Wat is er nieuw

Water waardes en osmose water!

Tenhave50

Member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
9
Leeftijd
28
Goedenavond allemaal.

Sinds 4 maand heb ik mijn aqualantis sublime draaien met 2 keer een jbl e902 filter.

Toch blijf ik last houden van algen, voornamelijk bruin alg in de bodem en draad en baard alg op de planten en hout.

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening is over de water waardes en wat het beste te doen.

Kraanwater

Gh 8

Kh 11

Tds 295



Aquarium water

Ph: 7

No2: 0

No3: 5

Po4: 0,2

Kh: 10

Gh: 7

Fe: 0,2

Sio2: 2,0

TDS: 430

Ik voeg co2 toe met een Ph controller, deze staat ingesteld op ph van 7.0. Dropchecker kleurt mooi limoen groen.

Dagelijks voeg ik de aangegeven hoeveelheid planten voeding toe van Green Aqua, de micro en de macro.

Mijn verlichting brand 8 uur per dag op 90%

In het filter heb ik filtermedia zitten van Seachem Matrix, bijgevoegd met seaschem purigen en silicatEx. SilicatEx vanwege het hoge silicaat gehalte in mijn kraanwater.

Toch heb ik het idee dat mijn waardes van het kraan water vrij hoog zijn, is het een goede optie om osmose water te gaan gebruiken? En op welke manier dit te gebruiken?

Hoop wat meer informatie en duidelijkheid te kunnen krijgen

Groet Bas
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 17
  • image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 17
  • image.jpg
    image.jpg
    984.1 KB · Weergaven: 18
Meer planten toevoegen, verwacht niet te veel van de ( huidige) weinige planten daar bouw je niet veel mee op ondanks Co2 en plantenvoeding, deze bak vraagd om meer beplanting, zeker met alle voeding die je toediend.
 
Meer planten toevoegen, verwacht niet te veel van de ( huidige) weinige planten daar bouw je niet veel mee op ondanks Co2 en plantenvoeding, deze bak vraagd om meer beplanting, zeker met alle voeding die je toediend.
Bedankt voor je reactie,

is het een optie om minder planten voeding te geven?

En wat kunt u adviseren qua planten?
 
Ik zou overschakelen naar een land dose benadering. Bijvoorbeeld de dosering macro naar 25%, de pH op 7.1 instellen en de lichtintensiteit naar 75%
 
Ik zou overschakelen naar een land dose benadering. Bijvoorbeeld de dosering macro naar 25%, de pH op 7.1 instellen en de lichtintensiteit naar 75%
Bedankt voor je reactie.

Is dit ook wel leandosing genoemd?
 
Bedankt voor je reactie.

Is dit ook wel leandosing genoemd?
een lean-dose benadering heeft alles te maken dat je zo min mogelijk voedingsstoffen in het water wilt hebben. Maar wel genoeg dat de planten niet gehinderd worden in hun ontwikkeling, groei en kwaliteit. Het grote voordeel is de langzamere groei en met intenser rode planten. Nadeel is groter risico op problemen met teveel licht. En is eigenlijk alleen van toepassing als je een bodem hebt waar het hoofdbestanddeel klei (bv aquasoil) is en die vol met voedingsstoffen zit
 
een lean-dose benadering heeft alles te maken dat je zo min mogelijk voedingsstoffen in het water wilt hebben. Maar wel genoeg dat de planten niet gehinderd worden in hun ontwikkeling, groei en kwaliteit. Het grote voordeel is de langzamere groei en met intenser rode planten. Nadeel is groter risico op problemen met teveel licht. En is eigenlijk alleen van toepassing als je een bodem hebt waar het hoofdbestanddeel klei (bv aquasoil) is en die vol met voedingsstoffen zit
Wat ik me afvraag hoe dat met echte snelgroeiers zit want als je die topt en de toppen weer plant dan hebben die geen wortels om voeding uit de bodem op te nemen. Is weinig voeding in de waterkolom dan niet nadelig?
 
dat is complexer als men denkt.
De top heeft idd geen wortels dus dat valt af wat betreft voedingsopname. Dus moet de plant een periode overbruggen tot er (micro)wortelvorming gaat ontwikkelen.

Als je een plant topt dan is ie in de praktijk volgroeid. En dus neemt ie ook voeding op vanuit het water, daar gaat ie in 1e instantie primair doen.
Als dat te weinig is gaat ie z'n interne reserves aanspreken en in de praktijk blijkt dat deze combinatie genoeg is om gewoon verder te gaan met groeien.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan