Wat is er nieuw

Water verzachten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Route81
  • Startdatum Startdatum
R

Route81

Guest
Hoe zou je het makkelijkst water kunnen verzachten zonder osmosetoestel of chemische producten erin te kappen?
 
Regenwater idd

Turf kan ook helpen als t beginwater niet kanon hard is.
 
Turf, elzenproppen, bladeren. Ligt er ook aan wat de kh en ph is van je water dat je wilt gebruiken.😉
 
Ik denk dat een hele primaire vraag hierbij is:

wat zijn je begin waarden/kraanwater waarden?
wat zij de waarden welke je wil bereiken?

Daarna kan je beter kijken op welke manieren dat haalbaar zou kunnen zijn. los van hoe je in het algemeen water kan verzachten, maar daar is al het nodige over gezegd,
 
Sorry voor de late reactie. Ik was inderdaad wat aan de schaarse kant wat betreft info bij m'n vraag.
Ik en m'n vrouw kweken nu reeds 20+ jaar Malawicichliden. Hiervoor is ons leidingwater ideaal. Loeihard met een pH van rond de 8.5, soms 9.
We beschikken gelukkig ook over regenwater. Ik heb momenteel zo'n 2500L op voorraad, los van ons circuit voor thuisverbruik, waar ik voornamelijk leven voer in kweek voor m'n vissen.
Naast Malawi's heb ik doorheen de jaren ook al Betta's, Killi's, Goerami's, eilevendbarenden, garnalen en kreeften, L-nr's, Pelvicachromissen, enz. gekweekt. Dit is de laatste maanden/jaren wat in de slop geraakt door tijdsgebrek door verbouwingen. Ik wil nu de draad weer oppikken nu we wat door het meeste andere werk heen zijn.

Het is reeds jaren m'n ultieme uitdaging om eens kardinalen te kweken. Ik besef dat ik hiermee de lat héél hoog leg, maar een mens moet nu eenmaal een streefdoel hebben. M'n vraag was dus eigenlijk om tips waarmee ik zelfs dat regenwater nog zachter kon maken. Preciese meetwaarden kan ik momenteel niet geven. Het is al een hele tijd geleden dat ik het nog getest heb.

De geleidbaarheid van ons regenwater lag altijd rond de 350-400 µS maar komt nu sinds enkele maanden van een nieuw dak. Dit moet ik dus ook nog eens opnieuw meten. We wonen echter op slechts een 20-tal km van de kust. Dit heeft ook z'n invloed, denk ik. Zou ik met turf de geleidbaarheid ook omlaag krijgen?

LOL! Met erover te schrijven kriebelt het weer enorm om het te proberen...
 
Het is reeds jaren m'n ultieme uitdaging om eens kardinalen te kweken. Ik besef dat ik hiermee de lat héél hoog leg, maar een mens moet nu eenmaal een streefdoel hebben. M'n vraag was dus eigenlijk om tips waarmee ik zelfs dat regenwater nog zachter kon maken. Preciese meetwaarden kan ik momenteel niet geven. Het is al een hele tijd geleden dat ik het nog getest heb.
Ik gebruik osmose water, filter over turf, mijn ph is nu 5. Hoe laag wil je je ph hebben?😉

Succes met de kardinalen kweken, wel een topic over openen. Ben wel benieuwd hoe je dat allemaal gaat doen, en of het lukt😉
 
Ik gebruik osmose water, filter over turf, mijn ph is nu 5. Hoe laag wil je je ph hebben?
Ik heb me laten vertellen dat je het water toch tot op een ph van maximum een 4 - 4.5 moet krijgen om ze aan te doen zetten tot kweken. Quasi zero hardheid en een héél lage geleidbaarheid (<50µS).
Als ik een poging waag zal ik er zeker een uitgebreid verslag van maken. Ik ben in een aqua/terra-vereniging en zo'n zaken zijn altijd wel interessant als naslagwerk, zelfs als het uiteindelijk niet zou lukken.
 
Ik heb me laten vertellen dat je het water toch tot op een ph van maximum een 4 - 4.5 moet krijgen om ze aan te doen zetten tot kweken. Quasi zero hardheid en een héél lage geleidbaarheid (<50µS).
Als ik een poging waag zal ik er zeker een uitgebreid verslag van maken. Ik ben in een aqua/terra-vereniging en zo'n zaken zijn altijd wel interessant als naslagwerk, zelfs als het uiteindelijk niet zou lukken.
Pfff dat is extreem laag!

Je zou het kunnen proberen met regenwater en een heleboel turf.😉
 
Ik neig er naar dat je deze waarde maar op een manier kan halen, zeker de lage geleidbaarheid, dus ik denk dat osmose de enige optie is
 
Pfff dat is extreem laag!
Dat is nog niet het extreemste dat ik al geweten heb. Ik heb nog wildvang P. altum weten toekomen bij Hustinx (Hasselt, België) op een pH van 3,5 !! Om die uiteindelijk overgewend te krijgen naar een haalbare pH was ook een werk van weken aan een stuk. Zoniet, waren die gewoonweg niet verkoopbaar.
 
Om even terug on topic te komen:
Ik vreesde er wel enigzins voor dat ik ging moeten starten met osmose, maar dacht toch eerst nog eens hier de vraag te stellen.
 
Even een update: ik heb 2 vaten staan van 1000L regenwater afkomstig van een nieuw dak van een bijgebouwtje. Deze heb ik volledig schoongemaakt en opnieuw laten vollopen na het vernieuwen van het dak (begin dit jaar).
Daar heb ik nu eens de geleidbaarheid van gemeten. Tot m'n grote verbazing bleek dit ... slechts 28 µS te zijn. Zelfs beter dan osmose-water dus!!!
De pH heb ik nog niet kunnen meten want m'n dig. meter is nu net stuk. Een nieuwe is intussen in bestelling.
Het lijkt me de meest logische keuze om hiermee te starten ipv osmose-water aan te schaffen.
 
Moet je het wel alsnog altijd over kool filteren hė
 
Moet je het wel alsnog altijd over kool filteren hė
Ja, ben ook van plan om een extra aq. te gebruiken als voorfilter om het water te prepareren. (aan aquaria geen gebrek. 🙂 ) Dit zou ik dan ook gebruiken om water te verversen. Ik twijfel enkel nog om er een systeem van te maken die constant vers water druppelt of een gesloten circuit met periodieke verversingen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan