Wat is er nieuw

Water wit troebel, vissen aan oppervlakte

• Onderwerp starter Onderwerp starter Troefke
  • Startdatum Startdatum
T

Troefke

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en een totale leek op het gebied van vissen.
Onze dochter heeft voor haar verjaardag een Superfish Aquarium Start 70 Tropical Kit gekregen.
We hebben ons goed laten voorlichten (denken we) en de bak 3 weken laten opstarten, voordat er vissen in kwamen.
Daarna de volgende vissen gekocht:
6x neontetra
6x platy's
6x algeneters
1x kempvis

Dit ging helemaal prima! Na twee weken hebben we de bak voor het eerst schoongemaakt. Ongeveer 20% water eruit en ververst, glas schoon gemaakt en filter uitgespoeld in aquariumwater.
Maar toen werd het water wit troebel en de vissen leken zuurstoftekort te hebben, ze zwommen bovenin en hapten naar adem.
De volgende dag dreef er een dode neontetra in het water.
We hebben meteen weer een gedeelte van het water vervangen ivm angst voor een nitrietpiek. De vissen zwemmen nu weer overal, maar de neontetra's lijken hun kleur te verliezen.
We gaan vandaag naar de winkel om het water te laten testen. Maar ik wilde graag weten of het hier nog mensen met tips zijn.
Ik heb er al slapelozen nachten van, ik heb nooit geweten dat een aquarium hebben zoveel stress kan geven...

Nog 1 andere vraag, wij hebben een waterontharder. Mag dit ontharde water in het aquarium of moeten we de ontharder uitzetten, zodat er water met kalk in het aquarium komt als we verversen? We hebben hem nu uitgezet, maar ik vraag me dus af of dit noodzakelijk is.