Water verversen of niet?

S

slider

Guest
Hallo (ik ben net begonnen met deze hobby) ik vroeg me af of het nodig is om onderhoud te plegen aan je aquarium als je water gewoon helder is, moet je dan water verversen en je sponsen schoonmaken (in aquarium water?)
 
Volgens mij standaard iedere week 20 � 25% verversen. Sponsen van je filter niet schoonmaken, pas als je filter duidelijk minder goed zijn werk doet kun je sponsen uitspoelen in aquariumwater en anders gewoon laten zitten ivm belangrijke bacteriecultuur.
Wat is trouwens je vissenbestand op dit moment en hoe lang draait je aquarium al?
 
Wanneer ben je begonnen? Slider.

De eerste 4 weken draai je eerst de bak in.
Filter kijk je pas, als er weinig uit komt.

En ,meet de waterwaarden. die zeggen ook veel.

O, Stom ,vroeg jij al.
 
slider zei:
Hallo (ik ben net begonnen met deze hobby) ik vroeg me af of het nodig is om onderhoud te plegen aan je aquarium als je water gewoon helder is, moet je dan water verversen en je sponsen schoonmaken (in aquarium water?)

De eerste weken normaal niet, maar soms moet het wel wanneer je al vis hebt en je waterwaardes gaan de verkeerde kant uit.

Nadat je bak is opgestart en stabiel is, hangt de frequentie en hoeveelheid van verversen een beetje af van hoe groot je bak is, hoeveel en de soort vis erin zit, wat het filtervermogen is, etc

Normaal is 1 keer per week a 14 dagen een beetje een standaard. En dit voor 25% tot 50% van je totale inhoud.

Ook dat kan nog een beetje variabel zijn. Na problemen, zieken, doden, medicatie, algen of andere problemen wil je soms meer verversen dan 'standaard'.

Sponzen mag je in een aparte emmer aquariumwater reinigen, maar het mag ook even kort onder een stroom lauw leidingwater.

Ook hier hangt de frequentie af van je filtercapaciteit, soort filtermedia, orde van vervuiling, etc...

Het wit watje gebruik je 1 tot 3 a 4 weken. Tussentijds wekelijks uitspoelen mag.

De andere sponzen kan je 1 tot 3 a 4 maanden onaangeroerd laten zitten, waarna je ze uitspoelt. Deze kan je blijven gebruiken tot ze uit elkaar hangen.

Siporax of vergelijkbare keramische buisjes kan je dan weer een half tot een jaar laten zitten. Maar sommige reinigen ze wel eerder.
 
De bak draait 3 maanden en het water is kraakhelder.

Op dit moment is mijn aquarium een Juwel 60 x 30 met 5 cardinal tetra's en 2 guppies en 5 rasbora pauciperforata's en 2 ramezie's.

Ik heb een tweedehands Juwel Rio 400 gekocht met 2 Maanvissen, 2 zoenvissen, 3 roodneuszalmpjes, 5 kegel vlek barbelen, 2 algeneters, 3 slakken etende slakken, deze wil ik samen gaan voegen en wil het vooral goed doen zeg maar, ga dus nu waterbehandeling kopen zodat ik na het toevoegen van kraanwater geen issue's krijg. (nog advies iemand wat te gebruiken?), water van de Rio 400 is ook kraakhelder.
 
Kraakhelder zegt eigenlijk geen fluit, de vervuiling die vervelend is zie je niet (en bruin water wil je juist in sommige bakken). De enige manier om te weten of je wate rvervuild is is om het te meten, en dan bij voorkeur zelf en met een druppelset, dit ipv de lfs laten doen en geen goede antwoorden krijgen alleen 'het is goed' heb je niks aan, en strips zijn ook niet aan te raden, koop zo'n koffertje dus.

Waterbehandeling (dat chloorverwijder spul enzo) is nutteloos, niet nodig als je in Nederland woont. Alleen maar leuk voor de lfs die aan jou verdient.

Het belangrijkste is dat je filter niet te lang uitstaat bij verhuizen vanwege de baterieen, maximaal half uur uiterlijk 3 kwartier, dan snel weer filter laten draaien, dan gaat het wel goed. Niks schoonmaken aan het filter bij de verhuizing, en liefst ook niet aan de bodem tenzij heel erg hard nodig.
 
Ok top, ik heb het Sera koffertje inderdaad en de waarden waren goed op nitriet na die was aan de hoge kant, ik heb er een bruisteentje ingedaan en ga van de week nog eens meten, vraag me af of het een goed idee is om het water van mijn "oude" aquarium te gebruiken voor het vullen van de nieuwe? (ik ga natuurlijk eerst meten ). Heeft iemand nog tips m.b.t. de verhuizing van het Rio 400 aquarium?
 
nitriet na die was aan de hoge kant??

Gelijk water verversen,hoor. MOET 0 zijn.
 
Oh dat wist ik niet - ga ik meteen vanavond doen dan!
 
Nitriet =0
Nitraat =10-15...
Fosfaat = 1.
 
Zogenaamd " oudwater" over zetten heeft geen enkele zin, je bacteri�n bevinden zich in je filter media en in je bodem.
Het beste lijkt mij om je nieuwe bak te vullen met schoon water en vervolgens je nu in gebruik zijnde filter over te zetten op je nieuwe bak.
( filter inderdaad niet te lang stil laten staan, zoals eerder al gezegd)
Voor de zekerheid zou je de eerste dagen je water kunnen blijven meten, maar echt nodig lijkt mij dat niet.
 
Als je nitriet meet en er al vissen in hebt zitten dan moet je verversen. Zonder bewoners wordt dat vanzelf omgezet en is verversen niet nodig.
Zoals ook Jos net al zegt zou ik ook geen oud water meenemen hoor.
 
Allright bedankt voor de tips.
 
Terug
Bovenaan