Wat is er nieuw

Water waardes

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Wat vinden jullie van mijn water waardes?
Mijn co2 is veel te hoog, die heb ik al terug gezet naar een Ph van 6,7
Ph 6,5
Kh 6
Gh 6
No3 50 mg/l
Po4 2 mg/l

Ik volg de EI methode, deze waardes zijn gemeten net voor de waterwissel van 50 %.
Maak ik hieruit op dat ik wel minder Nitraat kan toevoegen?
Heb nog wel klein beetje last van Groene punt algen, maar ik denk dat de co2 niet goed oplost en ga dus een cerges reactor bouwen.

Als je co2 niet zou oplossen dan kan je toch niet zo n ph hebben? Gebruik je een continutest want dan ben ik benieuwd naar de kleur. Volgens de tabel heb ik ook 50 mg co2 maar de checker is lichtgroen met een vleugje geel en ik vertrouw op de checker.

Wat vinden jullie van mijn water waardes?
Mijn co2 is veel te hoog, die heb ik al terug gezet naar een Ph van 6,7
Ph 6,5
Kh 6
Gh 6
No3 50 mg/l
Po4 2 mg/l

Ik volg de EI methode, deze waardes zijn gemeten net voor de waterwissel van 50 %.
Maak ik hieruit op dat ik wel minder Nitraat kan toevoegen?
Heb nog wel klein beetje last van Groene punt algen, maar ik denk dat de co2 niet goed oplost en ga dus een cerges reactor bouwen.
Is je meting wel op orde? (CO2 lost niet op maar wel een pH van 6,5?) Nou, zet je pH maar op 6,9 of 7,0. Nitraat toevoegen lijkt me nu zelfs overbodig die is nu eigenlijk al te hoog. Je fosfaat mag wel iets hoger. Kijk ook even naar je waterdistributie, wordt je bemesting wel goed verdeeld of anders gezegd, komt het wel overal in je bak?

Met die ph en kh zou je enorm veel co2 hebben, ook met 'verhoogde' ph. Je nitraat is erg hoog, ook tov je fosfaatgehalte. Als je je nitraatgehalte verlaagt naar 20 en fosfaat gelijkhoudt, kan je green spot alg afnemen. Als 't voornamelijk op langzaamgroeiende planten groeit, kun je die best meer naar een schaduwplek verhuizen. Nerite slakken lusten die alg ook wel; maar verwacht geen wonderen.

Co2 lost wel op , maar verlies best veel omdat er via de instroom van het filter veel hele kleine belletjes mee komen.
Ik gebruik nu een AM1000 reactor.
Ik heb 3 continutesten in de bak hangen aan elke kant 1 en ze zijn alle 3 licht groen tot geel.
Maar Jessicapilon jij zegt dat je ook 50 mg co2 hebt volgens de tabel, maar je denkt dat dat lager is uitgaand van je continutest?

Ben,

ik meet met een wespro koffer dus dat moet goed zijn.
Distributie heb ik onlangs nog gecheckt dmv easy life filter mebium.

Maar Jessicapilon jij zegt dat je ook 50 mg co2 hebt volgens de tabel, maar je denkt dat dat lager is uitgaand van je continutest?
Ja want anders zou ik dat zien aan het gedrag van de vissen en ik meet met druppels en die houden rekening met zuren in je water en de continutest niet. Hout geeft ook zuren af en er kunnen andere zuren een rol spelen en het aflezen is ook vaak een kunst. Ik zie de druppeltest als indicatie en kijk verder naar de checker en het gedrag van de vissen.

met een KH test meet je de alkaliniteit oftwel het zuurbufferend vermogen. Een KH test rond altijd af naar boven in, in mg/l uitgedrukt vrij grote stappen.
vervolgens doen we bij de pH KH CO2 berekening alsof de gehele alkaliniteit bestaat uit bicarbonaat. Wat nooit het geval is. Dus is je co2 doorgaans lager dan uit de berekingen/tabel blijkt.

Ik ben niet zo van watertesten, omdat het te gemakkelijk is ze te vermoeren of verkeerd uit te voeren, en onze ogen helemaal niet gemaakt zijn om een kleurschaal te beoordelen. dus of je nitraat nou echt 50 ppm is, dat weet ik niet. Maar hoog is ie vast. Al was het maar omdat EI nou eenmaal veel voeding toevoegt. Als je het mij vraagt kun je prima voor half EI gaan. Als je planten hoge doseringen nodig hebben dan zouden je waardes niet zover opgelopen zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan