Wat is er nieuw

Water waarden

Cobra123

Member
Lid geworden
13 januari 2022
Berichten
10
Leeftijd
62
Goedemiddag ik ben Edwin 59 jaar en starter en ik ben nieuw hier nu zou ik graag willen vragen of deze water waarden acceptabel zijn
PH 7,5 - gH 5 - KH 6 - NH3 0 - NH4 0 - NO2 0 - NO3 0 - PO4 0

Mijn aquarium is 118 liter. 73-34,5-53

Dank je wel
 
Welkom Edwin!
Is je vraag bedoeld met het doel om de bak gezond te hebben om vissen te kunnen plaatsen?
Verschillende vissoorten hebben verschillende behoeften (bijvoorbeeld de PH-waarde wil nog wel eens verschillen per soort), daarom is het deels ook afhankelijk van wat je er in hebt/wilt om te bepalen wat de goede waarden zijn. Maar in het algemeen is het zo dat ammoniak (NH4) en nitriet (NO2) echt altijd 0 moeten zijn.

Wel is het zo dat ik zie dat je geen nitraat meet (NO3). Dat betekent dat je filter niks om zet. In een goed ingedraaid filter zitten bacteriën die ammoniak (NH4) omzetten naar nitriet (NO2) en dat naar nitraat (NO3). Dit proces heet de stikstofcyclus. Meet je geen nitraat, wat dus een eindproduct is van nitrietverwerking, dan duidt dat er op dat er geen bacteriën zitten, en je filter dus 'dood' is. Als je dan vis plaatst wordt hun ammoniakuitstoot niet omgezet, waardoor dat in het water blijft zitten, gaat ophopen, en giftig is voor je vissen.
Nitriet is ook giftig, nitraat in lage concentraties is oké, en goed voor je planten. Op die manier kun je dat teveel aan ammoniak laten omzetten door je filter, tot een eindproduct waar je aquariumbalans baat bij heeft, en jezelf ook, omdat je daardoor minder vaak water hoeft te verversen. Met het uiteindelijke 'waterverversen' voer je het overschot aan nitraat vervolgens af uit je bak.

Het duurt even voor er een bacteriecultuur in je filter zit. Denk aan een week of 4. Om het proces van die stikstofcyclus te starten kun je een snufje voer in het water doen. Dan is het wachten tot moeder natuur de rest doet. In de indraaiperiode beter ook geen water verversen, want wat zich in je water op bouwt aan ammoniak en nitriet is werkgelegenheid voor je bacteriën, waardoor ze zich zullen ontwikkelen. Neem je dat weg, dan stagneert de groei.
Er bestaat een zgn 'salmiakmethode' om het proces te versnellen, daar ben ik zelf niet mee bekend, maar op het forum is daar ook e.e.a. over te vinden.

Heel veel plezier met de hobby! Ik ben erg benieuwd naar wat je wilt gaan doen met het aquarium!
 
Hoelang draait je bak en voor planten is no3 en po4 wel erg belangrijk.
 
Dank je wel mannen voor het heldere antwoord de bak is nu een week aan het indraaien met planten en ik heb alleen wel de actieve kool die in de filter zat eruit gehaald en draai nu op gewone filter spons en van die glas pijpjes ik heb ook al een heel klein beetje voer in de bak gegooid op inderdaad aanraden en dat de filter dood lijkt zou dat komen door de nog te korte indraai tijd. en als toevoeging ik heb getest met een druppel test van Colombo prof
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel mannen voor het heldere antwoord de bak is nu een week aan het indraaien met planten en ik heb alleen wel de actieve kool die in de filter zat eruit gehaald en draai nu op gewone filter spons en van die glas pijpjes ik heb ook al een heel klein beetje voer in de bak gegooid op inderdaad aanraden en dat de filter dood lijkt zou dat komen door de nog te korte indraai tijd. en als toevoeging ik heb getest met een druppel test van Colombo prof
Graag gedaan, 👩.
Wat voor filter heb je draaien? Is dat intern, of extern?
Ik weet niet hoe lang het doorgaans duurt voor je ammoniak zou moeten meten. Daar begint het mee: je ammoniak is voer voor de bacteriën die dat omzetten naar nitriet, en dan weer anderen die het nitriet naar nitraat omzetten. Je zou dus beiden ergens moeten gaan meten op den duur. Maar na hoeveel tijd dat is, dat weet ik niet. De relatief korte indraaitijd zal zeker meespelen.
Er zijn anderen die veel technischer in deze materie zitten dan ik, hopelijk kunnen die vertellen na hoeveel tijd je iets zou moeten meten, zodat je weet of er iets gebeurt of dat je zit te wachten op 'niks' (lijkt me niet aannemelijk, maar je weet nooit).
Houd er rekening mee dat je planten ook een dipje zullen kunnen beleven omdat de NO3 (nog) niet aanwezig is, die zoals @jessicapilon aan gaf, belangrijk is voor je plantengroei.
 
Zelf zou ik 2x per week een beetje voer verkruimelen tijdens de eerste 4 weken en geduld hebben en daarna langzaam je bestand opbouwen.
 
JA oke duidelijk maar weet je wat ik nu nog het ergste vind nadat ik dit lees van jullie er zitten al 5 rode minors in want ik ging gisteren nog wat plantjes halen en de verkoper rade mij aan om er 5 rode minors in te zetten want dat zou enorm helpen bij het evenwicht in de bak ik vroeg nog is dat niet te vroeg nee was het antwoord probeer het maar gewoon dus ik krijg nu wel een beetje de riedels en trouwens ik heb een intern filter.
 
Ik snap niet wat je hier zegt:
73-34,5-53
 
Allereerst welkom op het AF.

Hierboven zijn al goede tips gegeven, echter gaat de salmaniak methode nu niet meer op omdat je levende have in je bakkie hebt.

Wat de verkoper waarschijnlijk bedoelde is een "fish in cycle". Dus een minimale bezetting in je aquarium om je bacteriën sneller op peil te brengen en dan in periodes van ongeveer 2 weken weer wat visjes bij te zetten.

Echter zitten hier risico's aan verbonden, want je bak is nog niet in evenwicht, waardoor je waterwaardes op kunnen lopen naar giftige waarden, dan met name Amoniak en Nitriet. Op zich geen paniek, maar meten is nu wel even belangrijk voor de komende 3 weken. De belasting van 5 dergelijke visjes is welliswaar laag, maar toch. Om zeker te zijn zou ik zelf al beginnen met waterwisselen 1x in de week 30-50%, zo blijven de waardes niet meetbaar op uiteindelijk nitraat na, maar zal het wel iets langer duren voor je bateriëen op peil zijn gekomen.

Gr. Ed
 
Dank je wel Ed ik had mij al wel aardig ingelezen op internet maar als je dan advies krijgt van de verkoper neem je aan dat het goed komt en ik hoop dat het ook wel goed komt maar ik zal inderdaad starten met de water wissel en inderdaad meten is weten dank je wel man en natuurlijk het advies van de andere leden ook uiteraard en ik hou jullie op de hoogte, groetjes Edwin.
 
Helpt het ook Ed om eventueel HS Aqua Balance No3 toe te voegen of is dat niet wijs en kan je het beter aan de natuur over laten.
 
Helpt het ook Ed om eventueel HS Aqua Balance No3 toe te voegen of is dat niet wijs en kan je het beter aan de natuur over laten.

Ik zou dat soort middeltjes niet toevoegen, dat geeft geen meerwaarde aan jou aquarium op dit moment. De komende weken de natuur zijn werk laten doen en goed de vinger aan de pols houden.

Gr. Ed
 
Misschien wel leuk een foto te plaatsen
 

Bijlagen

  • 20220111_171654.jpeg
    20220111_171654.jpeg
    106.5 KB · Weergaven: 92
Vind ik ook! Mooie compositie.
 
Zo op aanraden een waterwissel gedaan van 50% en nu maar weer de rust in de bak en duimen.
 
JA oke duidelijk maar weet je wat ik nu nog het ergste vind nadat ik dit lees van jullie er zitten al 5 rode minors in want ik ging gisteren nog wat plantjes halen en de verkoper rade mij aan om er 5 rode minors in te zetten want dat zou enorm helpen bij het evenwicht in de bak ik vroeg nog is dat niet te vroeg nee was het antwoord probeer het maar gewoon dus ik krijg nu wel een beetje de riedels en trouwens ik heb een intern filter.
Ja beetje jammer van dat advies en dat hoor je vaker en dat laat wel zien dat de kennis niet geweldig is daar. Maar goed met meten zal het allemaal vast wel goedkomen.
 
Daar gaan wel wel vanuit @jessicapilon we houden de moed erin en ik moet niet vergeten ik ben pas gestart dus mag nog niets zeggen he ahahaha
 
Verschil na 6 dagen indraaien, de groei van de planten is toch wel begonnen hou hem sterk in de gaten .
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-01-17 om 16.14.03.png
    Schermafbeelding 2022-01-17 om 16.14.03.png
    761.2 KB · Weergaven: 73
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan