Wat is er nieuw

Water verversen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter chevy81
  • Startdatum Startdatum
C

chevy81

Guest
2 weken geleden heb ik mijn juwel vision opgestart met water en planten, na 1 week heb ik er 5 visjes in gedaan en gister 20 visjes .
Moet ik nu het water verversen of kan ik beter nog 1 week wachten?
De nitriet waarde is wel wat verhoogd naar 0,5.
 
Je had beter helemaal kunnen wachten met vissen eigenlijk.
Er is nu een nitrietpiek bezig en als je wacht met verversen tot volgende week kan je je visjes wel gedag zeggen.
 
Zoals John al zegt had je denk ik beter kunnen wachten of het heel rustig moeten opbouwen. Nu heb je in eenmaal 20 toegevoegd wat weer voor extra vervuiling zal zorgen.Ik zou dus gaan verversen.
 
Bedankt voor de info.
Heb net het water ververst.
Is het goed om nu ook wat meststof voor de planten bij het water te voegen, of kan ik daar nog beter even mee wachten.
 
Zelf voeg ik altijd wel al plantenvoeding bij vanaf de opstart. Plantjes willen ook wel graag wat eten😉.
 
Wat voor vissen en planten heb je?

Normaal gesproken moet een aquarium altijd zonder vissen 3 weken indraaien, de nitrietpiek is rond de 3e week.

De meeste vissen zullen een nitrietpiek niet overleven, dus ik zou nu de komende tijd veel verversen.
 
Heb er 10 planten in staan waarvan 5 hoge 2 lage en 3 middel, de namen weet ik zo niet meer.
Aan vissen zitten er 10 mollies 10 kardinaaltetras en 5 guppies in.
ik zal het water goed in de gaten houden , heb weinig zin in dode vissen.
Ik heb dit zo snel gedaan omdat volgens de verkoper dit zou kunnen mits de waardes goed waren.
Is er een toevoeging die het nitriet kan verlagen?
 
De water waardes zagen er vanmorgen goed uit, het nitriet stond op 0
Het co2 is wel aan de lage kant, kan dit beter worden naarmate de vissen groeien?
 
Nu een week verder, de waardes zijn goed en alle vissen leven nog.
Valt allemaal weer mee dus.
Zijn er nog dingen waar de aankomende weken op gelet moet worden?
 
Dat is goed nieuws,gewoon de waterwaarden voorlopig in de gaten houden en wekelijks een bepaald percentage verversen.
 
Heb er 10 planten in staan waarvan 5 hoge 2 lage en 3 middel, de namen weet ik zo niet meer.
Aan vissen zitten er 10 mollies 10 kardinaaltetras en 5 guppies in.
ik zal het water goed in de gaten houden , heb weinig zin in dode vissen.
Ik heb dit zo snel gedaan omdat volgens de verkoper dit zou kunnen mits de waardes goed waren.
Is er een toevoeging die het nitriet kan verlagen?
Stom stom stom. Sorry, maar ik heb nog steeds een trauma van mijn 40 dode guppies vanwege ammoniak- en nitrietpiek. Met name guppies uit de winkel zijn zwakke visjes. zorg in ieder geval dat de piek zo veel mogelijk onder controle blijft dwz veel water verversen, dagelijks ammonium-en nitriet meten en zo nodig toxivec (sera) of denitrol (JBL) oid gebruiken om de ammonium en nitriet te neutraliseren. En dan maar duimen!.
En natuurlijk bacterien toevoegen en filter en bodem niet te veel schoonmaken!
 
Valt allemaal gelukkig mee.
De bak draait nu 6 weken en alle vissen leven nog.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan