Wat is er nieuw

Water waardes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Monica Hiemstra
  • Startdatum Startdatum
M

Monica Hiemstra

Guest
Hallo Leden,

Ik heb jullie hulp nodig.

Mijn aquarium draait nu sinds begin januari, heb een juwel rio 350 led met deze samenstelling van vissen ;

6 maanvissen
25 kardinaal tetras
Harum apistogramma cacatuoides
3 l nummers
5 platys
10 corydoras sterbai
3 appelslakken

De water waardes zijn ;

Nitriet is 0
Nitraat is 15
Gh is 8
Kh is 9
Ph is 7

Ik heb er een extern filter in (oase biomaster thermo 600) en een co2 set van co2 art.

Nu heb ik redelijk wat baardalg in mijn aquarium. Heb voedings tabletten bij de wortels en kleibolletjes. Voeg wekelijks vloeibare plantenvoeding toe. (heb nu die van plantedbox besteld all in one)

En heb een probleem met de spraybar, ik heb het idee dat de stroming niet optimaal is. Ik vind dat de vissen vaak aan de oppervlakte hangen om lucht te happen. En als ik dat andere pijpje er op zet bewegen de planten niet en gaat de co2 van de fles meteen naar boven.

Wat moet ik doen? Zit even met mijn handen in het haar.

Groet Monica

Bijlagen

• 20200215_182749.jpg
    20200215_182749.jpg
    126.7 KB · Weergaven: 139
  • IMG-20200216-WA0002.jpeg
    IMG-20200216-WA0002.jpeg
    181.4 KB · Weergaven: 126
Ohja en de verlichting staat van 12 tot 21 uur aan

Hoe heb je de uitstroom nu dan want ik zie niet echt veel baardalg op de planten want dat zijn grijze plukjes. Sinds wanneer heb je de vissen erin want de bak is nog vrij vers. Heb je de vissen tegelijk toegevoegd of.........? Ik vindt het met de Manen best wel een stevig bestand op goed 300 liter.
Je po4 weten we ook niet want ik neem aan dat dit ook niet in de plantenvoeding zit die je gaf.
Ik heb eerder de indruk dat op de Vallisneria een andere alg zit maar ik vindt de foto daarvoor te onduidelijk.

Baardalg of algen in het algemeen komen vaak voor tijdens het opstarten.
Op welke manier doseer jij je CO2 in het water? En 9 uur de verlichting aan is ook best veel.
Het is een goede balans vinden tussen licht, Co2 en voeding.

Of je nu normale uitstroom of spraybar gebruikt je oppervlakte water hoort te rimpelen om er zeker van te zijn dat er voldoende gasuitwisseling is.
co2 stel je af met de continu test tot op de groene kleur indien je je groene kleur niet haalt kun je je hoeveelheid bellen in je bellenteller om de 2a3dagen met 10% verhogen zie je versnelde ademhaling onmiddelijk co2 toevoer met 20% verlagen.
Met je huidige hoeveelheid planten lijkt een halve dosis aio planten voeding ruim voldoende
De oude bladeren vallisneria met alg verwijderen (zo diep mogelijk met schaar of afknijpen met je duimnagel )

Hoe heb je de uitstroom nu dan want ik zie niet echt veel baardalg op de planten want dat zijn grijze plukjes. Sinds wanneer heb je de vissen erin want de bak is nog vrij vers. Heb je de vissen tegelijk toegevoegd of.........? Ik vindt het met de Manen best wel een stevig bestand op goed 300 liter.
Je po4 weten we ook niet want ik neem aan dat dit ook niet in de plantenvoeding zit die je gaf.
Ik heb eerder de indruk dat op de Vallisneria een andere alg zit maar ik vindt de foto daarvoor te onduidelijk.

De uitstroom (spraybar) staat nu scheef naar beneden gericht.
Wat zijn bijv die grijze plukjes?
De vissen zitten er sinds begin januari in en draait sinds begin december. Ongeveer 4 weken laten indraaien.

De po4 waarde weet ik niet, die staat niet op de strip.

Volgens dit forum kon het makkelijk met mijn bestand. Heb mij hierop ook goed ingelezen .

Bijlagen

• 1581856305133339894479797223359.jpg
    1581856305133339894479797223359.jpg
    208.5 KB · Weergaven: 118
  • 15818563253132500952339939707235.jpg
    15818563253132500952339939707235.jpg
    183.3 KB · Weergaven: 113
Baardalg of algen in het algemeen komen vaak voor tijdens het opstarten.
Op welke manier doseer jij je CO2 in het water? En 9 uur de verlichting aan is ook best veel.
Het is een goede balans vinden tussen licht, Co2 en voeding.

Hij draait nu sinds begin december.
Ik heb 50 tot 60 bellen per minuut en dropchecker is groen.

Ja is 9 uur te veel?

Woensdag komt er een nieuwe lichtbalk in namelijk de helialux spectrum van juwel.

Lijkt mij super! Dan kan het wel langer heb ik gelezen.

De uitstroom (spraybar) staat nu scheef naar beneden gericht. omhoog draaien tot je rimpeling krijg aan het oppervlak
Wat zijn bijv die grijze plukjes? start van alg zolang het niet op nieuw aangroeiende geen probleem ,Wat bedoel ik hiermee de planten komen uit andere waterwaardes uit de kweekerij/lfs of worden zelfs boven water gekweekt en horen zich aan te passen aan jou aquariumwater
De po4 waarde weet ik niet, die staat niet op de strip. Je gebruikt aio die zou po4 bevatten , striptesten staan niet zo hoog aangeschreven met druppeltests krijg je een betere indicatie
Volgens dit forum kon het makkelijk met mijn bestand. Heb mij hierop ook goed ingelezen . hoe meer vis hoe meer belasting voor nu lijkt me het geen probleem maar als je maantjes groter worden ... , veel waterwissels indien je waterwaardes oplopen .

Hij draait nu sinds begin december.
Ik heb 50 tot 60 bellen per minuut en dropchecker is groen.

Ja is 9 uur te veel?

Woensdag komt er een nieuwe lichtbalk in namelijk de helialux spectrum van juwel.

Lijkt mij super! Dan kan het wel langer heb ik gelezen.
Als de dropchecker groen is moet het goed zijn. Maar wat bedoel je dat de Co2 van de fles meteen naar boven gaat?
Gebruik je voor de Co2 een diffuser of een reactor of wat anders?
De Juwel Helialux Spectrum zal je zeker gaan helpen (Neem dan wel de smartcontrol erbij!). Let op dat je deze vanaf het begin niet gelijk op 100% zet. Omdat deze zoveel licht geeft gaan je planten dat niet waarderen. Ik gebruik zelf ook de helialux en heb maar een paar uurtjes van de dag veel licht en dan nog geen eens 100%.
9B662449-A930-4E1B-AC21-EDED24C36492.png

Ik denk dat de dropchecker lichter mag want die is vrij donker en meten met strips is vrij onbetrouwbaar en daarom kun je het beter met druppels doen of laten doen.

Hallo Leden,

Ik heb jullie hulp nodig.

Mijn aquarium draait nu sinds begin januari, heb een juwel rio 350 led met deze samenstelling van vissen ;

6 maanvissen
25 kardinaal tetras
Harum apistogramma cacatuoides
3 l nummers
5 platys
10 corydoras sterbai
3 appelslakken

De water waardes zijn ;

Nitriet is 0
Nitraat is 15
Gh is 8
Kh is 9
Ph is 7

Ik heb er een extern filter in (oase biomaster thermo 600) en een co2 set van co2 art.

Nu heb ik redelijk wat baardalg in mijn aquarium. Heb voedings tabletten bij de wortels en kleibolletjes. Voeg wekelijks vloeibare plantenvoeding toe. (heb nu die van plantedbox besteld all in one)

En heb een probleem met de spraybar, ik heb het idee dat de stroming niet optimaal is. Ik vind dat de vissen vaak aan de oppervlakte hangen om lucht te happen. En als ik dat andere pijpje er op zet bewegen de planten niet en gaat de co2 van de fles meteen naar boven.

Wat moet ik doen? Zit even met mijn handen in het haar.

Groet Monica

Denkelijk heb je wat last van vervuiling, wanneer ik het zo zie. Wat gebeurt er wanneer je planten wat beweegt? Zie je dan vuil opzweven? Wat betreft je spraybar; welke heb je en hoe is hij opgesteld?

Als de dropchecker groen is moet het goed zijn. Maar wat bedoel je dat de Co2 van de fles meteen naar boven gaat?
Gebruik je voor de Co2 een diffuser of een reactor of wat anders?
De Juwel Helialux Spectrum zal je zeker gaan helpen (Neem dan wel de smartcontrol erbij!). Let op dat je deze vanaf het begin niet gelijk op 100% zet. Omdat deze zoveel licht geeft gaan je planten dat niet waarderen. Ik gebruik zelf ook de helialux en heb maar een paar uurtjes van de dag veel licht en dan nog geen eens 100%.
Bekijk bijlage 289750

Ik weet niet of je de video goed kunt zien. Maar dit is wat ik bedoel met de co2 die uit de fles komt van co2 art dat het meteen naar boven gaat vanuit dat kleine pijpje.

We hebben er een diffuser tussen.

Heb wel zin in de helialux spectrum . En ja klopt heb er een smart control bij besteld. Anders kun je er vrij weinig mee volgensmij.

Ik wil dan graag de zonsopgang tot de zonsondergang nabootsen. Dan heb je ook niet zo veel licht volgensmij.

Bedankt voor jou bericht 🙂

Bijlagen

• VID-20200216-WA0012.mp4
    1.3 MB
Denkelijk heb je wat last van vervuiling, wanneer ik het zo zie. Wat gebeurt er wanneer je planten wat beweegt? Zie je dan vuil opzweven? Wat betreft je spraybar; welke heb je en hoe is hij opgesteld?

Ik ververs elke week zo'n 40 procent van het water, is dat wat je bedoeld met vervuiling?
Als de planten bewegen blijft het water helder. Ik heb er filterzand in zitten van wildkamp.

De spray bar zat bij de oase biomaster thermo 600. Die heb ik in het aquarium zitten. Met de gaatjes schuin naar beneden gericht.

Heb het idee als ik hem naar boven richt dat de co2 snel het aquarium verlaat. En zoals ik hem nu heb gericht heb ik het idee dat de vissen zuurstof happen.. Geen idee wat ik dan moet doen.

Ik denk dat de dropchecker lichter mag want die is vrij donker en meten met strips is vrij onbetrouwbaar en daarom kun je het beter met druppels doen of laten doen.

Ja vind hem ook vrij donker. Dan mag ik dus meer bellen per minuut er bij doen? Heb ook gelezen dat te veel co2 ook niet goed is voor alg. Dus ik dacht misschien is het dan ook wel te veel co2.

Poeeh ingewikkeld hoor. Haha

Je krijgt juist algen door tekorten 😉. Ik zou de waarden snel mer druppels laten testen want dan heb je een beter idee van alle waarden en dan zie je ivm strips vast verschillen.

Je krijgt juist algen door tekorten 😉. Ik zou de waarden snel mer druppels laten testen want dan heb je een beter idee van alle waarden en dan zie je ivm strips vast verschillen.
Heb je ook nog een idee waarom mijn vissen zo aan de oppervlakte zuurstof happen? Mijn waardes via de strips zijn opzich niet schadelijk voor de vissen toch?

Ik stuur je even fotos van nu

Bijlagen

• 15818781782074073861884625747632.jpg
    15818781782074073861884625747632.jpg
    179.3 KB · Weergaven: 115
  • 15818782071376904512079117238363.jpg
    15818782071376904512079117238363.jpg
    171.6 KB · Weergaven: 115
  • 1581878227188436508769825441384.jpg
    1581878227188436508769825441384.jpg
    186.4 KB · Weergaven: 122
Op de laatste foto oogt de vloeitsof een stuk lichter dan op de eerdere foto. Maar niet tegen het gele aan en aan de hand van je waarden is je co2 niet te hoog maar zoals ik al zei is met strips meten niet betrouwbaar. Op de eerste foto zitten ze ook niet allemaal aan het oppervlak dus is dit misschien een momentopname?
Ik zou zsm met druppels laten testen of zelf een koffer aanschaffen.

Heb nu de spray bar iets meer naar boven gericht zodat het water in beweging blijft aan de oppervlakte, ze zitten dan minder te zuurstof happen maar de co2 belletjes in het aquarium gaan nu snel naar boven en bereiken de planten beneden niet.
Op de laatste foto oogt de vloeitsof een stuk lichter dan op de eerdere foto. Maar niet tegen het gele aan en aan de hand van je waarden is je co2 niet te hoog maar zoals ik al zei is met strips meten niet betrouwbaar. Op de eerste foto zitten ze ook niet allemaal aan het oppervlak dus is dit misschien een momentopname?
Ik zou zsm met druppels laten testen of zelf een koffer aanschaffen.

Heb nu de spray bar iets meer naar boven gericht zodat het water in beweging blijft aan de oppervlakte, ze zitten dan minder te zuurstof happen maar de co2 belletjes in het aquarium gaan nu snel naar boven en bereiken de planten beneden niet.

Kan ik mijn water waardes ook in de winkel laten testen?

Geen idee wat het probleem is maar als ik mijn vissen zo aan het oppervlakte zou zien hangen zou ik gelijk een waterwissel doen.

Geen idee wat het probleem is maar als ik mijn vissen zo aan het oppervlakte zou zien hangen zou ik gelijk een waterwissel doen.
Heb vrijdag net 40 procent gewisseld. Denk je dat het nu weer nodig is?

Ik weet niet of je de video goed kunt zien. Maar dit is wat ik bedoel met de co2 die uit de fles komt van co2 art dat het meteen naar boven gaat vanuit dat kleine pijpje.

We hebben er een diffuser tussen.

Heb wel zin in de helialux spectrum . En ja klopt heb er een smart control bij besteld. Anders kun je er vrij weinig mee volgensmij.

Ik wil dan graag de zonsopgang tot de zonsondergang nabootsen. Dan heb je ook niet zo veel licht volgensmij.

Bedankt voor jou bericht 🙂
Ik zie inderdaad wat je bedoeld. De flow van de biomaster 600 is denk een beetje te hoog voor de inline diffuser. De Co2 heeft niet de tijd om volledig opgenomen te worden in het water. Ik ben zelf voorstander van een reactor, hierin word de Co2 beter in het water beter opgenomen. Al zit nu ook al de meeste Co2 in het water hoor.
Voor je vissen zou ik de spraybar richting de voorruit richten zodat je net een beetje beweging op het water hebt, dan is er meer zuurstofuitwisseling.
En de helialux doet het ook zonder smartcontrol, maar dan is het alleen aan of uit. Beetje zonde van zo’n mooie lichtbalk 😀

Kan ik mijn water waardes ook in de winkel laten testen?
De belletjes hoeven ook niet bij de planten te komen hoor! De Co2 word opgenomen door het water en dan zie je het niet meer.

Neem aan dat ze niet denken dat ze gevoerd worden toch en daarom aan het oppervlakte zitten?

De belletjes hoeven ook niet bij de planten te komen hoor! De Co2 word opgenomen door het water en dan zie je het niet meer.
Oh oké dacht ik altijd, ik zie nog geen verandering in planten. Ze worden er nog niet mooier op

Neem aan dat ze niet denken dat ze gevoerd worden toch en daarom aan het oppervlakte zitten?
Nee dit is wel ander gedrag dan dat ze denken dat ik ze ga voeren helaas.

Ik zie inderdaad wat je bedoeld. De flow van de biomaster 600 is denk een beetje te hoog voor de inline diffuser. De Co2 heeft niet de tijd om volledig opgenomen te worden in het water. Ik ben zelf voorstander van een reactor, hierin word de Co2 beter in het water beter opgenomen. Al zit nu ook al de meeste Co2 in het water hoor.
Voor je vissen zou ik de spraybar richting de voorruit richten zodat je net een beetje beweging op het water hebt, dan is er meer zuurstofuitwisseling.
En de helialux doet het ook zonder smartcontrol, maar dan is het alleen aan of uit. Beetje zonde van zo’n mooie lichtbalk 😀
Met een reactor moet je er nog een pomp bij zetten toch? Omdat dit veel vermogen van de pomp eist. Dat is helaas niet mogelijk dan.

Ik heb nu de spraybar zo gezet dat het oppervlakte beweegt. Ik hoop dat het zo beter gaat, maar dan bewegen de planten onder in niet.

Ja precies dan is het alleen aan en uit met de lamp. Dat zou zonde zijn

Met een reactor moet je er nog een pomp bij zetten toch? Omdat dit veel vermogen van de pomp eist. Dat is helaas niet mogelijk dan.

Ik heb nu de spraybar zo gezet dat het oppervlakte beweegt. Ik hoop dat het zo beter gaat, maar dan bewegen de planten onder in niet.

Ja precies dan is het alleen aan en uit met de lamp. Dat zou zonde zijn
Extra pomp is niet nodig hoor! Bij mij zit de Co2 reactor ook gewoon achter mijn BioMaster.
EF543B09-2BE1-4AB2-B59E-A12EFCAC358F.jpeg

Oh oké! Wist ik niet haha. Bedankt

Ik ververs elke week zo'n 40 procent van het water, is dat wat je bedoeld met vervuiling?
Als de planten bewegen blijft het water helder. Ik heb er filterzand in zitten van wildkamp.

De spray bar zat bij de oase biomaster thermo 600. Die heb ik in het aquarium zitten. Met de gaatjes schuin naar beneden gericht.

Heb het idee als ik hem naar boven richt dat de co2 snel het aquarium verlaat. En zoals ik hem nu heb gericht heb ik het idee dat de vissen zuurstof happen.. Geen idee wat ik dan moet doen.

Wat ik bedoelde met vervuiling is dat wnneer ik je foto bekijk het lijkt of er allerlei "kruimels" op je bladeren liggen. Daarom mijn vraag: ligt dat er los op? Je merkt dat wanneer je tegen de bladeren tikt. Zie je dat het e.e.a. opvliegen? Maar mogelijk zie ik dit niet goed. Zelf heb ik een spray op de achterwand met de gaatjes iets, zo'n 30 graden ongeveer om het wat nauwkeuriger te zeggen, naar beneden gericht. Op zich leidt dit niet tot zuurstof gebrek voor de vissen. Deze manier mag eigenlijk helemaal niet tot problemen leiden. Om precies te weten hoe mijn spraybar is opgesteld kan je hieronder op Het Handige Tips Topic klikken.

Edit:
Nu ik je filmpje en ook wat latere foto's gezien heb denk ik niet meer aan vervuiling maar aan baardalg. Dat kan ontstaan door een CO2 tekort maar ook door een minder goede waterdistributie! Op het filmpje zie ik een behoorlijke waterbeweging op het wateroppervlak. Dat is niet nodig. Het is voldoende wanneer het water "rimpelt". Daarentegen denk ik dat je wat lager in je bak en over de bodem nauwelijks waterdistributie hebt. Daarom denkt ik toch ook aan een stromingsprobleem. Misschien is het goed dat je even in Het Handige Tips Topic klikt. Je ziet dat onderaan dit bericht bij m'n naam. Wellicht dat je er iets aan hebt. Wel is mijn advies voor je allerlei acties gaat ondernemen: Laat eerst je water testen met een druppeltest! Pas dan een eventueel benodigde volgende stap. Ik begrijp dat je nieuwe verlichting krijgt. Dat betekend ook het e.e.a. voor je CO2 en overige bemesting, dus iets om rekening mee te houden.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan