Wat is er nieuw

water verversen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter beginner124
  • Startdatum Startdatum
B

beginner124

Guest
Ik heb nog maar eens een vraag voor jullie 🙂

Ik ververs wekelijks 30% van mijn water, hiervoor heb ik een bodemstofzuiger met slang. Om alles in gang te krijgen zuig ik gewoon aan de slang en hopla alles begint te lopen.

Dankzij een medeforummer ben ik erachter dat ik waarschijnlijk dwerggoerami iridovirus heb.
Ik heb ook wel zitten lezen over de verschillende ziekten in een aquarium, waarbij er eentje wel heel smerig is: vistuberculose

Aangezien dit ook besmettelijk is voor mensen en het blijkbaar in veel gevallen latent aanwezig is, maak ik me wel wat zorgen over mijn overhevelmethode.


Hoe doen jullie dit?
Een pompje lijkt me geen oplossing omdat ik ook vervuiling van de bodem opzuig ...
Tips zijn allemaal welkom!
 
Langere slang nemen, zodat je een U krijgt.
blijf rechtop staan.
Zuig aan de slang,tot de U volloopt, vinger op de uitstroom, en steek hem dan in de emmer.

Wat jij nu denkt, als dat zo is, zijn je vissen ook bijna dood.
 
en wil je het "hightech" monteer je een afsluiter waar je anders je duim zet . 😉
 
Mss heb je wel gelijk 🙂

Was ook wel benieuwd hoe de anderen het hier doen. Nu is het wel niet zo dat ik telkens water binnenkrijg 🙂 je moet op tijd de slang in de ton steken haha
 
Hoe hightech ben je beter dan met een duim.

met je Duim doe je open en dicht.
 
Bertus neem een pilletje en reageer eens op een normale manier , is een stuk prettiger voor iedereen vooral voor je zelf. Kijk ook even naar de smiley die erbij staat .

Mijn vijf cent en helaas al weer off topic :sorry:
 
Dit is een normale manier... Ik doe het niet anders. Heb ik geen pilletje voor nodig.

Hoe doe jij het dan Hightech???? met en kraantje?

Snap niet waarom jij zo moet reageren.
 
Ik gebruik de pompbal (dat blauwe geval) uit zo'n setje van APO:

apo-siphon-450x600.jpg


Om de bodem schoon te maken vind ik het niet zo geweldig (al kan dat heel goed aan mij liggen), maar is ideaal om water over te hevelen. Hornbach heeft geloof ik iets vergelijkbaars liggen.
 
Voor de bodem gebruik ik een SEra buis, vuil water er gelijk uit.
Dan tot wat er ververst moet worden.
 
Zo`n stofzuiger gebruik ikzelf nooit, maar hevel vaak water over naar emmers. Het slangetje die bij een stofzuiger verkocht wordt is vrij kort om met je mond aan te zuigen. De slangen die ik gebruik zijn langer, wel tot drie meter. In verschillende diktes. Je hebt dan meer tijd met aanzuigen voordat het water bij je mond komt.
 
Tempest67 zei:
Bertus neem een pilletje en reageer eens op een normale manier , is een stuk prettiger voor iedereen vooral voor je zelf. Kijk ook even naar de smiley die erbij staat .

Mijn vijf cent en helaas al weer off topic :sorry:

Bertus zegt helemaal niets raars, snap niet waarom jij zo reageert.

Moest ik even kwijt...
 
Uit je andere topic kan ik opmaken dat het waarschijnlijk het Iridovirus is en dan hoef je je niet zo druk te maken denk ik. Dat is gerelateerd aan de Gourami s namelijk.

Laten we verder allemaal aardig en netjes blijven. Zo houden we het gezellig hier 😉.
 
jessicapilon zei:
Uit je andere topic kan ik opmaken dat het waarschijnlijk het Iridovirus is en dan hoef je je niet zo druk te maken denk ik. Dat is gerelateerd aan de Gourami s namelijk.

Laten we verder allemaal aardig en netjes blijven. Zo houden we het gezellig hier 😉.

John,

Maar dat wordt gemakkelijk gezegd eh.

Ah een zieke dwerg goerami? Dan zal het wel Irido zijn.

Het is bijna een automatisme.

Terwijl de kans dat dit oorzaak is in het Europa van 2016, relatief klein is. Het kan alsnog altijd hoor! Maar...
  • De dwerg goeramies met Irido zijn afkomstig uit Singapore. Ondertussen weten de importeurs in Europa dit ook wel en kopen hun vis grotendeels elders
  • Ook bij de versie van Singapore was niet elke vis besmet, eerder ongeveer 20% a 25%
Ik heb dezelfde dwerg goerami gehad met een gelijkaardig ogend zweertje op dezelfde plek. Die is onderzocht door een arts.

De had geen Irido, maar Ichthyobodo necatrix. En dat is wel besmettelijk en dodelijk voor de rest van je bestand.
 
Nou volgens mij was er een foto in het andere topic en was er een lid die zei dat dit dat virus betrof. Ik had het niet herkend hoor. Lol.
Maar wellicht zijn er meer ziekten die deze symptomen hebben en heb je gelijk. Gelukkig schreef ik in mijn post dan ook waarschijnlijk 😉
 
Mocht het inderdaad vistbc zijn, hoef je je voor jezelf geen zorgen te maken, zolang je niet met wonden je aquarium in gaat. Doorslik gevaar is erg klein, aangezien Microbacter marinum niet tegen temperaturen boven de 37 graden kan.
Ik heb mijn arm geinfecteerd gehad, daar heb ik een half jaar antibiotica voor moeten slikken, maar mijn arm kon het niet uit, vanwege de temperatuur.
 
Jelle Touwen zei:
Mocht het inderdaad vistbc zijn, hoef je je voor jezelf geen zorgen te maken, zolang je niet met wonden je aquarium in gaat. Doorslik gevaar is erg klein, aangezien Microbacter marinum niet tegen temperaturen boven de 37 graden kan.
Ik heb mijn arm geinfecteerd gehad, daar heb ik een half jaar antibiotica voor moeten slikken, maar mijn arm kon het niet uit, vanwege de temperatuur.

Damn, Jelle, dat zou ik toch niet willen meemaken. Ben je er nu vanaf?
 
Ja, zijn arm is er af, maar hij kan nu nog wel piano spelen, met 1 hand. 😀
 
Met een arm lukt het allemaal prima hoor.
Alle gekheid op een stokje, het was niet prettig, gelukkig snel gehandeld en binnen 1 week tijd 3 verschillende huisartsen gezien, de laatste herkende het en stuurde mij direct door naar een dermatoloog.
Bij mij is het gebleven bij 1 open wond, de onderhuidse bulten zijn gelukkig niet open gegaan, en waren redelijk snel weg door antibiotica. Voordeel van een half jaar antibiotica, ween half jaar geen alcohol, dus was niet alleen van vistbc maar ook van mijn bierbuikje af. Mijn eigen vissen zijn trouwens niet besmet geweest, heb het in de winkel opgelopen.
 
Jelle Touwen zei:
Met een arm lukt het allemaal prima hoor.
Alle gekheid op een stokje, het was niet prettig, gelukkig snel gehandeld en binnen 1 week tijd 3 verschillende huisartsen gezien, de laatste herkende het en stuurde mij direct door naar een dermatoloog.
Bij mij is het gebleven bij 1 open wond, de onderhuidse bulten zijn gelukkig niet open gegaan, en waren redelijk snel weg door antibiotica. Voordeel van een half jaar antibiotica, ween half jaar geen alcohol, dus was niet alleen van vistbc maar ook van mijn bierbuikje af. Mijn eigen vissen zijn trouwens niet besmet geweest, heb het in de winkel opgelopen.

De winkel is wel meer een broeinest. Kunnen die arme mensen niks aan doen. Het is daar een komen en gaan van vissen.

En net zoals bij mensen: waar veel volk passeert, passeren ook veel ziekten.

VisTBC in je lijf, het is wel een h��l drastische methode om terug een sixpack te bekomen 😉
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan