Wat is er nieuw

Water waarden/tests!?

Frank de B

Member
Lid geworden
27 december 2019
Leeftijd
54
Ik ga spoedig m'n bak 60*30 opstarten om hem een aantal weken in te laten draaien.
Ik wil de water waarden wel wat in de gaten houden maar wil daar niet veel geld aan uitgeven. Vroeger had ik eens van die strips (Tetra?) die je even in het water hield, afsloeg en dan langs het buisje legde om de waardes af te lezen.
Volgens mij werkte dat wel?

Iemand nog (andere) tips?

Strips zijn erg onbetrouwbaar en dan is een goedkope koffer een beter idee. Ik zal even een link voor je opzoeken.

Als je geen veeleisende planten neemt maar de wat makkelijke groeiers volstaan losse druppeltesten ook, dan is alleen de NO2 eigenlijk voldoende, ik zou absoluut geen strips nemen en ook geen jbl proscan want die wijken meer dan 50% af, kun je netzogoed je vinger in het water houden dat is dan net zo nauwkeurig

Als je geen veeleisende planten neemt maar de wat makkelijke groeiers volstaan losse druppeltesten ook, dan is alleen de NO2 eigenlijk voldoende, ik zou absoluut geen strips nemen en ook geen jbl proscan want die wijken meer dan 50% af, kun je netzogoed je vinger in het water houden dat is dan net zo nauwkeurig

Als je blaren krijg heb je verhoogde NH3/4, als vingertop zwart word dan hoge NO2? Vingertop weg dan heb je piranha 😀

Sorry heel flauw grapje die eigenlijk in OTT hoort maar ik telkens vergeet. :sorry:

Bij opstarten heb je eerst als je beetje voer verkruimel opbouw NH3/4, er gaan bacties groeien die de boel omzetten in NO2 als je genoeg bacties heb krijg je NO3.

Goedkoopste oplossing voor beetje zekerheid is zoals @nicolientje aangeeft de NO2 test. Als je geen NO2 meer meet kun je er een beetje van uitgaan dat het proces klaar is. Bij toevoegen eerste visje meet je wederom NO2 omdat bacties in aantallen moeten groeien omdat dan vervuiling meer word. Bij 2e lading visjes etc. Bestel dan wel de hele test met de glaasjes en kleur kaart erbij daarna kun je de navul flesjes nemen.

Als je blaren krijg heb je verhoogde NH3/4, als vingertop zwart word dan hoge NO2? Vingertop weg dan heb je piranha 😀
Die piranha mag niet zo klein huizen hoor.
Enne is groepsvis dus minimaal met 200 houden.

Ik heb die Colombo set via bol.
Ben er tevreden over.

Toch vindt ik het wel aan te raden om ook de po4 en de no3 te kunnen testen en de kh af en toe.

Toch vindt ik het wel aan te raden om ook de po4 en de no3 te kunnen testen en de kh af en toe.

Tja dit is weer z on weg naar Rome 😉

Tis maar net wat je wilt en nodig heb en hoeveel je te besteden heb. TS wil goedkoopste manier. Ik heb nog nooit PO4 gemeten. Dacht dat dit voor planten indicatie is en ik koop liever een nieuw bosje planten en dode plant snel de klikko in.

Ikzelf heb liefste de NH3/4, NO2 en NO3 om vissen te kunnen garanderen dat het watertje goed is.

Zo duur is een druppie toch niet.
Koffertje voor 35 euro.
Zoek dan een andere hobby
Beetje snel geoordeeld, jij kan niet in zijn situatie kijken, mijn buren hebben 40,- leefgeld p/w te besteden misschien is dat bij ts ook wel zo, je weet het niet en om dan maar vanuit je luie stoel te oordelen dat 35,- niks is en datie anders maar een andere hobby moet zoeken vind ik erg lomp

Tja maar wel piepen straks als alles mis gaat. En wanneer we willen helpen wat is onze eerste vraag?
Juist de .....

Laat mij dan maar lekker lomp zijn.
Zo denk ik er gewoon over.
En net als hoe ik niet in zijn knip kan kijken zo ook kan jij het niet.
Dus misschien schets je nu wel iets wat niet juist is. Misschien ook wel.

Ik zou wel NO3 en PO4 kopen, dat zijn de testjes die ik nu vaak gebruik om voeding voor de planten te sturen. NH4 en NO2 gebruik ik alleen nog als ik mijn filter heb schoon gemaakt, maar eigenlijk is er dan nooit wat aan de hand. PH meet ik niet met druppels (ik heb een PH controller) en KH sporadisch.

Mijn voorkeur gaat uit naar JBL, maar ik heb ook die WESPRO koffer die hier regelmatig wordt aangeraden. Ik was gewoon nieuwsgierig geworden....... leuk setje, waardes kwamen overeen met JBL, maar ik vind die JBL flesjes gewoon prettiger, die sluiten goed af en kleur vergelijken in een houdertje. NO3 vind ik wel lastig af te lezen met JBL. Het is altijd een beetje schatten of het 10 of 20 is en laat ik dat nou willen net willen weten.

Als je dus zoals ik hierboven al zei, makkelijke planten neemt hoef je geen extra voeding te geven (doe ik ook niet en alles groeit de bakken uit) en zijn al die extra testen alleen maar onnodig geld uitgeven

Mooie discussie en ik begrijp het punt van @rjoemman wel een beetje. Ik kan me daar ook best een beetje in vinden. De manier waarop is misschien wat lomp geformuleerd maar de basis denk ik te begrijpen. Het hebben van een aquarium is toch vaak een duurdere hobby dan mensen op het eerste oog inschatten. Een hobby kost geld en het kan nu een beetje overkomen alsof je voor een duppie op de voorste rij wilt zitten. Ik ben zelf ook als een leek begonnen en ben er al doende achter gekomen wat er allemaal bij komt kijken. Ik vind het allemaal prachtig en smijt er met liefde weer wat geld tegenaan maar ik snap ook dat niet iedereen er zo naar kijkt en over denkt. Het is beslist niet zo dat de hobby duur moet zijn overigens. Ik denk dat de verwachtingen dan wat bijgesteld moeten worden.

Je kan het zo duur maken als je wil inderdaad maar ja een hobby kost nu eenmaal geld en een koffertje is opzich niet zo heel duur want je doet er best lang mee.
Het is dus geen noodzaak maar ik zou het wel in huis willen hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan