Wat is er nieuw

Waterontharder-waardes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boutje
  • Startdatum Startdatum
B

Boutje

Guest
Even gemeten wat ik, met een ontharder in gebruik, uit de kraan krijg om zodoende eventueel ee bypass te laten zetten of iets aan te passen voor ik aan mijn aquarium begin. (wordt overmorgen of begin volgende week geleverd)

ph 7,5
Gh 7
Kh 18...

Wat moet ik hier mee?

Wat voor testset heb je hiervoor gebruikt? Ik vind je kh waarde wel heel erg hoog, zelfs zonder waterontharder zou dit te hoog zijn.

Ehm, onthouden?
En daarna vergelijken?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal wat je nu vraagt.

Ik vind je kh waarde wel heel erg hoog, zelfs zonder waterontharder zou dit te hoog zijn.
Ik ook.
De schaal stopt bij iets van 20, toch?
18 kan bijna niet.

Ik heb een testsetje van colombo gebruikt, net gekocht in de aquariumwinkel.
Aantal toe te voegen druppels voor kleuromslag is waarde staat er... waren er dus 18

Ja, onthouden en vergelijken doe ik, genoteerd met datum er bij ;-)

Leek me een beetje vreemd/hoog dus ik vroeg me af of ik dit aan kan passen en zo ja hoe...
Waterontharder nagekeken en er zit nog voldoende regenereerzout in.
Gh zou volgens de leverancier hier 19,6 zijn, Kh vind ik geen referentiewaarde.
Kan het zijn dat die waterontharder alleen de Gh aanpakt en niet de Kh?

https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/jouw-drinkwater

Je zit in Belgie zie ik en ja vaak is dat niet met Nederland te vergelijken.

Het zou zomaar kunnen.

De waterontharder pakt alleen Mg en Ca ionen uit het water.
De zogenaamde hardheid.

De carbonaat laat deze ongemoeid.

En dus kun je deze nog steeds meten met een kh test.

Let er wel op dat, voor een verlaging van GH 20 naar 7 er een bak natrium in je water zit.

Kan ik dat natrium meten? Zit niet in de testkoffer die ik heb. En kan het kwaad? Zal van de vissen afhangen vermoed ik...

Horen zeggen van iemand dat het geen kwaad zou kunnen en dat ik half onthard half niet onthard water moet nemen.

Die hoge kh op zich, is die erg?

Voor een malawi is het niet erg.

Maar een zuid amerika wordt lastig.

Hoewel onze nakweek veel gewend is, is een KH van 18 echt rete hoog.

Malawi's zijn overigens juist niet van het knetter harde water, dat zijn Tanganyika's 🙂.. maar zelfs daarvoor is 18KH aan de hoge kant.
ook een aantal midden Amerikaanse vissen (oa een aantal levendbarende en aantal cichliden) moet er tegen kunnen.. maar ook dan is die 18KH aan de zeer hoge kant.

als ik jou water had (wat ik gelukkig niet heb!) zou ik met osmosewater gaan werken.

Nu las ik net dit artikel hier over zout... https://aquaforum.nl/ubb/pdfs/zout.pdf
Die waterontharder vervangt dus calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat door natriumcarbonaat volgens mijn echtgenoot.
Kan ik er dan van uit gaan dat dit zout op zich geen kwaad kan voor de vissen?

En nu verder inlezen over osmosewater...

Aantal toe te voegen druppels voor kleuromslag is waarde staat er... waren er dus 18

Leek me een beetje vreemd/hoog dus ik vroeg me af of ik dit aan kan passen en zo ja hoe...

idd. sterker nog, vaak zie je dat een ontharder Gh vervangt door Kh.
Wat het water quasi onbruikbaar maakt voor in een aquarium.

Nu las ik net dit artikel hier over zout... https://aquaforum.nl/ubb/pdfs/zout.pdf
Die waterontharder vervangt dus calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat door natriumcarbonaat volgens mijn echtgenoot.
Kan ik er dan van uit gaan dat dit zout op zich geen kwaad kan voor de vissen?

En nu verder inlezen over osmosewater...
Het water die uit je ontharder komt is normaal gezien niet in aanraking gekomen met het zout. Dat dient enkel om de onthardingsharsen te regenereren en wordt voor dat er opnieuw water wordt afgenomen goed gespoeld. Dat spoelwater en zoutwater (pekel) gaat rechtstreeks de riool binnen.

Wat zijn je waterwaarden VOOR de ontharder.
9/10 is die, mits wat aanlengen met regen of osmosewater, wel prima bruikbaar.

Wat zijn je waterwaarden VOOR de ontharder.
9/10 is die, mits wat aanlengen met regen of osmosewater, wel prima bruikbaar.
En toen werd het lastig... Zoals ik het zie (huis gekocht een jaar geleden, de boel stond er al zo) komt het water binnen, gaat langs de watermeter en dan rechtstreeks de ontharder in zonder kraan of zo tussen... Maar ik neem aan dat de buren het zlefde water hebben, zla eens horen of ze zonder verzachter werken en een staaltje van hen vragen. En als dat nuttig is dan maar loodgieter laten komen, ben echt niet handig en die verbindingen zitten muurvast

edit: VOOR ontharder pH 7,5, Kh 18 en Gh 17
water van er voor gebruiken en mengen met osmosewater?
en dan best dit zelf maken want altijd nodig?

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke waterontharder heb je en weet je zeker dat daar niet al een bypass op zit, over het algemeen is dit wel noodzakelijk mocht je problemen met je waterontharder hebben? Het kan ook nog zijn dat bijvoorbeeld de kraan in de achtertuin (als je die hebt) niet via de waterontharder loopt. Dit wordt namelijk vaak zo ingeregeld, voor het sproeien van de tuin heb je geen onthard water nodig. Beide zou je bij de installateur of leverancier van je waterontharder wellicht wel kunnen achterhalen.

Welke waterontharder heb je en weet je zeker dat daar niet al een bypass op zit, over het algemeen is dit wel noodzakelijk mocht je problemen met je waterontharder hebben? Het kan ook nog zijn dat bijvoorbeeld de kraan in de achtertuin (als je die hebt) niet via de waterontharder loopt. Dit wordt namelijk vaak zo ingeregeld, voor het sproeien van de tuin heb je geen onthard water nodig. Beide zou je bij de installateur of leverancier van je waterontharder wellicht wel kunnen achterhalen.
VOOR ontharder pH 7,5, Kh 18 en Gh 17, er stond inderdaad nog een (nu niet meer) vast zittend kraantje voor....

wat een simpele waterontharder* doet is Magnesium en Calcium omwisselen voor Natrium om kalkaanslag te voorkomen.
Het water wordt daar niet schoner of zuiverder van; je wisselt het ene ion om voor een ander ion, de totale hoeveelheid opgeloste stoffen blijft gelijk.

voor het aquarium zitten daar een aantal mogelijke nadelen aan.
1 Calcium en magnesium zijn sporenelementen die planten nodig hebben, natrium niet, planten hebben het niet nodig. (bovendien kan natrium de opname van andere elementen belemmeren.)
2 Calcium en magnesium zijn noodzakelijke bouwstoffen voor vissen, garnalen etc. Hoewel zij het grootste deel van calcium en magnesium uit voedsel zullen halen wordt het bijv voor garnalen afgeraden ze te houden bij GH-waarden lager dan 6 DH. Ook verlaagt calcium de toxiciteit van zware metalen als zink en koper.
3 teveel natrium is schadelijk, er is weinig informatie over te vinden maar het is niet ondenkbaar dat vissen op termijn schade ondervinden van teveel natrium in hun water, zeker voor vissen die van nature uit zacht water komen. Net zoals teveel natrium voor mensen en andere dieren schadelijk is.

Voordelen zijn er niet echt, vissen die een lage GH wensen willen vooral zuiver water met een lage EC/TDS en dat levert dit systeem niet.

* je hebt verschillende soorten waterontharders, sommige installaties verlagen ook de KH of werken met andere stoffen, maar die tref je doorgaans niet aan bij particulieren.

Je moet misschien de druppelsnelheid wat langzamer uitvoeren. Wanneer je de druppels te snel achter elkaar toevoegt kan het zijn dat je het juiste omslagmoment mist en al teveel druppels hebt toegevoegd. Ik kom hierop omdat ik dit eens zag gebeuren bij iemand. Dus druppel even wachten om te zien of er iets gebeurd, dan pas een eventuele volgende druppel.

Je moet misschien de druppelsnelheid wat langzamer uitvoeren. Wanneer je de druppels te snel achter elkaar toevoegt kan het zijn dat je het juiste omslagmoment mist en al teveel druppels hebt toegevoegd. Ik kom hierop omdat ik dit eens zag gebeuren bij iemand. Dus druppel even wachten om te zien of er iets gebeurd, dan pas een eventuele volgende druppel.
Ja, had ik gedaan hoor, na elke druppel even gewacht en het testwater licht heen en weer geschud. Komt trouwens overeen met de waardes die de maatschappij opgeeft dus zla wel kloppen.

Je ziet wel dat de ontharder zijn werk doet.

Calcium en Magnesium worden vervangen door Natrium.
De GH daalt.

De carbonaat wordt niets mee gedaan. Dus KH blijft hoog.

Een waterontharder is puur bedoeld om te zorgen dat zich geen kalk kan afzetten.
Calciumcarbonaat en Magnesiumcarbonaat.

Ik zou een osmose apparaat aanschaffen. Deze haalt de GH en KH naar beneden.
Daarna mengen met kraanwater.
25% kraanwater en 75% osmosewater.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan