verschoon je?
Voeg je nog wat aan het water toe?

@meksjoef lijkt me niet immers wordt de hele tijd al toegevoegd en het terug brengen naar ph 7 gebeurd geleidelijk.

@Sanneke80 stress reactie lijkt me sterk water loopt weg via de inlaat filter en bijgevuld via de uitstroom buis dus loopt zo normaal mogelijk.
verminderde weerstand tja kan zijn maar gebeurd puur na de water wissel normaal zwemmen ze vrolijke en gezond rond

@D@nny H denk niet dat mijn andere vissen dit op prijs stellen daarnaast zwemmen ze de hele tijd rond in water met co2 en een ph van 7 dus als dat de oorzaak zou zijn zou je meer sterf gevallen moeten zien.
Hoeveel wat % verschoon je? zon 40%
Voeg je nog wat aan het water toe neen geen toevoegingen ga er van uit dat het water pwn van goede kwaltijd is hier.

groet en bedankt voor jullie reacties

jaap

Hoe vaak doe je die waterwissel?
Ik vind 40% best veel.
Kan me voorstellen dat er toch wel een aantal waardes veranderen, met zo'n grote verversing.

Zit in redelijk analoge situatie
- bak van 400 liter
- wekelijks 40% verversing met 80% regenwater en 20% kraanwater
- kh 5 (blijft stabiel bij verversen)
- gh 7 (aanvullen met CaSO4 en MgSO4 na verversen)
- pH stijgt van 6,8 naar 7,0 (daalt terug door CO2 injectie via atomiser)
- temperatuur daalt nu van 25°C naar 23°C (geen verwarming in bak)
- K, NO3, PO4, Fe en micro-elementen worden aangevuld na verversing

Ik heb een school van 44 kardinaaltjes.
Voor zover ik het gedrag van een kardinaaltje kan interpreteren, vinden ze dit prettig.
Ze zijn actief en wraatlustig.
Nog geen sterfgeval.

Het schooltje is wel relatief jong (± 1 jaar).
Misschien dat het schooltje van de TS al wat ouder is?

@Marcel Hoe vaak doe je die waterwissel 0m de drie weken
de enigste waarde die veranderd is de ph waarde zoals aangeven
de kh waarde blijft het zelfde ook de gh aangezien ik met kraan water ververs zonder toevoegingen
er zou natuurlijke een schommeling van de po4 en no3 plaats vinden
maar kan niets vinden dat daar de vissen op zouden reageren

@BertS mijn schooltje zover je nog kan spreken over schooltje is zon 1,5 jaar oud dus erg verschilt het niet

groet en bedankt
jaap

Je schrijft dat je (heel weinig, maar wel meetbare?) NO2 hebt. JE bak draait al heel lang en NO2 zou dus niet meer meetbaar moeten zijn. Kan er een ander problem zijn dat slechts blootgelegd wordt tijdens de waterwissels? Een dode vis, rottend hout, een rottende bodem o.i.d. op een plek met weinig waterbeweging? Als het waterpeil 40% omlaag gaat heb je even een heel ander stromingspatroon en kan zo'n plek misschien ineens wel uitgespoeld worden zodat de vissen ermee te maken krijgen?

wat is de temperatuur van je ververswater? Als je 40% wisselt met een stuk lagere temperatuur, dan merken de vissen dat wel. Als daarbij wat zwakkere exemplaren rondzwemmen...

@Peter74 die no2 komt standaard voor in het leiding water hier meet set is wel heel gevoelig (JBL)
ander set meet niets
de ander dingen die je opnoemt zijn niet van toepassing alles is betrekkelijk nieuw en in de ander bak is het het zelfde verhaal

@tripel20 verversen gebeurd zoals geschreven in het eerste bericht op temperatuur

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan