Waterbloei: wat met de vissen?

J

JanaVT

Guest
Hallo ik ben Jana, 17 jaar ik heb een aquarium van 60 cm lang, ongeveer zo'n 60 liter. Hierin zitten een 13tal guppy's(allemaal mannetjes) en een aantal corydorassen.

Een filter is aanwezig (superfish aquaflow 100) en een digitale heater (die op zo'n 24 graden staat.)

Ik heb sinds 2 dagen geleden het probleem dat mijn water van de ene op de andere dag heel grauw (mistig) is geworden. De eventuele oorzaak kan ik al wel gevonden hebben, ik heb van de ene op de andere dag de tijden van mijn verlichting willen veranderen waardoor er op 1 dag een aantal uur meer licht was dan gewoonlijk (normaal ligt deze zo'n 11 uur aan) wat eigenlijk heel dom was. Ik vermoed nu dat ik waterbloei in mijn aquarium heb. Het is heel erg wit mistig maar wordt niet groen tot nu toe. Gisteren heb ik ook mijn aquarium voor 50% verschoont maar ook dit heeft niet geholpen het water is nogsteeds grauw. Wel doe ik er het product aquasafe in van Tetra al een tijdje, ik weet niet of dit zo belangrijk is.

Ik heb nu mijn aquarium en de kamer helemaal verduistert, alleen weet ik niet zo goed of dat veel invloed heeft op mijn vissen en daar zou ik graag meer over weten. Mag ik ze gewoon eten geven? Hoelang moet het verduisterd blijven? En stel dat het verdwenen is; moet ik het opnieuw opbouwen met licht enzo? En of ik er verder nog wat tegen kan doen, en of verduisteren eigenlijk zal kunnen slagen als oplossing.

Alvast bedankt, mvg. :)
 
Dat komt denk ik niet door het licht.
Gewoon afwachten is het beste want de bacteriecultuur moet op orde komen.

Hoe lang draait de bak en heb je toevallig wat aan de filter of bodem gedaan??
 
Voordat ik er vissen in gedaan heb draaide hij al 3 weken met filter omdat me dat gezegd was dat dat beter is om het zo op te bouwen. Dan kwamen er eigenlijk met tijd telkens vissen bij.

Hij draait nu zo'n 3 maanden ongeveer. De laatste week is er eigenlijk niet zo heel veel veranderd geweest aan mijn aquarium. Sinds donderdag is het mistig en woensdag dus de dag ervoor kwamen mijn corydorassen er eigenlijk bij en gisteren heb ik mijn filter cartridge wel moeten veranderen omdat hij vast liep, raar lawaai maakte en er liep niet veel water meer door. Maar dat lijkt mij het probleem niet want het was al mistig voordat ik hem vervangen heb, het is wel erger geworden dat kan ik niet uitsluiten maar ik weet niet of dat zo perse door die filter komt.

Verder heb ik er niks aan gedaan alleen gisteren 50% water verschoond in de hoop dat het weg zou zijn. Misschien is het wel beter om af te wachten maar het idee lijkt me echt eng voor mijn vissen zelf om mijn aquarium een aantal dagen te verduisteren.
 
Kan het niet zo zijn dat de filter al eerder niet of niet goed meer draaide en er dus teveel vuil in de bak is blijven zitten??
Daarbij deed je dan de vissen en dan heb je snel een opeenhoping wat de waterbloei kan veroorzaken.
Bij waterbloei hoef je niet de vissen eruit te halen hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat verduisteren helpt maar ik heb er ook geen ervaring mee verder.
Waterbloei zie je namelijk vaak bij veel organische belasting en als de filter al eerder niet meer goed draaide dan kan dat het geval zijn geweest.
 
Koop een ander ander filter, waar siporax in kan, en een spons.

De aquaflow 100 is een goed filter, maar die moet je regelmatig onderhouden.
Hou die voor reserve, maar koop er 1 die beter te onderhouden is.

Binnenfilter - Aquaplantsonline

Binnenfilter, Eheim, Filtertechnieken, AquaplantsonLine, uw specials op het
gebied van zoet en zout water aquaria.
www.aquaplantsonline.nl/c/33_177_561/.. ... nnenfilter
 
Ik heb ook de 100 in de 60cm bakjes en de nano s en ik voel 2x per week hoe de uitstroom is. Als die minder wordt dan de spons direct lichtjes uitspoelen.
Ik heb er hier denk ik 6 draaien en verder er geen problemen mee.
 
Ja, 2 x per week voel JIJ.

is het minder ,kijk je hem na.


Maar met een 3 maanden? dacht ik?
Dan vol .geen stroming meer, komen ze er vanzelf wel uit.
 
Ja natuurlijk hebben ze zoals alles ook onderhoud nodig en het uitspoelen doe ik denk ik gemiddeld wel eens in de maand even. Al is het maar om goede doorstroming te houden. Ik ga niet wachten totdat de stroming minder wordt dus. Controleren doe ik gewoon omdat zoals met ieder apparaat er iets mis kan gaan.
 
Nou,dan zijn we er toch.
Puntje onderhoud aan filter,is de oorzaak.

Als die weer goed draait,ruimt hij bloei ook op.
Daarna,toch weer nazien.
 
Bertus zei:
Nou,dan zijn we er toch.
Puntje onderhoud aan filter,is de oorzaak.

Als die weer goed draait,ruimt hij bloei ook op.
Daarna,toch weer nazien.

:thumbs:
 
Allemaal bedankt om te antwoorden en te helpen. Uhm.. Onderhoudt van de filter hoezo dat dan? Ik vervang hem regelmatig ook toen hij vast liep was ik er gewoon bij en heb hem toen ook gelijk weer vervangen die cartridge toch. En daarna is t niet weggaan maar zelfs nog mistiger geworden? Misschien dan toch een andere filter kopen.
 
Dat vervangen is niet okee. Gooi je je bacterien weg. Cartridge alleen in aquawater uitspoelen.
 
Oke bedankt dat zal ik dan maar doen in het vervolg of een andere filter.
Ook nog een idee hoe ik ze nu kan weg krijgen, zal dat verduisteren helpen?
 
Ja en dan gooi je zoals Peter al zegt de nodige bacterien weg en kun je problemen hierdoor krijgen.
In principe hoef je die sponzen nooit weg te gooien maar alleen even licht uitspoelen in een bakje met aquawater.
Dat het daarna nog mistiger is geworden klopt dan wel want je hebt alle bacterien eruit gegooid en de nieuwe moet weer 4 weken indraaien. Ik zou dan goed in de gaten houden wat je nitriet gaat doen in je bak.
 
Precies John.
@Jana. Verduisteren is niet nodig. Het door jou gebruikte filter is gewoon een goede. Hoef je niet te vervangen hoor. Nooit meer je cartidge wegdoen...alleen uitspoelen.
 
Oke super bedankt, het wordt afwachten dus. :)
 
Ja, je bent eigenlijk weer aan het indraaien, dus wel zoals John zegt je nitriet in de gaten houden!
 
Als je easy live nitrivec hebt, doe wat bij het filter.

Dat helpt ook om het sneller goed te krijgen.
 
Dat ga ik gelijk halen, bedankt! Alles om het maar weer goed te krijgen. Haha :)
 
Niet teveel erin,he. 2 dopjes is genoeg.


Heb die fout vroeger ook gemaakt, met buitenfilter.


Dacht handig te zijn, tuinslang op de uitstroom, zo de bak te legen.

Spoelden zo de bacterie de bak uit.
Werd ook melkwit.

Stomstom.
 
Dat moet je dus met beleid doen ;).
 
Tja, was voor mij ook de eerste keer, he. ;(

Doe je NOOIT meer. :thumbs:
 
Met deze hobby blijf je steeds dingen leren on ontdekken hoe je het het beste kan doen.
 
Daarbij helpt het A.F. ook weer van elkaars fouten te leren,
misschien even belangrijk :cool:
 
Zo is het, van fouten leer je, en geef de kennis door.
 
Terug
Bovenaan