Wat is er nieuw

Waterhardheid

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Leeftijd
52
Dag allen,

Even een vraagje over de waterhardheid, het water hier in Rheden is erg zacht, rond de 4 Dh
Als ik bvb Gh plus aan het water toevoeg, blijft dan het water op die hogere waarde hangen totdat ik weer water ga verversen? zelf denk ik van wel.

Ik vraag dit vanwege de overstap naar Mbuna's

Als er geen appelslakken garnalen en kreeften in zitten blijft je GH gelijk. Planten zitten er al niet in als het goed is.
GH dat is calcium en magnesium gebruikt voor het pantser van de kreeften en garnalen en appels.

Dank je, ja dat dacht ik al, kalk en magnesium verdwijnen niet vanzelf uit het water idd.

Klopt als een bus! :petjeaf:
In mijn bak met garnalen zie ik de Gh waarde wel zakken gedurende de week.

Ja die blijft inderdaad gelijk. Ik gebruik osmose voor de garnalen en breng dit op peil met gh+.

Klopt als een bus! :petjeaf:
In mijn bak met garnalen zie ik de Gh waarde wel zakken gedurende de week.
Ik zie de gh niet echt dalen al meet ik ook niet wekelijks deze waarde hoor. Nu heb ik een ph verlagende bodem en die trekt de gh ook naar beneden volgens mij.

Ja ach 100 garnalen op een bak van 200 liter zullen vast wel Calcium en Magnesium gebruiken alleen met je druppels ga je dat vast niet kunnen detecteren.
Dan zou je dat digitaal moeten meten met 3 cijfers achter de komma als dat al mogelijk is.

Ja die wat goedkopere worden toch veel gebruikt en op zich zijn ze niet slecht denk ik en voor onze metingen goed genoeg. Ik hebzelf een Voltcraft met verwisselbare electrode maar goed ik moet voor zout de uS van de osmose redelijk nauwkeurig kunnen meten.

Oké dank voor de info, ik zal eens kijken.
Ik kan uitaard ook een druppeltest aanschaffen, zo heel vaak hoef ik toch niet te meten

Ik zie de gh niet echt dalen al meet ik ook niet wekelijks deze waarde hoor. Nu heb ik een ph verlagende bodem en die trekt de gh ook naar beneden volgens mij.
Dan heb ik mij vast vergist. Excuses voor de foute informatie! :petjeaf:

Mbuna's schijnen helemaal geen hard water nodig te hebben. Wel een hoge PH. Op het cichlidenforum is een thread over met een zout. doe er je voordeel mee 😉

Mbuna's schijnen helemaal geen hard water nodig te hebben. Wel een hoge PH. Op het cichlidenforum is een thread over met een zout. doe er je voordeel mee 😉

Misschien heb je een linkje voor de geinteresseerden 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan