Waterniveau in voorgevormde vijver zakt door gritfolie over de vijverrand


P

Paduanian

Guest
Goedendag,

Onlangs heb ik een voorgevormde vijver in de tuin geplaatst (Ubbink Lobelia IV): inhoud ca. 750 L, oppervlak ca. 2,5 m2. De vijver ligt aardig waterpas, met ongeveer 2 cm verschil tussen het hoogste en laagste punt op de rand.
Om de rand te verbergen heb ik rondom stroken gritfolie (40 cm breed) over de rand gelegd; elke strook begint bij aan de binnenkant van de vijver bij het begin van de kromming van de rand en eindigt aan de buitenkant bij het einde van de rand.
Voordat ik de folie had geplaatst, kon ik de vijver met water vullen totdat hij ging overlopen bij het laagste punt op de rand. D.w.z. het waterniveau stond dan 2 cm onder het hoogste punt op de rand. De vijver is dus niet lek!

Na het leggen van de gritfolie kan ik de vijver niet verder vullen dan tot 2,5 cm onder het laagste punt op de rand, d.w.z. tot 4,5 cm onder het hoogste punt op de rand. Ik vermoed dat het water uit de vijver wordt geheveld via de spleet tussen de onderzijde van de folie en de bovenzijde van de rand. De rand is ongeveer 2,5 cm hoog (gemeten van hoogste punt tot onderkant van de rand aan de buitenzijde) en dat lijkt te kloppen met de het waargenomen lagere waterniveau.

Om met de stroken de rondingen van de voorgevormde vijver te kunnen volgen, heb ik sneden ingemaakt tot de middenlijn, in de vorm van een jacobsladder. De afstand tussen de laddersporten (d.w.z. de snedes haaks op de middenlijn) is ongeveer 4 cm. Ik had verwacht dat de snedes het hevelen zouden voorkomen, maar blijkbaar is dat niet het geval.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met het hevelen van water uit de vijver door het toepassen van gritfolie. En zo ja, of er iemand is die hiervoor een oplossing heeft gevonden. Natuurlijk zou ik gewoon het lagere waterniveau kunnen accepteren, maar liever zou ik het niveau maximaal hebben.
Ik weet natuurlijk dat hevelen niet werkt als er lucht zit op het hoogste punt. Daarom had ik verwacht dat de aangebrachte snedes het hevelen zouden voorkomen. Maar blijkbaar si dat niet het geval. Elke goed tip is welkom!

Met vriendelijke groet.

Paduanian
 
Zou het in plaats van een hevel ook een wicking effect kunnen zijn? In het Nederlands noemt men dat geloof ik capillaire werking wat bijvoorbeeld plaats vindt als je een handdoek op de rand van een emmer met water legt kan het water ook op die manier tegen de zwaarte kracht in uit de emmer lopen. Enige oplossing die ik zie is het gritfolie niet in aanraking met het water te laten komen dus die iets hoger plaatsen.

Hier een artikel die daar specifiek over gaat i.c.m. vijvers: https://www.heldervijveren.com/het-waterpeil-van-je-vijver-daalt-een-lek
 
Of je legt een rups kit op de rand over de hele omtrek en plakt daar de folie op vast.
 

Terug
Bovenaan