Wat is er nieuw

Water wit troebel, vissen aan oppervlakte

• Onderwerp starter Onderwerp starter Troefke
  • Startdatum Startdatum
T

Troefke

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en een totale leek op het gebied van vissen.
Onze dochter heeft voor haar verjaardag een Superfish Aquarium Start 70 Tropical Kit gekregen.
We hebben ons goed laten voorlichten (denken we) en de bak 3 weken laten opstarten, voordat er vissen in kwamen.
Daarna de volgende vissen gekocht:
6x neontetra
6x platy's
6x algeneters
1x kempvis

Dit ging helemaal prima! Na twee weken hebben we de bak voor het eerst schoongemaakt. Ongeveer 20% water eruit en ververst, glas schoon gemaakt en filter uitgespoeld in aquariumwater.
Maar toen werd het water wit troebel en de vissen leken zuurstoftekort te hebben, ze zwommen bovenin en hapten naar adem.
De volgende dag dreef er een dode neontetra in het water.
We hebben meteen weer een gedeelte van het water vervangen ivm angst voor een nitrietpiek. De vissen zwemmen nu weer overal, maar de neontetra's lijken hun kleur te verliezen.
We gaan vandaag naar de winkel om het water te laten testen. Maar ik wilde graag weten of het hier nog mensen met tips zijn.
Ik heb er al slapelozen nachten van, ik heb nooit geweten dat een aquarium hebben zoveel stress kan geven...

Nog 1 andere vraag, wij hebben een waterontharder. Mag dit ontharde water in het aquarium of moeten we de ontharder uitzetten, zodat er water met kalk in het aquarium komt als we verversen? We hebben hem nu uitgezet, maar ik vraag me dus af of dit noodzakelijk is.

Goed dat je eerst info vraagt, als je onderhoud aan je aquarium pleegt doe je nooit tegelijk het filter, het is dus of het water verversen, of het filter onderhouden. Nu heb je beide gedaan en heb je bacteriebloei, niks aan doen verdwijnt vanzelf en laat je ajb geen middeltjes aansmeren door d ewinkel want die middeltjes zijn allemaal onzin, moeder natuur weet prima hoe het moet en d ekassa vand e winkel hoef je niet extra te spekken voor meuk die niks toevoegd.
Je ontharder is nergens voor naar mijn mening, en mocht je al met zoiets gaan werken is een osmoseapparaat goedkoper om dan zelf osmosewater te maken, maar al die kunstgrepen zijn onnodig voor een starter.

Nog een gratis tip: je filtermedia hoef je nooit te vervangen dit gaat meerdere jaren mee, dus wat de winkel/bijsluiter zegt daarover klopt niet (dat je iedere 3 maanden je filtermedia moet verversen) en kan je naar het land der fabelen sturen

als je onderhoud aan je aquarium pleegt doe je nooit tegelijk het filter, het is dus of het water verversen, of het filter onderhouden
Ik doe het altijd tegelijk hoor.
Maar het filter hoef je niet zo vaak schoon te maken, meestal pas als de uitstroom minder wordt of als je ziet dat ie erg vies is. Welk filter heb je en hoe uitgebreidt heb je hem schoongemaakt.
Geen verstand van waterontharder maar als je deze kunt uitzetten lijkt het mij beter om dat te doen. Worden soms weer andere stoffen aan toegevoegd om het water te ontharden.
Wat voor algeneters heb je?
Foto van je bak kan handig zijn.

Laatst bewerkt:
het is dus of het water verversen, of het filter onderhouden

Ik doe dat altijd samen want in het oude water zitten nagenoeg geen bacterien. Ik denk dat de bacterien die net waren genesteld in de filter nu weg zijn en dan krijg je een witte waas soms. Ik zou de filter eerst niet meer aanraken en pas licht uitspeolen als de uitstroom merkbaar minder wordt.
Nu gaan vissen vaak niet zo snel dood van de witte waas tenzij je nu nh3/4 kan meten of no2. Kun je dit meten of even laten meten voor de zekerheid? Mocht je dit meten dan de helft verversen dagelijks tot het op 0 staat.

Die waterontharder is niet voor het aquarium hoor, gewoon voor al het water in huis. Dus het water uit onze kraan is volledig kalkvrij. De verkoper zei dat een aquarium wel kalk nodig heeft, dus hebben we de ontharder uitgezet, toen we gingen verversen. Maar ik vroeg me dus af of dit moet of dat er gewoon onthard water in mag.

Ik heb geen idee wat voor algeneters het zijn, ze zijn wit met zwarte stipjes/streepjes.
En ik zei dat we platy's hebben, maar nu google ik en ze lijken meer op mollies....zoals ik al zei heb ik er geen verstand van.
Ik zit nu op mijn werk, dus foto maken kan nog niet. Bovendien zie je niet veel, want het water is heel troebel.

Nicolientje, je zegt niks aan doen, maar er lijkt een zuurstoftekort te zijn en er is dus al een vis dood. Dat de neontetras hun kleur verliezen, lijkt me geen goed teken. Dus we zullen toch wel iets moeten doen?

Ja met niks doen bedoelde ik voornamelijk geen middeltjes toevoegen, bacteriebloei verdwijnt vanzelf, overigens heb je denk ik ook een nitrietpiek wegens de hoeveelheid vissen die je in 1 x heb toegevoegd en dat in combi met het schoonmaken geeft veel onstabiliteit, dus zit je nu met 2 kwaaien: bacteriebloei en nitriet, dan is het slimste een druppeltest NO2 (zijn los te koop) aan te schaffen zodat je zelf dagelijks kan testen en aan d ehand van d euitslag ververs je je water

Als ze echt zuurstoftekort lijken te hebben zou ik toch min de helft verversen want er kan al sprake zijn van een teveel aan nitriet. Daardoor kunnen ze minder goed zuurstof opnemen met de nodige gevolgen.

Hier een foto van het aquarium

Bijlagen

• 20200130_172206.jpg
    20200130_172206.jpg
    66.2 KB · Weergaven: 207
Je hebt bacteriebloei of algenbloei in elk geval.
Ik denk ook dat je wat veel licht hebt, hoe lang laat je dat branden per dag? Langer dan een uur of 8 per dag is te veel.

Het je nitriet al getest?

Dat er in het begin een visje sneuvelt is niet ongewoon. Vooral vissen die in grote hoeveelheden gekweekt worden zijn soms wat zwak, en dan heb je wel eens wat uitval.

Verder vind ik je bodem ook heel dik liggen, maar daar zou ik voorlopig niet te veel aan doen.
Probeer voorlopig ook wat van je planten af te blijven, want die produceren zuurstof overdag.

De bloei zou vanzelf moeten weg gaan na een paar dagen.

We hebben er een tijdklok tussen, de lamp staat precies 8 uur per dag aan, dat was ons geadviseerd.
Zonet in de winkel nitriet laten testen, dit was gelukkig goed. Zuurstof lijkt ook weer goed te zijn, want de vissen zitten niet meer bovenin.
Nu gewoon een tijdje afblijven dus?

Nog een ander vraagje, de filterpomp bromt heel erg, dit hoort ook niet zo toch? Of maken die dingen altijd veel lawaai?

Als je nog wat water kunt toevoegen zodat je de waterlijn niet ziet, zou ik dat doen.
Veel vissen, en zeker je betta, zullen wat drijvers waarderen.
Pompje kan in het begin lawaai maken omdat hij nog te schoon is, kan ook lucht in zitten.

Het mag misschien lijken op zuurstof te kort maar dat lijkt me stug. Het verversen van water en schoonmaken van je filter zal niet direct tot een zuurstof te kort lijden. Tenzij je per ongeluk de verwarming te hoog hebt gezet en het water nu 30 graden is.
Dit lijkt me eerder toch een ammoniak of nitriet probleem wat dus te maken heeft met het indraaien en het biologische evenwicht in je aquarium, helemaal omdat je daarbij ook troebel (wit) water hebt, wat ook op een probleem in de bacteriën huishouding lijkt. Daarbij gaan de vissen ook aan het oppervlakte zwemmen en snel bewegen met de kiewen dus ik begrijp de verwarring wel.

Voor de volgende keer: Filter niet wekelijks uitspoelen. Dat is pas nodig als de stroming merkbaar minder is geworden. Verder heeft dit weinig met ook verversen van water te maken, dit kan prima samen. De oorzaak in deze moet je denk ik meer zoeken bij het uitspoelen van een filter in een aquarium die nog niet goed is ingedraaid.

Nu vooral niets doen en alles weer in balans laten komen. Niet voeren vandaag en morgen, daarna steeds in stapjes gaan voeren maar nog steeds zeer weinig! Als je merkt dat de vissen toch weer snel gaan bewegen met de kiewen en bovenin zwemmen, dan alleen water verversen.. 50% verversing is dan prima en noodzakelijk om de giftige stoffen te verwijderen. Het liefste heb je zelf een testsetje voor ammonia (NH3/4) en Nitriet (NO2) zodat je die waardes kunt gaan meten. Nu is het een beetje gokken.

8 uur per dag licht lijkt mij prima
Pompje wat bromt, of hij komt ergens tegen aan of er zit een beetje lucht in. Als er lucht in zit, gewoon een beetje heen en weer bewegen en dan ontsnapt die lucht wel.

Welkom tot de hobby. Een aquarium houden is in het begin even lastig maar je krijgt het vast snel genoeg onder de knie en dat kan het ook hartstikke leuk zijn 😉

Ik zie nu die foto pas. Zie je die belletjes op het wateroppervlakte (schuim?) Dat duidt meestal op ammoniak in het water. Kan ook een schuimnest van je betta zijn, maar in deze situatie betwijfel ik dat.

Als je nog wat water kunt toevoegen zodat je de waterlijn niet ziet, zou ik dat doen.
Veel vissen, en zeker je betta, zullen wat drijvers waarderen.
Pompje kan in het begin lawaai maken omdat hij nog te schoon is, kan ook lucht in zitten.

Wat zijn drijvers? (ik ben een echte beginner hoor, dus weet nog helemaal niks...)
Waarom moet er meer water in, is dat beter? Volgens mij stond er een streepje tot waar het water mag komen, dus hebben we hem niet verder gevuld.

Ik zie nu die foto pas. Zie je die belletjes op het wateroppervlakte (schuim?) Dat duidt meestal op ammoniak in het water. Kan ook een schuimnest van je betta zijn, maar in deze situatie betwijfel ik dat.
Hoe erg is dat? Gaan ze daar dood aan?
Ik ga morgen opnieuw naar de winkel en laat dan alles even testen. Degene die er het meeste verstand van heeft, was er vandaag helaas niet.

Nu vooral niets doen en alles weer in balans laten komen. Niet voeren vandaag en morgen, daarna steeds in stapjes gaan voeren maar nog steeds zeer weinig! Als je merkt dat de vissen toch weer snel gaan bewegen met de kiewen en bovenin zwemmen, dan alleen water verversen..

Waarom de vissen 2 dagen niet voeren? Hebben ze dat voer niet nodig dan?

Hoe erg is dat? Gaan ze daar dood aan?
Ja, dit is erg schadelijk.

Voor de zekerheid zou ik nu gewoon een 50% waterwissel doen en morgen even laten testen. Als blijkt dat ze nog ammoniak meten of nitriet dan kun je het beste die twee druppeltestjes kopen want dan moet je de komende dagen blijven meten en water wissels uitvoeren. Wel zorgen dat het nieuwe water de juiste temperatuur heeft!

Hieronder een mooi artikel waar goed uitgelegd wordt hoe je een aquarium het beste kunt indraaien en waarom dit allemaal nodig is.
https://www.aquariadise.com/stikstofkringloop-aquarium-indraaien/
Waarom de vissen 2 dagen niet voeren? Hebben ze dat voer niet nodig dan?

Door te voeren introduceer je meer afvalstoffen in je aquarium wat weer tot een nog hoger ammoniak / nitriet gehalte zal zorgen, en dat wil je nu vooral voorkomen. Zie voor meer informatie de link hierboven.
Je vissen kunnen prima een aantal dagen zonder voer, geen zorgen!

Wat zijn drijvers? (ik ben een echte beginner hoor, dus weet nog helemaal niks...)
Drijfplanten. Geen probleem hoor, als je iets niet begrijpt gewoon vragen.

Waarom moet er meer water in, is dat beter? Volgens mij stond er een streepje tot waar het water mag komen, dus hebben we hem niet verder gevuld.
Als er wordt aangegeven dat dit de maximale hoogte is dan niet verder vullen idd.

Al kan ik mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je vanaf de voorkant tegen die led balk aan zit te kijken. Volgens mij moet je dat aquarium gewoon kunnen vullen tot en met de zwarte rand.

Wij hebben momenteel dezelfde bak staan.
Water mag je inderdaad niet hoger vullen.
Plus het lijkt als snel of er veel grind/zand ligt vind ik.
De bijbehorende pomp vind ik zelf echt waardeloos, amper filtermateriaal, we gaan hem zelf vervangen door een buitenfilter (als we hem weer opnieuw gaan opbouwen).
Net zoals dat onze verwarming hem niet goed op temperatuur houd, dus er hangt er nu nog 1 bij en daarbij een digitale meter.

Zou ook de actieve kool die in je filtermateriaal zit eruit halen, is niet nodig.

Bij ons bevalt de bak niet heel goed, althans de apparatuur die erbij zit en het feit dat je altijd de waterrand en je verlichting ziet.

Klopt, maar zoals je kan lezen mankeert er wel meer aan, helaas.

Stuk electra tape erover heen plakken. Zie je de lamp niet meer. Ziet er zeer strak uit.

Ontopic: Ik denk dat het indraaien niet goed is gegaan. Hoe heb je de bak ingedraaid? Af en toe wat voer erin gestrooid in deze periode? Heb je water ververst tijdens deze periode? En als laatste vraag heb je al deze vissen in 1x erin gedaan?

Overigens vind ik platies en bettas niet zon geslaagde combinatie. Ivm de rust en agressie die de betta wenst/heeft

Ontopic: Ik denk dat het indraaien niet goed is gegaan. Hoe heb je de bak ingedraaid? Af en toe wat voer erin gestrooid in deze periode? Heb je water ververst tijdens deze periode? En als laatste vraag heb je al deze vissen in 1x erin gedaan?

Overigens vind ik platies en bettas niet zon geslaagde combinatie. Ivm de rust en agressie die de betta wenst/heeft

Nee, geen voer er in gedaan en ook geen water ververst. We hebben hem ingericht met plantjes e.d. toen bacto start en aqua start erbij en 3 weken niks mee gedaan. Daarna alle waardes laten testen, die waren goed, toen alle vissen erin gedaan.
Het blijken trouwens mollies te zijn, geen platy's. Geen idee of dat verschil maakt hoor, maar de betta lijkt prima op zijn gemak. Is rustig en niet agressief.

Mijn tip... verkoop alle levende have op de platy's/ molly's na. Of breng ze terug. Ga je meer inlezen in de hobby en neem de raad hier ten harte. Slapeloze nachten is iets wat je moet loslaten, het is zoals het is. Ik begrijp dat je ergens moet beginnen maar dieren moet je niet cadeau doen tenzij je er zelf affiniteit mee hebt. Mocht je niet de energie hebben voor de hobby om wat voor reden dan ook dan had ik er misschien 1 sluierstaart goudvis ingedaan. Ik zeg dit alleen maar omdat ik het gevoel heb dat het je wat overweldigd allemaal en zeker met de info. die je nu om de oren krijgt.

Ik ben bang dat het een samenloop van omstandigheden zijn.
Het zijn redelijk wat visjes die in 1x erin zijn gekomen, met nog weinig bacteriën. Het schoonmaken heeft net de emmer doen overlopen. Voorlopig even geen vis erbij doen en laat het filter iig 2week met rust.

Wanneer je weer gekke dingen ziet aan de vissen zoals; luchthappen, samengeknepen vinnen, In een hoekje zitten. Dan zou ik direct 60% water versierden, let erop: wel van dezelfde temperatuur.

Jammer dat je met een tegenslag begint met de hobby, maar laat je er door niet uit het veld slaan. Komt wel goed met je bak!

Zou ook de actieve kool die in je filtermateriaal zit eruit halen, is niet nodig.

Bij ons bevalt de bak niet heel goed, althans de apparatuur die erbij zit en het feit dat je altijd de waterrand en je verlichting ziet.

Jammer dat de bak niet bevalt, ik hoop dat ik over een tijdje positiever ben. Bij ons blijft hij wel warm genoeg trouwens.
We hebben de actieve kool er uitgehaald en vervangen door Crystal Clear, daar zit actieve kool en zeoliet in. Is dat ook niet goed?

Gewoon een bak water neerzetten met plantjes is geen indraaien dat is helaas gewoon zonde van je tijd geweest. Het eerder gelinkte stikstofkringloop artikel geeft uitleg waarom. Je hebt dus nu 'gewoon' te maken met een niet ingedraaid aquarium met vis erin, en al het werk en gevolgen wat daar bij komt kijken. Ik vind dit geen 'samenloop van omstandigheden' maar gewoon slecht voorbereid / ingelicht.

Zonde weer, ik neem aan dat dit allemaal op advies van een winkel is? Het water testen en akkoord bevinden is ook een wassen neus. Geef maar eens gewoon kraanwater, wedden dat ze dat ook goed bevinden? Je test namelijk niet of de bacterien er in zitten. Je kunt wel testen of de verwachte afvalstoffen van het indraaien aanwezig zijn maar ik vermoed dat menig winkel gewoon echt geen idee heeft. Of geen interesse, dat kan ook.

Dat zeoliet zal gelukkig wel iets helpen vermoed ik, dat wordt juist gebruikt bij dit soort problemen. Al ben ik er geen voorstander van, nu wellicht het beste.

Mijn tip... verkoop alle levende have op de platy's/ molly's na. Of breng ze terug. Ga je meer inlezen in de hobby en neem de raad hier ten harte. Slapeloze nachten is iets wat je moet loslaten, het is zoals het is. Ik begrijp dat je ergens moet beginnen maar dieren moet je niet cadeau doen tenzij je er zelf affiniteit mee hebt. Mocht je niet de energie hebben voor de hobby om wat voor reden dan ook dan had ik er misschien 1 sluierstaart goudvis ingedaan. Ik zeg dit alleen maar omdat ik het gevoel heb dat het je wat overweldigd allemaal en zeker met de info. die je nu om de oren krijgt.

Wauw wat een negatieve reactie zeg! Iedereen is er toch ooit voor het eerst mee begonnen? Als je er al ervaring mee moet hebben, kan je toch nooit voor het eerst ergens aan beginnen? Ik ben ook ooit aan mijn eerste kat, mijn eerste hond en mijn eerste paard begonnen. En die hebben een prima leven :thumbs:
Ik zit er zo over in, omdat ik een grote dierenvriend ben en ik het niet fijn vind als het niet goed zou gaan met de vissen.
En ja, ik had verwacht dat het makkelijker zou zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik ze dan maar weer weg doe. Ik heb niet gezegd dat ik er de energie niet voor heb. Ik ga proberen om er een gezond aquarium van te maken!

De negativiteit die je proeft komt omdat wij ook dierenvrienden zijn. En op deze manier een aquarium starten is gewoon niet verantwoord voor de vissen. Of dit door jezelf komt of door de winkel waar je de informatie haalt maakt voor de vissen natuurlijk niet uit. Als de mogelijkheid er is om de vissen terug te brengen dan is dat zeker geen onverstandige keus.

De ammoniak en nitriet waar de vis nu mee te maken gaat krijgen is erg schadelijk en wellicht zelfs dodelijk voor ze. Vandaar dat je van ons wellicht wat irritatie en negativiteit proeft. Helaas komen dit soort onderwerpen hier wekelijks, soms wel dagelijks naar boven.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Wauw wat een negatieve reactie zeg! Iedereen is er toch ooit voor het eerst mee begonnen? Als je er al ervaring mee moet hebben, kan je toch nooit voor het eerst ergens aan beginnen? Ik ben ook ooit aan mijn eerste kat, mijn eerste hond en mijn eerste paard begonnen. En die hebben een prima leven :thumbs:
Ik zit er zo over in, omdat ik een grote dierenvriend ben en ik het niet fijn vind als het niet goed zou gaan met de vissen.
En ja, ik had verwacht dat het makkelijker zou zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik ze dan maar weer weg doe. Ik heb niet gezegd dat ik er de energie niet voor heb. Ik ga proberen om er een gezond aquarium van te maken!
Was niet negatief bedoelt maar goed, paarden, honden en katten zijn allemaal al eeuwen gedomesticeerd. Dit zijn exotische dieren, ik wens je veel succes!

Was niet negatief bedoelt maar goed, paarden, honden en katten zijn allemaal al eeuwen gedomesticeerd. Dit zijn exotische dieren, ik wens je veel succes!

Als je niet goed met een paard of hond omgaat, loopt dat anders niet goed voor je af, gedomesticeerd of niet. Maar goed, dat is een andere discussie.

De vissen kunnen sowieso niet terug, dat is bij de verkoop meteen vermeld.
Ik vind het jammer dat we het blijkbaar verkeerd hebben gedaan, maar als leek ga je er toch vanuit dat de verkoper er verstand van heeft.
Ik hoop ondanks alles dat ik jullie binnenkort een mooi helder aquarium met blije vissen kan laten zien. En ik hoop ook dat ik hier nog vragen mag stellen, zonder meteen veroordeeld te worden. Want mijn bedoelingen zijn echt goed.

Als je het dan toch met een 'normaal' huisdier, bijvoorbeeld een kat wilt vergelijken dan zou het ongeveer zo gaan:

Een kat eet, poept en plast, en je zal dus moeten zorgen voor een relatief kleine afgesloten omgeving waarin de kat leeft en de poep en plas via een biologisch proces afgebroken wordt zodat de kat daar zelf geen last meer van heeft. Je kunt de afgesloten ruimte zelf niet in om de drollen en pies op te ruimen, dus je zal een 'biotoop' moeten ontwikkelen waarin deze processen natuurlijk gaan plaats vinden. Dat betekent een omgeving creëren waarin de bacteriën kunnen leven die de afvalstoffen van je kat gebruiken en omzetten naar stoffen waar de kat geen / minder last van heeft. Dat kost een hoop energie en tijd voordat dit biologisch proces zo ingericht is dat de kat rustig zijn behoeft kan doen zonder zelf binnen enkele dagen te verzuipen in de shit.
Dat is een aquarium.

Maar zo werkt het gelukkig niet met een kat. Een kat geef je gewoon eten en kun je de kattenbak legen om van de afvalstoffen af te komen. Het afbreken van die afvalstoffen gebeurt dan gewoon op de vuilnisbelt waar je amper bij nadenkt. Ook de lucht die de kat inademt hoef je niet speciaal te conditioneren, dat doet de natuur al voor je. In een aquarium werkt dat dus net even anders. Dat is geen proefondervindelijk gebeuren, tenminste, niet als je dat zonder de zorgen die je nu hebt wil doen.

Op het oog een bak met water met vis maar onderwater (pun intended) een erg gecompliceerd en kwetsbaar systeem waarbij je erg voorzichtig te werk dient te gaan. Ik hoop dat dat nu wel duidelijk is.

Ik hoop ondanks alles dat ik jullie binnenkort een mooi helder aquarium met blije vissen kan laten zien.
Ik wens je succes en dat hoop ik ook 🙂

En hier dan nog even een foto van hoe het aquarium er nu uitziet. Stuk beter toch? :daisy:

Bijlagen

• 20200209_173957.jpg
    20200209_173957.jpg
    248.8 KB · Weergaven: 166
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan