Wat is er nieuw

water verversen met bioloog

Demarc

New member
Lid geworden
14 oktober 2024
Leeftijd
47
Ik ben bezig met het plaatsen van een Zuid-Amerika aquarium. Deze is 220x60x70 met een bioloog van 195x40x40. Nu heeft mijn aquarium dus 2 overlopen naar de bioloog. Deze bioloog komt in de achterliggende kamer te staan waar ik aansluiting heb op het riool en wateraansluiting voor verversen. Nu wil ik weten hoe jullie water afvoeren? doen jullie dit via de overloop aquarium? of hebben jullie een extra gat in het aquarium waar de buis rechtstreeks op het riool zit en middels met een bolkraan werkt? Dit is een punt waar ik even vastloop hoe ik het water ga laten weglopen naar het riool

Groot bioloog heb jij. :-0

Ik heb hier in de laatste kamer twee buizen naar het riool gemaakt. De kleine buis met kraan eraan is om het waterniveau te regelen tijdens het verversen (kan voor zowel snelle verversing zijn als voor permanent indruppelen). Grote buis is de noodafvoer.

20241107_191239.jpg

20241107_191307.jpg

Dus u doet eigenlijk gewoon water verversen door nieuw water in het aquarium toe te voegen en en dan het overtollige water weg via riool?

De laatste tijd wel ja. Dat vind ik (i.v.m. doorlopende filters etc.) makkelijker dan eerst apart water afhevelen. 🙂 Het kost wat meer water, dat wel. Maar ik ververs niet zo vaak dat dat echt een verschil maakt op de waterrekening.

Ik heb zelf de ruimte helaas niet voor dit soort dingen, maar ik weet wel hoe ik het zou doen.
In het aanvoervak van de bioloog zou ik een extra gat (laten) boren, waar ik een aansluiting op het riool zou maken. Zijkant of onderkant hangt een beetje af van waar je ruimte hebt, maar beide is prima. Op deze doorvoer zou dan een staande PVC-buis worden aangesloten, zodat je nog een beetje kan spelen met de hoogte van de waterstand in de bioloog zonder nieuwe gaten te hoeven boren. En dan in een ander vak van de bioloog water bijvullen. Mogelijk het laatste vak met filtermedia, maar meer waarschijnlijk het opvoervak. Als je een kraan speciaal voor het bijvullen hebt, gewoon een slang van de kraan naar de bioloog leggen en dan de kraan gebruiken om bij te vullen. Overtollig water loopt dan gewoon weg via de 'overloop' in het aanvoervak van de bioloog.

De laatste tijd wel ja. Dat vind ik (i.v.m. doorlopende filters etc.) makkelijker dan eerst apart water afhevelen. 🙂 Het kost wat meer water, dat wel. Maar ik ververs niet zo vaak dat dat echt een verschil maakt op de waterrekening.
Hoeveel extra water het kost, hangt ook af van hoeveel je in 1x ververst, toch? Als je 10% ververst, dan gaat 10% van die 10% vrijwel rechtstreeks het riool in, dus heb je effectief 9% ververst. Als je 50% ineens ververst, dan gaat er 50% daarvan het riool in, dus heb je effectief 25% ververst. Tenminste, als je uitgaat van een volledige menging, terwijl je in de praktijk waarschijnlijk voornamelijk het vuile water loost. Bovendien is dit soort systemen ideaal om even snel een beetje te verversen, wat dus het laagste extra waterverbruik geeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan