Wat is er nieuw

Waterontharder en de invloed op aquariumwater

  • Onderwerp starter Onderwerp starter funkz
  • Startdatum Startdatum
F

funkz

Guest
Beste leden,

Ik heb onlangs mijn badkamer en keuken laten verbouwen, en ben daarom van plan een waterontharder te laten installeren. Dit om kalkaanslag in mijn nieuwe dure kranen te voorkomen. Naast de diverse voordelen van een waterontharder, is er echter ook een gedeelte wat mij erg laat twijfelen. Een gebruikelijke waterontharder (met zoutreservoir) verwisselt de magnesium- en calciumionen voor natriumionen. Ik lees op diverse fora dat dit een negatieve invloed heeft op de plantengroei in het aquarium. Je bent immers je magnesium en calcium kwijt, en krijgt er een vorm van zout voor terug. Niet goed.

Nu heb ik lucht gekregen van een nieuwe techniek ontwikkeld door Watt's, de OneFlow+. Hieronder een stukje uitleg over dit apparaat:

watts-oneflow.jpg


OneFlow® gebruikt een innovatieve technologie (Template Assisted Crystallization, TAC) die de kwaliteit van het leidingwater verbetert door de kalk te neutraliseren.

De technologie trekt calcium- en magnesiummineralen in hard water aan en zet deze om in microscopische kristallen. Deze zachte inerte kristallen spoelen gewoon met het water mee. Ze zetten zich niet vast op het oppervlak.

Kalkaanslag is dus uitgesloten en leidingen, verwarmingselementen, kranen etc. blijven kalkvrij. Bovendien blijven alle noodzakelijke stoffen zoals calcium, potassium en magnesium in het water aanwezig zonder dat er zout aan toegevoegd wordt (zoals bij waterverzachters). Het water blijft zuiver, gezond en smakelijk!

Als ik dit verhaal goed begrijp, blijven alle stoffen dus wel aanwezig in het water, maar kunnen de planten deze stoffen nog opnemen? Zijn er mensen die hier wat meer verstand van hebben, of er misschien zelfs ervaring mee hebben?
 
Beste leden,

Ik heb onlangs mijn badkamer en keuken laten verbouwen, en ben daarom van plan een waterontharder te laten installeren. Dit om kalkaanslag in mijn nieuwe dure kranen te voorkomen. Naast de diverse voordelen van een waterontharder, is er echter ook een gedeelte wat mij erg laat twijfelen. Een gebruikelijke waterontharder (met zoutreservoir) verwisselt de magnesium- en calciumionen voor natriumionen. Ik lees op diverse fora dat dit een negatieve invloed heeft op de plantengroei in het aquarium. Je bent immers je magnesium en calcium kwijt, en krijgt er een vorm van zout voor terug. Niet goed.

Nu heb ik lucht gekregen van een nieuwe techniek ontwikkeld door Watt's, de OneFlow+. Hieronder een stukje uitleg over dit apparaat:

Bekijk bijlage 239042



Als ik dit verhaal goed begrijp, blijven alle stoffen dus wel aanwezig in het water, maar kunnen de planten deze stoffen nog opnemen? Zijn er mensen die hier wat meer verstand van hebben, of er misschien zelfs ervaring mee hebben?
Volgens wat ik lees, verklein je gewoon de kristallen, en doe je niks aan de samenstelling.
Dit zou betekenen dat de planten alle voeding nog kunnen opnemen.
Echter zijn er ook nog belangrijkere aspecten die planten nodig hebben voor de groei denkende aan CO2,Licht,fosfaat en nitraat. Bijkomstig komt dan de calcium,magnesium,..
Nu moet je afwegen of het niet goedkoper is om gewoon calcium en magnesium bij te voegen in je aquarium, in vergelijking met de meerprijs van de Oneflow+ en de waterontharder.
 
Volgens mij is de werking van z’n apparaat nooit bewezen en ik geloof er dan ook niets van. Hetzelfde als een magneet om je benzineleiding en je auto gaat opeens veel zuiniger rijden.
 
De meerprijs van de OneFlow+ ten opzichte van een 'traditionele' waterontharder is voor mij te verwaarlozen, ik verkoop ze beide (werkzaam bij de groothandel) dus ik kan ze voor een zacht prijsje mee naar huis nemen. Ik wil geen traditionele omdat ik bang ben dat de natriumwaarden dan te hoog worden voor mijn aquarium.
Volgens mij is de werking van z’n apparaat nooit bewezen en ik geloof er dan ook niets van. Hetzelfde als een magneet om je benzineleiding en je auto gaat opeens veel zuiniger rijden.

De varianten waar ik over praat werken gewoon hoor, dat is simpel te meten. Ik denk dat jij in de war bent met een kalkmagneetje die in de bouwmarkten liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mijn gevoel een erg hoog Tel Sell gehalte, sorry ik ben niet overtuigd :sorry:
 
De technologie trekt calcium- en magnesiummineralen in hard water aan en zet deze om in microscopische kristallen. Deze zachte inerte kristallen spoelen gewoon met het water mee. Ze zetten zich niet vast op het oppervlak.
Vraagje uit nieuwsgierigheid:pk

Blijft de gh waarde dan gelijk?


Maar hoe kun je die kristallen nog kleiner maken? Het is opgelost in water, dus het is al heel klein. En in de waterkoker zal het niet verdampen, blijft gewoon zitten, hoe klein ook. Lijkt mij;)k
 
Volgens mij is de werking van z’n apparaat nooit bewezen en ik geloof er dan ook niets van. Hetzelfde als een magneet om je benzineleiding en je auto gaat opeens veel zuiniger rijden.

Deze apparaten werken wel degelijk. Echter indien correct gedimensioneerd. Oftewel op maat gemaakt.

De veldsterkte van de magneet moet overeenkomen met de watersnelheid en volume van de leiding. Tevens moet er een constante doorstroming zijn.

Residentieel is dit eigenlijk niet haalbaar. Water staat langdurig stil.

Hieronder een professioneel bedrijf wat deze magneten toepast.
https://www.lenntech.nl/kalk.htm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje uit nieuwsgierigheid:pk

Blijft de gh waarde dan gelijk?


Maar hoe kun je die kristallen nog kleiner maken? Het is opgelost in water, dus het is al heel klein. En in de waterkoker zal het niet verdampen, blijft gewoon zitten, hoe klein ook. Lijkt mij;)k

Watersamenstelling veranderd niet.

Echter op moleculair niveau wordt de kristal structuur aangepast.

Denk hierbij aan kool, grafiet en diamant. Allemaal koolstof.
 
Vraagje uit nieuwsgierigheid:pk

Blijft de gh waarde dan gelijk?


Maar hoe kun je die kristallen nog kleiner maken? Het is opgelost in water, dus het is al heel klein. En in de waterkoker zal het niet verdampen, blijft gewoon zitten, hoe klein ook. Lijkt mij;)k

Ik heb een ontharder en zat met dezelfde vragen.

Ik kan ze nu dus ook beantwoorden,
Het heeft zeker (negatief) invloed op het aquarium jammer genoeg.

Gh is extreem omlaag gegaan, hier in Friesland is dat altijd wel redelijk hoog, hij is van 8 naar 3 gezakt, heeft ook wat garnalen gekost. KH ook van 9-11 (verschillende bakken) naar 5-6. pH is hetzelfde gebleven.

De aanslag op de lampen was wel weg 😀

Inmiddels hebben we een knop erop dat we wel warm "hard" water langs het apparaat krijgen. De bakken hebben nu dus weer normaal Friesland water.
 
Ik heb een ontharder en zat met dezelfde vragen.

Ik kan ze nu dus ook beantwoorden,
Het heeft zeker (negatief) invloed op het aquarium jammer genoeg.

Gh is extreem omlaag gegaan, hier in Friesland is dat altijd wel redelijk hoog, hij is van 8 naar 3 gezakt, heeft ook wat garnalen gekost. KH ook van 9-11 (verschillende bakken) naar 5-6. pH is hetzelfde gebleven.

De aanslag op de lampen was wel weg 😀

Inmiddels hebben we een knop erop dat we wel warm "hard" water langs het apparaat krijgen. De bakken hebben nu dus weer normaal Friesland water.


Je kunt bij het verversen toch ook gewoon wat GH+ en KH+ erbij gooien? (ligt er natuurlijk aan hoe groot je bak is.)
 
Je kunt bij het verversen toch ook gewoon wat GH+ en KH+ erbij gooien? (ligt er natuurlijk aan hoe groot je bak is.)

Klopt, dat kan maar ik ben altijd enorm voorzichtig met middeltjes en dat soort dingen. Omdat wij altijd vullen met pompen en niet met emmers weten we ook nooit zo goed hoeveel er ververst is. En dan is de juiste hoeveelheid toevoegen nog lastiger
 
Klopt, dat kan maar ik ben altijd enorm voorzichtig met middeltjes en dat soort dingen. Omdat wij altijd vullen met pompen en niet met emmers weten we ook nooit zo goed hoeveel er ververst is. En dan is de juiste hoeveelheid toevoegen nog lastiger
Een keer uitrekenen hoeveel liter bak is en wat de water hoogte is.
Voorbeel bak met een water hoogte van 45 cm hoog en 400 liter

400 /45 is 8,88 liter per cm.
Dus als je er 100 liter uit wil hebben deel je 100 door 8,88 en dan kon je op 11,25 cm.

C9FB6AA1-6286-4C44-AF1A-D7D8DD4C71F1.jpeg
 
We dwalen af, maar mijn vraag is nog niet beantwoord. Ik ben niet echt geïnteresseerd in een discussie over het wel of niet werken van een waterontharder, ook is de vraag niet wat de invloed is van ionenwisseling (waterontharding mbv regeneratiezout) op het aquariumwater. De vraag is wat de invloed is van die TAC technologie op het aquariumwater. Als niemand deze vraag kan beantwoorden is het simpel, dan komt het apparaat er namelijk niet. De optie om een bypass te maken en zo standaard 'hard' water te kunnen tappen is voor mij geen optie, aangezien de ontharder direct na de watermeter geplaatst wordt. Ten eerste heb ik daar geen ruimte om een tappunt te maken, ten tweede zou het dan om enkel koud water gaan, waarmee ik mijn bak niet wil verversen.
 
We dwalen af, maar mijn vraag is nog niet beantwoord. Ik ben niet echt geïnteresseerd in een discussie over het wel of niet werken van een waterontharder, ook is de vraag niet wat de invloed is van ionenwisseling (waterontharding mbv regeneratiezout) op het aquariumwater. De vraag is wat de invloed is van die TAC technologie op het aquariumwater. Als niemand deze vraag kan beantwoorden is het simpel, dan komt het apparaat er namelijk niet. De optie om een bypass te maken en zo standaard 'hard' water te kunnen tappen is voor mij geen optie, aangezien de ontharder direct na de watermeter geplaatst wordt. Ten eerste heb ik daar geen ruimte om een tappunt te maken, ten tweede zou het dan om enkel koud water gaan, waarmee ik mijn bak niet wil verversen.

Kort antwoord. Het apparaat doet niets met uw waterkwaliteit.

Als het al iets doet, dan is het de kristalstructuur van calcium en magnecium carbonaat aanpassen. Zodat dit niet neerslaat in de leiding.
GH en KH en pH blijven gelijk.
 
Dus als ik het goed begrijp, is dat een win-win situatie? De kranen en douchecabine blijven vrij van kalkaanslag, en voor mijn aquarium maakt het niet uit, de nodige mineralen blijven gewoon beschikbaar voor de planten?
 
Dus als ik het goed begrijp, is dat een win-win situatie? De kranen en douchecabine blijven vrij van kalkaanslag, en voor mijn aquarium maakt het niet uit, de nodige mineralen blijven gewoon beschikbaar voor de planten?

Dat is wat het apparaat beloofd. Ik hoor dat graag nog van jou! Na een jaartje wil ik de douchecabine wel eens zien.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan