Waterbloei?


M

Maru

Guest
Mijn bak draait nu een week, en het water wordt steeds meer wit/troebel.

Is dit waterbloei/dierlijk plankton?
Zal het weer helder worden wanneer ik planten toevoeg?

2A4DF2A2-1064-4D5D-B9A6-F430E1BA2730.jpeg
 
Ja, daar staat nog niets in. Bacterie heeft nog niet ontwikkelt . gooi wat vlokvoer erin.
Filter is ook nog niet goed.
Maak hem eerst eens in orde, komt er vanzelf bacterie in.
 
Komt door een overschot aan organische belasting. Lekker veel planten zal helpen en vooral snelgroeiers.
 
Slechte circulatie van filter, geeft dat ook. maar die bak is nog niet ingericht. en ingedraaid … 3 weken ,Manu.
 
De plantjes zijn onderweg en sinds een paar dagen verkruimel ik iedere dag een beetje visvoer in het water. Hopelijk komt er zo wat fosfaat in voor de plantjes want dat was met de druppeltest nog 0,0.

Was gewoon benieuwd of dit waterbloei is. Wel mooi dat zoiets zomaar ontstaat.
 
Kan ook door je filter komen. als die moeilijk draait.
Maar meestal pas in week 3 of 4.
 
De plantjes zijn onderweg en sinds een paar dagen verkruimel ik iedere dag een beetje visvoer in het water. Hopelijk komt er zo wat fosfaat in voor de plantjes want dat was met de druppeltest nog 0,0.

Was gewoon benieuwd of dit waterbloei is. Wel mooi dat zoiets zomaar ontstaat.
Planten hebben meer aan nitraat. Dat komt na nitriet.

en ,ja. visoer is 1 x , en niet meer. dan verzuurt het.
 
IK hang er dan een UV filter in.
Normaal zou waterbloei uit zichzelf moeten wegtrekken. Om alleen hiervoor een UV filter aan te schaffen?
Als je het online bestelt, grote kans dat de waterbloei al weggetrokken is tegen de tijd dat het UV-filter er is :D
 
Kan ook door je filter komen. als die moeilijk draait.
Maar meestal pas in week 3 of 4.
Dat kan, maar hoe weet je dat?
Het is een Eheim, nieuw uit de doos. Mandjes netjes gevuld met filtersponzen en bioballetjes, en draait nu ruim een week. Uitstroom is goed. Ik neem aan dat het goed zit.
 
Planten hebben meer aan nitraat. Dat komt na nitriet.

en ,ja. visoer is 1 x , en niet meer. dan verzuurt het.
Nitraat is 10, dat heb ik gemeten. Alleen fosfaat was dus nog 0.

Visvoer 1x per week bedoel je?
 
Ik zou het lekker op zn beloop laten en 4 weken indraaien zodat de bacterien zich kunnen vestigen. Geduld is een schone zaak;)
 
Visvoer 1x per week bedoel je?
Ik verdeelde dat kleine beetje over 3 x per week om een constante aanvoer te houden van voeding voor de bacteriën. Geen idee of dat beter of slechter is hoor.
 
Ik zou het lekker op zn beloop laten en 4 weken indraaien zodat de bacterien zich kunnen vestigen. Geduld is een schone zaak;)
Ga ik zeker doen;)
Maar ik vind het ook leuk om alles op de voet te volgen en een beetje te begrijpen wat er gebeurt tijdens het indraaien.
 
Sinds dit voorjaar ben ik ook doende met mijn aquarium. Leuk om te zien dat het eigenlijk overal wel een beetje hetzelfde gaat.
Inderdaad is geduld een schone zaak. Na de bloei had ik een slijmlaag op het glas, daarna kleine wormpjes en daarna was alles verdwenen.
Wel had ik al waterplanten en een paar puntslakjes toegevoegd. De eerste paar visjes kwamen pas na vier weken in de bak en leven nog steeds.
Later heb wel een paar andere aan stip verloren, maar dat is inmiddels ook weer achter de rug.
 
Dat kan, maar hoe weet je dat?
Het is een Eheim, nieuw uit de doos. Mandjes netjes gevuld met filtersponzen en bioballetjes, en draait nu ruim een week. Uitstroom is goed. Ik neem aan dat het goed zit.

Ja, is dan nog niet ingedraait.

Nitraat kan je nog niet hebben , hoor. is pas in de derde week.
 
Ik verdeelde dat kleine beetje over 3 x per week om een constante aanvoer te houden van voeding voor de bacteriën. Geen idee of dat beter of slechter is hoor.

Heeft geen zin. met 1 x gaan de bacterie zich vermenigvuldigen.

Beetje nitrivec helpt wel.
 
Ja, is dan nog niet ingedraait.

Nitraat kan je nog niet hebben , hoor. is pas in de derde week.
OK? Ik heb wel een beetje gemeten. Water werd lichtroze met de druppeltest. Maar volgens het waterleidingbedrijf zit er ook een beetje nitraat in ons drinkwater. Neem aan dat dat het dan is.
 
Normaal zou waterbloei uit zichzelf moeten wegtrekken. Om alleen hiervoor een UV filter aan te schaffen?
Als je het online bestelt, grote kans dat de waterbloei al weggetrokken is tegen de tijd dat het UV-filter er is :D

Ben ik dan blij dat ik 2 x aquael 1000 uv-c hebt. Waterbloei gaat niet uit zichzelf weg.
daar door kon de witte bak weer normaal worden. Nicole E.

En zo,n filter kan ook in de uitstroom geplaats worden.
 
OK? Ik heb wel een beetje gemeten. Water werd lichtroze met de druppeltest. Maar volgens het waterleidingbedrijf zit er ook een beetje nitraat in ons drinkwater. Neem aan dat dat het dan is.


Nee, je krijgt eerst een nitrietpiek . dan pas nitraat.

Google maar. aquarium opstarten.
 
OK? Ik heb wel een beetje gemeten. Water werd lichtroze met de druppeltest. Maar volgens het waterleidingbedrijf zit er ook een beetje nitraat in ons drinkwater. Neem aan dat dat het dan is.

Hier ook een nitraat van 10mg/l in het leidingwater zitten, toevallig van het weekend nog getest :)
Dus ja daardoor zal je al wat nitraat in de bak hebben zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Ben ik dan blij dat ik 2 x aquael 1000 uv-c hebt. Waterbloei gaat niet uit zichzelf weg.
daar door kon de witte bak weer normaal worden. Nicole E.

En zo,n filter kan ook in de uitstroom geplaats worden.

Ik heb het hier zelf meegemaakt Bertus, meer dan eens, waterbloei tijdens opstart die vanzelf weg trekt (2 dagen) en volgens mij wordt dit in het algemeen ook zo op het forum beschreven?
 

Terug
Bovenaan