Wat is er nieuw

Water verversen

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
Ik ben sinds een maand op zolder een stelling met 6 bakjes (5x 30 liter + 1x 20 liter) voor de kweek van killi's. Een van de bakjes is echter al door dochterlief geclaimd voor "garnoalen".

Nu valt (verrassing) het water verversen erg tegen, dus ik wil dat anders gaan aanpakken. De stelling staat op 1 meter van het zolderraam (~1.50 boven de vloer.) Het leek me dus handig een slang van een meter of 4 met een beugel uit het dakraam te hangen en met een pompje eraan de bakjes langs te gaan.

Op een meter of 6 afstand zit een kraan bij de verwarmingsketel. Ik dacht daar een slang aan te koppelen zodat ik op dezelfde manier de bakjes langs kan om ze weer af te vullen. De slang moet aan de kant van de bakjes afgesloten kunnen worden zodat er geen water meer loopt terwijl ik naar de kraan loop om die weer dicht te doen.

Ik heb dus nodig een:
1) "garnalenveilige" pomp (desnoods mbv een kousje erom)
2) paar meter slang
3) koppeling met de kraan
4) veilige slang (tuinslang schijnt soms fout te gaan.)
5) afsluitmogelijkheid aan de kant van de bakjes

Voor de pomp denk ik aan deze, al vind ik hem wel aan de prijs. Zou die wel voldoen? Daar is makkelijk bijpassende slang bij te vinden. Voor de watertoevoer naar de bakjes heb ik geen idee wat voor slang ik hebben moet?

Dat lijkt me wel een goede oplossing. Ik zelf laat ook het water uit het raam stromen. Een garnalen veilige pomp is er niet, je zult dan inderdaad een netjes of kous erom moeten plaatsen. Voor de aanvoer kan je ook gewoon een tuinslang gebruiken, je moet geen tuinslang hebben welke soepel is (Weekmakers?)

Ludger zei:
Voor de aanvoer kan je ook gewoon een tuinslang gebruiken, je moet geen tuinslang hebben welke soepel is (Weekmakers?)

och zo'n vaart zal dat niet lopen voor die paar liter bijvullen, doe dit zelf al dik 20 jaar en nooit vreemde uitval of andere rare dingen gehad. Dat je zo'n slang niet standaard op je filterpomp zet, geef ik je gelijk in wat betreft de weekmakers, maar voor bijvullen...

Water bijvullen zal voor je vis toch wel wat op tempratuur moeten zijn, in de regel zijn er weinig warm water kranen op zolder te vinden.

caddyladdy zei:
Water bijvullen zal voor je vis toch wel wat op tempratuur moeten zijn, in de regel zijn er weinig warm water kranen op zolder te vinden.

Klopt, is koud water. De bezetting zal relatief laag zijn, dus ik ga uit van 2x per week 10% verschonen. Het temperatuur verschil is minder dan 15 graden. Dat betekent dat de bakjes maximaal zo'n 1.5 graad afkoelen. In andere bakken doe ik dat ook wel en heb daar nog nooit problemen van ondervonden, maar die discussie is elders op het forum al eens gevoerd....

TonHageraats zei:

Precies! Ik herinnerde me dat ze niet allemaal kunnen. Maar als ik het goed lees, gaat de waarschuwing over een speciale rekbare/flexibele slang en kunnen de meeste standaard, stuggere tuinslangen dus wel?

De "normale" slangen uit de bekende bouwmarkten zijn veilig in gebruik, althans ik heb er hier nog nooit een slechte ervaring over gehoord of gelezen.

Ik gebruik ook gewone tuinslang weer nadat ik ellende heb gehad met die flexibele slang.

kijk een naar een slang van Tricoflex� oplosmiddel vrij geen weekmakers en knikt niet ook wel prettig
koppeling is bij de meeste het standaard Gardena werk

groet

jaap

caddyladdy zei:
Ludger zei:
Voor de aanvoer kan je ook gewoon een tuinslang gebruiken, je moet geen tuinslang hebben welke soepel is (Weekmakers?)

och zo'n vaart zal dat niet lopen voor die paar liter bijvullen, doe dit zelf al dik 20 jaar en nooit vreemde uitval of andere rare dingen gehad. Dat je zo'n slang niet standaard op je filterpomp zet, geef ik je gelijk in wat betreft de weekmakers, maar voor bijvullen...

Daarom zeg ik gewone tuinslang 😉 Ik gebruik ook altijd voor het bijvullen een gewone tuinslang.

De tuinslang voor de aanvoer van schoon water is in huis 🙂

Ik wil nu de pomp (Eheim compact 1000) + slang (JBL 16/22) voor het wegpompen van vuil aquariumwater bestellen. Die slang moet uit een dakraam hangen en het leek me handig een bocht aan het einde te hebben zodat het een haak wordt die goed over de rand van het dakraam blijft hangen.
Ik zag deze geleiders. Zou dat werken? Of zijn er simpeler oplossingen?

Als je de slang een meter uit het dakraam laat hangen dan blijft hij ook wel hangen, bij mij althans wel. Zo'n geleider lijkt me enkel nodig indien de slang heel flexibel is en er anders een knik in komt, volgens mij zijn de meeste (tuin)slangen niet zo flexibel.

Zou het eerst eens proberen zoals ludger aangeeft, je kunt het altijd nog ingewikkelder maken.

Zolang je maar oppast dat je niet alles blank gaat zetten Peter want zover woon ik ook weer niet bij je vandaan he 😀 😉.

jessicapilon zei:
Zolang je maar oppast dat je niet alles blank gaat zetten Peter want zover woon ik ook weer niet bij je vandaan he 😀 😉.

Nee, nee het moet wel goed blijven daar in het noorden. Het zakt allemaal al iets... Niet, ook nog, onder water zetten. Onderzee�rs in Eelde, niet doen, das geen gezicht, bovendien zijn we daar gewend om omhoog te kijken.

😀 😉

Groet,
Ben.

benvo zei:
jessicapilon zei:

Nee, nee het moet wel goed blijven daar in het noorden. Het zakt allemaal al iets... Niet, ook nog, onder water zetten. Onderzee�rs in Eelde, niet doen, das geen gezicht, bovendien zijn we daar gewend om omhoog te kijken.

😀 😉

Groet,
Ben.

Aaarrggggg....blubblub...... Eelde is ook nog eens een soort van regionaal dieptepunt/afvoerputje 🙂

Maar even serious: Het dakraam zit om ~1.60m hoog en de slang gaat ook ongeveer ~1.50m door open ruimte van de stelling naar het raam. Ik ben dus bang dat ik behoorlijk wat slang op het dak moet hebben om te voorkomen dat de boel naar binnen valt. Zeker tijdens het opstarten hangt er al gauw 2m gevulde slang binnen, voor het stuk buiten zich begint te vullen.
Maar ik kijk wel even of ik met een stuk ijzerdraad een haak/klem kan vouwen waarmee ik hem aan de onderkant in het dakraam kan fixeren.

Ik heb inmiddels de pomp (Eheim Compact pomp 1000) met bijpassende (16/22 mm) slang van JBL. Die slang schuift er heel makkelijk op, maar dus ook net zo makkelijk weer af. Ik heb er een tie-wrapje omheen getrokken, maar dat helpt maar een klein beetje. Zijn er andere oplossingen om een slang op zo'n kort pijpje te klemmen, of is er een truuk om de slang vast te laten krimpen?

Die ken ik ja. Maar de slang is behoorlijk stug en veel dikker dan het pilaartje waar hij op moet. Ik ben een beetje bang om zo'n klem er strak op te draaien.

als het al een beetje met een tie wrap lukt, dan gaat prima lukken met een slangeklem

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan