Wat is er nieuw

Water wissel opstartende 30 liter nano

Arnie321

Well-known member
Lid geworden
26 december 2019
Leeftijd
42
Sinds 2 weken heb ik mijn 30 liter dennerle ingericht. Naast een stuk hout heb ik er met name veel limnophila heterophylla in zitten dat vrij snel groeit.
mij voeg ongveeer 75% van de aanbevolen hoeveelheid vloeibare planten voeding toe. De verlichting brand start langzaam rond 8 en brand van 9 tot 15 om vervolgens tot 17 vrij snel af te bouwen.
Sinds enkele dagen zit er op 1 van de limnophila heterophylla wat bruine alg. Dit is wel het plantje dat het meest in de stroming zit.
moet ik hier in dit stadium direct wat aan doen of kan ik de boel het best even laten draaien? Hoevaak en hoeveel water wissels is aan te raden?
Oh ja... er zitten nog geen garnalen in.

Hey filter dat ik gebruik is de aquael pat mini.

En dan toch nog even een fotootje voor de duidelijkheid.

Bijlagen

• 9214E130-DB8D-478D-A538-4A2E64317955.jpeg
    9214E130-DB8D-478D-A538-4A2E64317955.jpeg
    81.4 KB · Weergaven: 133
Bruinalg hoort een beetje bij de opstart en dat trekt vaak als alles op orde is wel weer weg. Ik ververs tijdens de opstart niet want daarmee haal je ook eventuele voeding voor de opbouw van de bacteriecultuur weg. Ik meet altijd na 4 weken het water en in de regel is dat dan wel goed.
Met de garnalen dus echt nog even wachten tot hij minimaal 4 weken draait.

Dank voor jullie reacties. Ik wacht gewoon nog even een paar weken. In de tussentijd mag ik wel de ruiten aan de binnenkant schoonhouden?

de bruine alg op een enkel plantje is inmiddels verdwenen, wel zit er nog wat op een paar stenen die in de bak liggen.

Wel heb ik een wit doorschijnend laagje op het oppervlakte liggen dat ik nu geregeld met keukenpapier verwijder. Hiermee is het laagje wel weer even weg maar het komt wel weer terug.
Wat zou ik daar aan kunnen doen om het echt te verhelpen?

Als het geen dikke laag is dan kan het weinig kwaad en je kan ook een zuurtstofsteentje gebruiken want die slaat de kaamlaag ook wel stuk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan