Waterontharder


In de weken na het moment dat ik heb besloten (nu alweer vele jaren geleden) om meer te letten op wat ik toevoeg en de combinaties beter uit te kiezen en meer dingen zelf te maken is mijn geleidbaarheid langzaam gezakt tot ongeveer 1/3de lager. Sommige waarden zijn 20 tot 30 keer in concentratie gedaald. Simpelweg omdat ik niet wist dat ze zo hoog waren. Dan ben ik liever terughoudend en voorzichtig met wat in het water zit. Dus zo'n onthardingsinstallatie? Voor mij liever niet.
Dat is hier ook wel het doel, beetje tegenstrijdig met dit verhaal natuurlijk.
Maar vullen met koud water geeft meer technische uitdagingen dan waar ik op zit te wachten.

De planning blijft nog altijd om te gaan werken met demi-water wat geremineraliseerd gaat worden om een lage KH te bereiken
 
Mja, als het doel is om een lagere kH te bereiken (even los van het hele onthardingsverhaal) dan zou ik gewoon aanzuren en (eventueel, afhankelijk van hoeveel lager je de kH hebben wil) beluchten.

Is het ten opzichte van het nog niet ontharde water zowel de gH als de kH die naar beneden moet dan zou ik gewoon nog steeds niet-onthard water mengen met deminwater of OO-water zodat je dat niet hoef te gaan remineraliseren (om een te hoog zoutgehalte te vermijden).

Om nog een voorbeeld te geven. Toen ik er nog niet op lette gaf ik als nitraat en fosfaatvoeding gewoon de kaliumzouten van beiden. In ons leidingwater zit echter al behoorlijk wat kalium, tel daarbij op dat planten in verhouding minder kalium dan fosfaat en nitraat nodig hebben en het overschot stapelt zich op. Ik had op een bepaald moment 400 ppm kalium in m'n water zitten. Sindsdien ben ik het anders beginnen aanpakken. Ik voeg nu meestal magnesiumnitraat (online besteld) en magnesiumdiwaterstoffosfaat (zelf gemaakt) toe als nitraat en fosfaatvoeding.
En als ik een waterverversing doe, en ik moet zowel een deel van het nitraat en/of fosfaatgehalte aanvullen door die verdunning met nitraat- en fosfaatarmer leidingwater en ik moet datzelfde leidingwater opnieuw aanzuren, dan doe ik dat niet langer alleen met zwavelzuur maar zuur ik het leidingwater aan met salpeterzuur en/of fosforzuur (aanzuren + nitraat/fosfaat = 2 vliegen in 1 klap) en pas als ik dan nog verder moet aanzuren gebruik ik zwavelzuur. En zo vermijd ik in de mate van het mogelijke onnodige zouten. Dit zijn louter 2 voorbeelden, ik probeer op deze manier stil te staan bij elke toevoeging.
 
Opzich wel een duidelijk verhaal.
Ik heb Opzich niet overdreven concentraties in m’n leidingwater, enkel silicaat is te hoog naar mijn zin.

KH is hier trouwens 6 uit de kraan, daar gaat de ontharder geen invloed op hebben gezien het geen carbonaten bind.
Althans niet zou moeten binden..

Osmose heb ik ook over gedacht maar dat is eigenlijk best wel een verspilling van water gezien je de helft of meer weg spoelt.
Ik wil dan dus ook voor kation-anion gaan.
Ik moet alleen nog een plek vinden waar ik de wisselaar kan plaatsen en waar ik eventueel het water op kan slaan en vooral dat 2e word een uitdaging omdat ik voor 50% wissel dus 500L moet opslaan.

Demi water met kraanwater mengen heb ik ook nog over gedacht maar ben bang dat het teveel bijregelen word om de verhouding op 50/50 te houden en op de goede temperatuur.

Voor nu ga ik dus m’n ontharde water aanvullen met CaSO4 en MgSO4 tot het gewenste nivo.
 
KH is hier trouwens 6 uit de kraan, daar gaat de ontharder geen invloed op hebben gezien het geen carbonaten bind.
Althans niet zou moeten binden..

Wees gerust, zal het niet doen. Dat zou betekenen dat er anionharsen mee in de ontharder zitten. Zou een zware productiefout van de harsen zijn als je uitgaat van kationharsen ;-)

Osmose heb ik ook over gedacht maar dat is eigenlijk best wel een verspilling van water gezien je de helft of meer weg spoelt.
Ik wil dan dus ook voor kation-anion gaan.

Hier is het veel meer dan de helft, de druk van het leidingwater is niet zo hoog en ik zit op ongeveer 1/8ste OO-water. Maar ik ben principieel ook tegen verspilling. Vandaar vang ik ook het concentraat op en gebruik ik het voor wat anders.

Demineraliseren is ook een optie inderdaad, maar het in de weer zijn met zuren en basen ter regeneratie is wel wat risicovoller dan OO.

De verhouding regel ik manueel. Temperatuur zit ik niet mee, thermostaat in het aquarium moet zijn werk maar doen, ik zet voor het aquarium altijd de koudwaterkraan open. Komt er zeker geen koper mee uit de boiler.

Al eens overwogen om minder dan 50% te verversen? Is ook verspilling van water als het water voldoende goed blijft. Ik baseer de hoeveelheid te verversen water altijd op mijn waterwaarden. Met minimum 10% en max 30%.
 
Al eens overwogen om minder dan 50% te verversen? Is ook verspilling van water als het water voldoende goed blijft. Ik baseer de hoeveelheid te verversen water altijd op mijn waterwaarden. Met minimum 10% en max 30%.
Ik probeer wekelijks 25% aan te houden en dat gaat aardig, maar soms loopt de NO3 teveel op en moet er meer gewisseld worden.
Streven is ook hier om naar de 10% per week te gaan, maar dat moet dan maar wel net lukken
 
JBL NitratEx al eens overwogen? werkt echt goed. Mag wel niet samen met turf in het filter.
 
JBL NitratEx al eens overwogen? werkt echt goed. Mag wel niet samen met turf in het filter.
Nope, ik heb NO3 nodig voor m’n planten maar dat loopt wel eens op als m’n vrouw heeft gevoerd
 
Ik wens ook nitraat voor m'n planten. Maar als het door omstandigheden teveel wordt naar mijn zin gebruik ik ook NitratEx. Het haalt niet al het nitraat eruit en is de concentratie na de volgende keer meten toch te laag dan haal ik het gewoon weer uit het filter.
 
Ik wens ook nitraat voor m'n planten. Maar als het door omstandigheden teveel wordt naar mijn zin gebruik ik ook NitratEx. Het haalt niet al het nitraat eruit en is de concentratie na de volgende keer meten toch te laag dan haal ik het gewoon weer uit het filter.
Probleem is dat ik dan weer iets toevoeg aan m’n aquarium.
En ik moet normaliteit NO3 doseren omdat het anders onder de 10ppm komt terwijl PO4 ruim boven de 1 blijft hangen
 
Tja, vrouw niet meer laten voeren dan?

En eventueel het fosfaatgehalte verlagen door het eruit te filteren?

Of de nitraatdosering verlagen?
 
M’n vrouw werkt parttime en zet dus soms het voer al klaar voordat ik thuis kom.
Liever dat dan dat ze het allemaal maar niks vind en het aquarium liever ziet vertrekken.

Fosfaat eruit filteren kan, maar doe dat liever middels planten.

No3 dosering is al vrij laag met 0,6ppm per dag (3,6 ppm per week)
 
Lijkt me toch best om ergens een evenwicht te vinden, niet?

Ik zou gewoon luisteren naar de waterwaarden. Teveel? Dosering verminderen of gepast filtermateriaal toevoegen om eruit te filteren. Te laag? Filtermateriaal weer verwijderen of dosering verder verhogen.
 
En toen had ik nog meer poeder.
Ff doseringen doorrekenen en stickers maken en plakken op de potjes.
DB95617C-07B8-4BB2-99A4-51A3598EDABF.jpeg
 
Lijkt me toch best om ergens een evenwicht te vinden, niet?

Ik zou gewoon luisteren naar de waterwaarden. Teveel? Dosering verminderen of gepast filtermateriaal toevoegen om eruit te filteren. Te laag? Filtermateriaal weer verwijderen of dosering verder verhogen.
Inmiddels purigen toegevoegd dus zal waarschijnlijk de KNO3 moeten verhogen en de KH2SO4 moeten verlagen maar dan hoop ik inderdaad ook iets meer grip te krijgen op de NO3
 
Net 60% ververst en dus Ca en Mg gedoseerd op basis van 600L water.
“Oud” water was 496Us/cm en nieuw water is 555Us/CM
Niet een heel wereldse stijging in geleidbaarheid dus tot zover
 
Net 60% ververst en dus Ca en Mg gedoseerd op basis van 600L water.
“Oud” water was 496Us/cm en nieuw water is 555Us/CM
Niet een heel wereldse stijging in geleidbaarheid dus tot zover
Nu 3 maanden later de EC weer gemeten en deze staat inmiddels op 650 Us/CM.

loopt toch helaas wel meer op dan ik zou willen zien..
Maar wat is nou een absolute grens qua EC?
 
Ik denk voor de manen dat het tot 700 akkoord is, daarboven zou ik het niet zoeken.....
Thnx.
Ik heb ook niet zo’n zin om te wachten waar de EC en TDS stoppen met stijgen zegmaar
 
Moeilijk om een max te geven voor je conductiviteit. Ik hanteer hier zelf geen maximum voor, maar meet het wel om het op te volgen. Hoe lager hoe beter uiteraard.

Het maximale dat ik ooit in m'n gezelschapsaquarium heb gemeten was 966 µS/cm. Maar dat is wel 6 jaar geleden en ik vermoedelijk voor ik ben veranderd van onderhoudsstrategie. Dat moet denk ik 5 à 6 jaar geleden zijn. De laatste 5 jaar was het gemiddeld 566 µS/cm. Min 385 µS/cm en max 797 µ/cm. Die laatste lag wsl aan de meting, want was voor een ijking waarna ik +/- 100 µS/cm lager zat.

Ik zou dus toch gaan nadenken over water mengen of op een andere manier behandelen. Of herbekijken wat je exact allemaal toevoegt en of er geen betere combinaties zijn om hetzelfde te bereiken met minder zout.
 
Ik zou dus toch gaan nadenken over water mengen of op een andere manier behandelen. Of herbekijken wat je exact allemaal toevoegt en of er geen betere combinaties zijn om hetzelfde te bereiken met minder zout.
Ik ga dus ook werken met demi-water en dat remineraliseren, hierover ga ik denk ik nog een topic maken als ik het niet kan vinden in de chemie sectie
 
Ah ok, ik dacht dat je daar al mee was begonnen. :)
 
Ik ga dus ook werken met demi-water en dat remineraliseren, hierover ga ik denk ik nog een topic maken als ik het niet kan vinden in de chemie sectie

Interessant, kijk ernaar uit. Wil je dit dan automatiseren of handmatig toe gaan voegen?
 
Interessant, kijk ernaar uit. Wil je dit dan automatiseren of handmatig toe gaan voegen?
Eerst maar eens alles handmatig gaan doen.
Automatisering kan maar lijkt mij wat onpraktisch omdat je dan ook mineralen moet gaan doseren om bv KH op peil te houden
 

Terug
Bovenaan