Wat is er nieuw

Waterhardheid erg laag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Johan43
  • Startdatum Startdatum
J

Johan43

Guest
Hallo, ik heb een aquarium die inmiddels 3 maand loopt. Nu heb ik hem eerst altijd met onthard water gevult en ververst. Niet wetende dat dit veelste zacht is voor eventuele vissen. De hardheid was dus altijd 0. Nu was ik van plan om vissen te nemen en dus heb ik het aquarium inmiddels al 5 keer ververst voor 50% met kraanwater wat niet langs de ontharder gaat met een hardheid van 7. Nu is de hardheid alsnog maar 2. Gemeten met een druppeltest. Weet iemand hoe dit kan en hoe ik de hardheid mogelijk Zou kunnen verhogen?
Gr
 
100% verversen met hard water en klaar.
Althans als er geen vissen in zitten.

onthard water is echt af te raden kwam ik achter…
De hoeveelheid natrium in het water sloopt je planten.
Je kan MgSO4 en CaSO4 doseren om de GH op te hogen maar de natrium is killing
 
Hallo bedankt voor het antwoord.

is dit niet schadelijk voor de bacteriën in mijn filter??? Heb een eheim experience 250.
 
Nope maakt geen klap uit.
Denk eerder dat ze je dankbaar zijn voor de lagere natrium concentratie
 
Okee. Omdat ik wel eens lees als je meer dan 50% water ververst is het niet goed voor de bacterien in het filter.. of voor de balans. Maar dat is dus niet waar?
 
dan lees je de verkeerde dingen, waterverversen kan geen kwaad zolang het water wat je erin stopt van vergelijkbare samenstelling is.

overigens is een hardheid van 0 voor heel veel vissen helemaal niet erg, het is afhankelijk van welke vissen je wilt gaan houden?

maar water uit een ontharder bevat zoals @tuinkabouter zegt teveel natrium (calcium en magnesium zijn vervangen door natrium) en is daarom voor het aquarium niet gewenst.
 
maar water uit een ontharder bevat zoals @tuinkabouter zegt teveel natrium (calcium en magnesium zijn vervangen door natrium) en is daarom voor het aquarium niet gewenst.
Wat voor systeem gebruik jij dan Tonio?
 
Wat voor systeem gebruik jij dan Tonio?

Kationen anionen filter, daar zitten ook harsen in maar die wisselen positief geladen deeltjes (kationen) zoals calcium en magnesium om voor H+ en negatieve geladen deeltjes (anionen) zoals bicarbonaat en nitraat om naar OH-. OH- en H+ vormt samen H2O oftewel water. aan het einde van het filter heb ik dus vrijwel puur water. een koolfilter verwijdert dan nog organsiche stoffen.

Een standaard ontharder bevat een kationen hars die positief geladen deeltjes, (calcium, magnesium, ijzer, etc) wisselt met het ook postief geladen natrium, Calcium en magnesium icm carbonaat geeft kalk aanslag bij verhitting of opdrogen. Natrium niet. Als het natrium in de hars opraakt wordt het geregenereerd met zout (natrium chloride).

Een kationen anionen filter moet geregeneerd worden met sterke zuren (kationen) en natriumhydroxide (anionen). Het is erg geschikt als alternatief voor osmose, maar voor huishoudelijk gebruik is een ontharder op basis van zout/natrium veel geschikter. Enkel planten houden niet van de hoge natriumwaarden want natrium belemmerd de opname van veel voedingstoffen.
 
Ok dat werkt dus duidelijk anders dan een ontharder waar het over ging.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan