Wat is er nieuw

Waterhoogte Waterhome 80cm?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Ik heb onlangs een hele goede gebruikte waterhome 80cm bak gekocht. In deze bak zit echter geen streepje voor het maximale waterlevel. Dit aquarium bezit ook geen stabilisatiestrip aan de bovenzijde. Kan ik deze bak nu tot zijn strot toe vullen of moet ik enkele cm onder de kap vandaan blijven?
De maten zijn 80x30x40

Mvg Robin

Ik doe het altijd tot de kap vullen

Bedankt voor je antwoord. Heb jij toevallig dezelfde bak?

Als het goed is zal de rand van de kap een paar cm over het glas zitten dus als je het waterniveau halverwege de bovenrand van het glas en onderkant van de kap doet is het prima.
Zo zie je niet het waterniveau en kan je nog je hand in de bak steken zonder dat het water gelijk over de glasrand gaat.

De kap is in zijn geheel te verwijderen van het glas. Ik schat dat de kap zo'n 2a3 cm over het glas valt. Ik ga het aquarium gewoon vullen zoals ik gewent ben en dat is idd zoals Seabait beschrijft. Tot ongeveer halverwege de kap dus. Moet ik me dan nog zorgen gaan maken om het feit dat er geen stabilisatiestrip op de bak zit? Ik vind het eigenlijk maar vreemd en naar schatting is de glasdikte van deze bak volgens mij ook minder dan bijv mijn 'oude' Rio125.

Misschien moet ik niet zo moeilijk doen en de bak gewoon volgooien. Aan de andere kant heb ik ook weer geen zin in 100+ liter water over de vloer...

Mvg Robin

Als je een bak koopt met de naam Waterhome loop je risico op water in je huis natuurlijk! 😉
Zal wel loslopen hoor,heb zelf bv een cayman van 80 cm gehad en zat verder ook niks van strips oid in.

Normaal gesproken wordt waterhoogte, glasdikte en wel/niet stabilisatiestrip op elkaar afgestemd door de fabrikant. Dat lijkt me de eerste belangrijke constatering.
Verder ken ik dit type bak en heb me erbij nooit afgevraagd of hij het wel zou houden. Het aantal liters is ook redelijk beperkt. Als ik het goed heb onthouden zijn de afmetingen iets van 80x30x36 (waterhoogte) wat neerkomt op een litertje of 85). Juwel Rekord 800's waar aanzienlijk meer liters in gaan hebben ook geen stabilisatiestrip.
Waterhoogte blijkt zoals ik me heb laten vertellen een grote invloed te hebben op wat er wel en niet benodigd is qua glasdikte, bijvoorbeeld.

En hoever vullen? Zover totdat je onder de rand het wateroppervlak net niet meer kan zien.

~ Ivo

Ik heb zelf een bak staan met ongeveer dezelfde afmetingen en deze heeft ook geen stabilisatie strip en kan zonder problemen tot de rand gevuld worden zonder te buigen of te breken.

Nu lijkt mij vullen tot de rand van de deksel voldoende. Anders maak je toch kans op een water home 😀

Lijkt me geen probleem dus!

Thanks voor jullie antwoorden. Ik ben gerustgesteld haha. Ik heb deze bak gebruikt gekocht en wist dus niet of er een stabistrip op hoorde. Op het internet is er vrijwel geen info te vinden over dit bakje.

Gr Robin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan