Wat is er nieuw

Water wil maar niet echt helder worden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Fien
  • Startdatum Startdatum
F

Fien

Guest
Ik zit met een vervelende situatie. Ik heb een aquarium van 750 liter.
Het water wil maar niet echt helder worden. Gistermiddag heb ik een halve dosis Sera Bio Nitrivec en wat EasyLife filtermedium losgelaten op de bak. De bak meteen spierwit na toevoeging uiteraard. Volgens de handleding moet het water binnen 4 tot 24 uur weer kristalhelder zijn.

Vanochtend was (zonder licht) duidelijk te zien dat het water nog lang niet helder is.

Mijn filters zijn 2 Eheim Pro3 600 filters beiden volledig gevuld met siporax en vergelijkbaar materiaal (wat in mijn vorige bak gewoon helder draaide). Ik heb er tijdelijk ook actieve kool in draaien in 1 filter. Aangezien ik van 1 naar 2 filters ben gegaan is er ook nieuwe siporax bijgekomen dus uitgewerkt is het ook zeker nog niet. Ook zijn deze 2 filters samen goed voor een 1200liter bak en is mijn bak 750 liter. Dat zou voldoende moeten zijn.

Is er nog iets wat ik kan doen om de helderheid van het water verder te verbeteren? Aangezien de Nitrivec niet opgenomen wil worden begin ik de denken dat ik qua filtratie ergens een probleem heb.

Iemand die hier een idee over heeft wat dit kan zijn? Heb ik simpelweg te weinig filterwatten? De Eheim heeft 2 blauw voorfilter en 1 wit filtervlies, dit is officieel voldoende....

Het witte vlies heb ik wekelijks schoongemaakt maar is niet bijzonder vuil geworden.

Ik begin nu te overwegen om een 3e filter te plaatsen (een 2073) met alleen filterwatten, maar ik denk dat dit misschien te veel van het goede is...

Ik heb ook al UV geprobeerd, maar ook zonder resultaat (staat nu weer uit). Deze ga ik ook tussen de leiding vandaan halen om het debiet wat te verhogen (ook al is het effect minimaal). De andere pomp heeft overigens wel een CO2 (aqua medic) ertussen zitten. Deze neemt wel wat debiet weg, maar dan nog is er mijns inzien voldoende stroming.

PS. het 2e filter heb ik bewust al die tijd met rust gelaten. het filter waar de UV op zit gebruik ik om kool en Purigen in te doen, die andere draait sinds het begin (ruime maand geleden) gewoon door. Het enige wat ik 1x heb schoongemaakt is het blauwe en witte vlies.
 
De eerste vraag is; wat veroorzaakt de troebele toestand? Is het alg? Is het zweefvuil? Of nog iets anders?

De tweede vraag is, hoe lang draait de bak?
 
Een foto kan ook handig zijn.
 
waterwissel > middeltjes
 
Een niet heldere bak kan verschillende oorzaken hebben.

Allereerst is het handig om te weten hoe lang de bak al draait.

Zelf heb ik ook een lange tijd met een wazige bak gezeten.

Wat ik fout heb gedaan is iets wat heel logisch lijkt.

Ik ben teveel aan het verversen gegaan na de start van de bak. Hierdoor ontstaat het evenwicht niet.

Om een evenwicht te krijgen, zul je eerst over het evenwicht moeten gaan. Dus laat de bak zeker een maand met rust. Niets verversen. Wel zorgen dat je niet teveel voert. En de waterwaardes in de gaten houden.
De bacteri�n krijgen nu de kans om zich flink te vermeerderen. Er zal een cyclus ontstaan van afsterven en aangroeien. Uiteindelijk heb je dan een goede kolonie.
Dan kun je rustig wat gaan verversen.

Ik heb zelf gezien dat het water steeds helderder wordt. Ook wordt de bak stabieler. Voer je per ongeluk iets teveel, niets aan de hand. Daarvoor gelijk wazige bak.

Daarnaast heb ik tegenwoordig LED verlichting, dit heeft een veel gerichtere licht bundel. En als ik door de lengte van de bak kijk lijkt het iets waziger. Maar recht ervoor zie je dit niet.
Met een TL balk erboven heb je dit effect niet.

Dus rust en tijd doet wonderen.
 
De bak draait 5 weken, maar is wel een opstap van mijn vorige aquarium, dus filtermedia is 1 op 1 overgegaan en aangevuld. Verversingen heb ik wel gedaan, maar wel netjes volgens 20% regel, echter in tussentijd heb ik stip in de bak gekregen waardoor ik een zware kuur heb moeten doen en bijna een week geen licht in de bak. Dit was niet echt bevorderlijk voor de bak.
Volgens mij hebben die kuren wel een behoorlijke aanslag op de bacterie�n gedaan, maar ook dat zou intussen toch hersteld moeten zijn?

Ledverlichting hangt er al in, er hangt 165 watt LED boven.

Vandaag heb ik wel een kleine aanpassing gedaan aan beide filters. Ik heb ten eerste de motorunit van de pompen schoongemaakt. Die malachietgroen zit echt overal. De binnenkant van de pomp is het kunststof al wat verkleurd en ook de raderen zijn behoorlijk groen. Dat even goed schoongemaakt. Daarnaast een mandje siporax verwijderd en daar medium filtermatten in gedaan voor wat betere mechanische filtratie. Tot nu toe had ik alleen maar keramisch materiaal en een beetje voorfilterspul in het filter zitten.

De actieve kool is er uit en de Purigen er weer in. Dit stond sowieso op de agenda, dus vandaar meteen het schoonmaken van de mechanica en het plaatsen van het schuim. Normaliter laat ik het filter zo veel mogelijk met rust uiteraard.
 
Ik denk zeker nu ik dit allemaal lees, dat het echt een balans probleem is.

Ik heb er destijds ook iets te makkelijk over gedacht.
Vergroten van het aquarium. Hoop water mee naar de nieuwe bak. Oude filter mee laten draaien. Maar ja de rest is schoon en nieuw.

Toch 20% blijven verversen wekelijks. Bleef maar wazig.

Je gaat dan denken aan de filtratie. Maar dat helpt niet. Er zijn mensen die helemaal geen watten of sponzen hebben. Puur ceramisch of steentjes.
Die hebben ook een heldere bak.

Ik zou echt alles eens een maand met rust laten. Zeker na je laatste schoonmaak aktie. Die trouwens wel goed is hoor. Medicijnen moeten eruit.

Maar laat nu alles eens met rust. Matig voeren paar keer per week. Water niet verversen. Hooguit aanvullen.

Wel in de gaten houden dat nitraat of fosfaat niet te hoog worden. Maar dat het gaat stijgen is ook een goed teken. Dan zijn de bacterien lekker bezig.

Eerst wordt het erger, na 2 weken denk je ineens: is het nou helderder?
Dan echt nog even volhouden.

Ik heb het zelf meegemaakt.
 
Marcel,
Ik dacht dat de bacterien eigenlijk in je filter en bodem zich gaan nestelen. Waarom dan geen water verversen als hier toch amper bacterien inzitten? Ik ververs altijd vanaf het moment dat de bewoners erin komen.
 
Bedankt voor de input!

Laten we hopen dat de tijd gaat helpen. Ik heb wel het idee dat mijn actie van gisteren om toch een mat blauwe spons toe te voegen wat helpt.

Sowieso ga ik de Aqua Medic reactor er tussenuit halen en mijn atomizer weer aansluiten. De reactor neemt een hoop druk weg uit het filter. Als ik toch echt de reactor moet gebruiken moet ik misschien toch een losse pomp aanschaffen uiteindelijk.

Voordeel van deze handeling is dat de vissen en planten er geen last van hebben, het gebeurd allemaal buiten de bak om.

In mijn bodem zitten overigens 10 emmers met Sera Professional Floreground en verwarming, dus aan filtermateriaal geen gebrek 🙂
 
Nog even een opmerking over de filtercapaciteit. Heel vaak geven fabrikanten de opbrengst aan met een filter zonder media. Ook de opvoerhoogte is dan minimaal.

Met schone media erin gaat het debiet al met 30% terug en met media die redelijk ingegroeid zijn ben je zo maar 50 tot 60% van het debiet kwijt. Staat de pomp meer dan 60 cm onder de bak dan ben je nog meer debiet kwijt.

Voor een echt goede waterbeweging is 3-4 x de bakinhoud per uur wel zo fijn, ook de baccies zullen dan beter werken kunnen, meer aanvoer van lekkers uit de bak!

In mijn optiek betekent dat dan ook dat je er gerust een 3de pomp bij kan plaatsen.
Je kunt (bijna) niet "overfilteren!
 
jessicapilon zei:
Marcel,
Ik dacht dat de bacterien eigenlijk in je filter en bodem zich gaan nestelen. Waarom dan geen water verversen als hier toch amper bacterien inzitten? Ik ververs altijd vanaf het moment dat de bewoners erin komen.

John,

Dat klopt helemaal. Maar met het niet verversen doel ik niet op de afvoer van bacteri�n.
Maar ik doel op het vervuilende effect. De vervuiling neemt toe, de bacteri�n hebben voedsel in overvloed.
Hierdoor zal de kolonie flink uitbreiden.
Daarnaast is het niet ��n soort bacterie, maar meerdere soorten, die van elkaars producten leven.
Echter ze hebben niet dezelfde verdubbelingstijd.
Dus ververs je te vroeg, dan is een bepaalde bacterie kolonie nog niet op sterkte. En doordat er geen of weinig voeding wordt aangeboden voor die bacterie kolonie, zal deze ook niet de behoefte hebben zich te vermenigvuldigen. Dus de balans is dan niet compleet.

Hopelijk beetje duidelijk
 
Ja als je doelt op de voeding dan heb je zeker gelijk hoor 😉 .
 
BigSmoke zei:
Nog even een opmerking over de filtercapaciteit. Heel vaak geven fabrikanten de opbrengst aan met een filter zonder media. Ook de opvoerhoogte is dan minimaal.

Met schone media erin gaat het debiet al met 30% terug en met media die redelijk ingegroeid zijn ben je zo maar 50 tot 60% van het debiet kwijt. Staat de pomp meer dan 60 cm onder de bak dan ben je nog meer debiet kwijt.

Voor een echt goede waterbeweging is 3-4 x de bakinhoud per uur wel zo fijn, ook de baccies zullen dan beter werken kunnen, meer aanvoer van lekkers uit de bak!

In mijn optiek betekent dat dan ook dat je er gerust een 3de pomp bij kan plaatsen.
Je kunt (bijna) niet "overfilteren!

Toch ben ik het hier niet mee eens. Voor een goede waterbehandeling is 1a2 keer per uur netto doorstroom van de bak al voldoende.
Ik heb een pomp die netto 400 tot 800 liter per uur kan rondpompen. Echter op 800 l/u is mijn bak minder schoon, dan op 400 l/u.

Ikzelf zie het ook als een sushi restaurant. Als de band met bordjes rustig langskomt, kan ik heerlijk eten.
Echter als die op turbo staat, dan vliegt het eten mijn neus voorbij.

Die baccies hebben ook de tijd nodig om al dat lekkers te kunnen verwerken. Dus dat water moet rustig door de filter materialen stromen.

Daarnaast maakt het niet uit hoe laag de pomp onder het aquarium staat (extern filter). Wet van communicerende vaten.
Netto hoogte blijft 0 cm.

Het is zelfs zo dat een extern filter naast de bak het slechter doet dan onder de bak. Dit door de waterdruk.
 
Ik weet niet of er een bioloog of natuurkundige is om dat te bevestigen. Het klinkt misschien logisch als je het met mensen vergelijkt, maar of dat bij bacteri�n ook zo is... Ik weet het niet. Misschien is er wel een andere reden dat hij mij hoge doorstroom minder schoon is, misschien trek je met grote doorstroming de mechanische filtreatie leeg?

Nog even een update. Ik werd gisteren geconfronteerd met de tegendruk die de atomizer geeft. Gisteren was mijn bellenteller leeg. Ik zag bij de aansluiting van het magneetventiel dat deze bubbelde. Bleek de tegendruk zo hoog te zijn dat de co2 slang bij de aansluiting gescheurd was. Het terugslagventiel vlak voor de atomizer was helemaal dichtgeknepen. Door de tegendruk is de bellenteller helemaal leeggedrukt in de richting van het magneetventiel.

Ik ben bij Veldhuis geweest en daar om om advies gevraagd. Ik had namelijk nog een PRO3 250 (met 350 bak) staan. Zij hebben me geadviseerd om de 2 pro3 600 pompen puur te laten draaien voor de filtratie en de kleinere pro3 te laten draaien met de reactor, aangezien ik al die spullen al in huis heb. Ik heb wat aansluitmateriaal meegenomen en de pomp draait nu mee. Ik heb 2 manden gevuld met schuim en watten. Hierdoor heb ik de hoeveelheid mechanische filtratie bijna verdubbeld. De 3e mand is gevuld met een hoeveelheid Siporax die ik nog had liggen.

Zodra alles in balans is en ik een schoonmaak op de agenda heb staan van de filters, maar ik van de 350 filter een mechanisch filter door alle sponsmaterialen daar in te doen en de andere 2 biologisch. Dat is qua schoonmaken ook een stuk praktischer (tenzij iemand een goede reden weet om het te mixen natuurlijk).
 
@miljoenblik.

1) Waar baseer jij de stelling op dat 1 a 2 x de inhoud van de bak voldoende is?
2) Afhankelijk van de hoeveelheid water (en dus voer) zullen er meer of minder baccies in je filter kunnen leven. Heeft niks met sushi te maken, maar wel met biologie!
3) Waarom denk jij dat alle filterfabrikanten een maximum opvoerhoogte opgeven? Als grap??
4) Een filter naast de bak zal het alleen slechter doen als de AANVOERnippel bijna net zo hoog of hoger ligt dan het wateroppervlak, onze filterpompen zijn niet gebouwd als aanzuigende pompen en verliezen dan een groot deel van hun debiet.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan