Wat is er nieuw

Water voorbereiden in zwarte speciekuip

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas Z
  • Startdatum Startdatum
B

Bas Z

Guest
Ik heb laatst een aantal speciekuipen gekocht (die zwarte) om tijdelijk (enkele uren) wat water, stenen, en hout in te bewaren bij het vervangen van de bodem. Dit is allemaal goed gegaan.

Nu wil ik een van deze kuipen gaan gebruiken om water in voor te bereiden met turf voor de wekelijkse waterwissel. Ik vind echter dat ze nogal stinken. De witte kuipen die ik heb hebben dit nooit gedaan. Is het wel een goed idee om in de zwarte kuipen voor langere tijd water te laten staan dat vervolgens het aquarium in gaat?

Ik hoor graag of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

die goedkope zwarte kuipen (en ook vaak de emmers) zijn meestal niet het uit beste kunststof gemaakt en met relatief veel gerecycled materiaal van onbekende herkomst aangevuld.
Verder ook weekmakers en wat goedkope zwarte/grijze kleurstof.
Meestal kun je het aan het plastic ruiken, maar ja wie besnuffelt er een specie kuip of emmer in de winkel ....hahaha.

Wil overigens niet zeggen dat dit ook slechter is voor de waterkwaliteit hoor. Zo snel lost plastic niet op in water.

Ok� bedankt! Het gaat inderdaad om die goedkope variant 🙂

Ik zal hem eens met warm water vullen en dat een aantal keren verversen. Kijken wat het resultaat na een week of langer is. Als de geur aanhoudt misschien toch een andere kopen. Bijv. een witte.

Ik heb ook een aantal goedkope zwarte steciekuipen en emmers om hout, blad, snelle opvang vissen in noodsituaties..etc,
Gebruik ze al jaren zonder problemen...ruiken inderdaad wat "chemisch"... Maar wat Niels ook al aangeeft...die weekmakers en andere stoffen zullen echt niet binnen een paar uur/dagen al gaan vrijkomen..ik durf ze gerust te gebruiken.

Ik gebruik die daar ook niet voor , rare plastic is dat .
Je kan beter met die blauwe tonnen werken , die heb je al 60/120/220 liter .
Die zijn van HDPE als ik het goed heb .
Kosten trouwens niet meer dan een speciekuip .

Ach, de topicstarter heeft die zwarte kuipen al, waarom dan nieuwe aanschaffen?

Wel zuurstof steentjes in de kuipen.
Water moet circuleren.

Bedankt voor de reacties! Ik ga het eens proberen met de speciekuip, al is zo'n HDPE ton ook niet gek. Die neemt wat minder plaats in.

Bedankt voor de tip Bertus. Ik zet er een flinke luchtpomp op.

Je kan natuurlijk ook een plastiekfolie in de kuipen leggen zodat het water geen contact heeft met het materiaal van de kuip

Jb Malawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan