Wat is er nieuw

Waterontkalker, negatief invloed op aquarium?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Nickey
  • Startdatum Startdatum
N

Nickey

Guest
Hallo allemaal,
Misschien dat hier een waterontkalker komt dus dat zou betekenen dat het water zachter word.
Nu is dat denk ik niet zo'n probleem bij de meeste vissen maar ik heb een aquarium met onder andere guppen die juist wat harder water willen.
Valt dit wel mee of hebben jullie tips om het water te "verharden" mocht dat nodig zijn?
Alvast enorm bedankt 😉
 
Dat ligt er helemaal aan hoe die ontkalker werkt.
Als het een goede (aquarium vriendelijke) ontkalker is, dan werkt deze met een osmose membraan. Of een gedeeltelijk kation en anion wisselaar.
Maar ik vrees dat je een simpele ontkalker krijgt. Welke alleen de Calcium en Magnesium ionen uitwisselt voor Natrium ionen.
Hierdoor duikelt je GH wel naar beneden, maar je KH blijft gelijk. Je krijgt hele scheve verhoudingen.
Echter je water verliest de voor aquarium planten gunstige mineralen Calcium en Magnesium.

Wordt deze ontkalker bij jullie in het huis geplaatst, of centraal door de water leverancier.

Voor het aquarium zou ik water blijven gebruiken dat niet onthard is.
 
Mmh... dat is balen.
Momenteel is m'n vader er niet dus ik zal vragen wat voor 1 het word als hij er weer is.
Deze ontkalker word geplaatst in huis. Niet bij de leverancier dus.
 
Die wordt voor, of achter de watermeter geplaats.

Laat hem eerst dit eens lezen.
Ontkalker op de waterleiding



www.ontkalker.net/






De enige echte oplossing tegen kalkaanslag is de water ontkalker, ook wel de ... Uiteindelijk kan dit leiden tot een lekke leiding, met alle gevolgen van dien.
 
Voor de vrouw des huizes zal zo'n apparaat wel een geschenk uit de hemel zijn.
Geen kalk aanslag meer.

Echter wat men vergeet is dat er wel degelijk aanslag achter blijft. Deze aanslag is dan wel op basis van Natrium zouten, dus makkelijk(er) weg te vegen.
Maar uw douchecabine ziet er na het douchen net zo vlekkerig uit hoor!

Ik hoop dat je nog een tappunt voor de ontharder hebt. Dan heb je tenminste nog normaal water.

Of als je lieve buren hebt, haal je daar je water.
Maar ja die zullen ook wel raar staan kijken.

Buur.... heeft u een kopje suiker......Euhhhhh litertje of 40 water.
 
Het gaat niet om die redenen die jullie noemen.
🙂 het heeft wel degelijk zijn voordelen voor een probleem wat jullie niet hoeven te weten :sorry: als je daar al je hele leven mee zit dan is het fijn als dat Hulp kan bieden. 😉
Graag daar begrip voor.

Tja.. een litertje of 40 kan nog net. Ik moet alleen vragen om dik 150l 😀
 
Dan moet je heel wat petflessen vullen Nickey 😉. Als de kh op peil blijft dan kun je de gh aanvullen met Gh+. ik gebruik dit bij het osmosewater voor de garnalen.
 
biljoenblik zei:
Voor de vrouw des huizes zal zo'n apparaat wel een geschenk uit de hemel zijn.
Geen kalk aanslag meer.

Echter wat men vergeet is dat er wel degelijk aanslag achter blijft. Deze aanslag is dan wel op basis van Natrium zouten, dus makkelijk(er) weg te vegen.
Maar uw douchecabine ziet er na het douchen net zo vlekkerig uit hoor!

Ik hoop dat je nog een tappunt voor de ontharder hebt. Dan heb je tenminste nog normaal water.

Of als je lieve buren hebt, haal je daar je water.
Maar ja die zullen ook wel raar staan kijken.

Buur.... heeft u een kopje suiker......Euhhhhh litertje of 40 water.

Die op dezelfde leiding zitten.

Tenzij en eigen bron.
 
Ja.. heel wat pet flessen 😀 😀
Ik baal er wel van eerlijk gezegd.
 
Geen drama maken als dit niet nodig is.
Ik heb hier ook zo'n ontkalker en ben daar zeer tevreden mee.
En nee, het is niet geschikt voor aquaria.
Maar zo'n ontkalker wordt NA de teller gezet en kan je makkelijk een kraantje tussen zetten.
Bovendien kan je zo'n ontkalker uit zetten door een bypass kraan om te zetten.
Dus als je vers water wil zet je gewoon even die bypass kraan over en daarna terug en iedereen is tevreden. 🙂

btw, Die natrium vlekken zijn bijlange niet zo hardnekkig als de calcium en magnesium vlekken. Het is wel degelijk een godsgeschenk in huis. 🙂
Maar niet in het aquarium helaas...
 
Bertus zei:
Die op dezelfde leiding zitten.

Tenzij en eigen bron.

Nickey zei:
Mmh... dat is balen.
Deze ontkalker word geplaatst in huis. Niet bij de leverancier dus.

Buren op dezelfde leiding? Dure rekening dan.
 
O, kan dat niet? Wat ligt er in de straat, met aftakkingen?
Dezelfde leiding.
Heb je 3 deuren verder nog hetzelfde water.
 
Bij binnenkomst in huis zit er meestal al een watermeter die registreert wat je verbruikt.
Vanaf de straat heb je zover ik weet aftakkingen naar iedere woning. Ik kan het mis hebben maar zo dacht ik dat het hier zit.
 
Wij kregen, nog niet zo erg lang geleden ons water nog uit deze toren.

277892_0_82_watertoren_hoogkarspel.jpg
 
Misschien even samenvatten.

Er komt bij nickey thuis een water ontharder. Dus THUIS.

Ik zeg daarop:
biljoenblik zei:
Of als je lieve buren hebt, haal je daar je water.
Maar ja die zullen ook wel raar staan kijken.

Buur.... heeft u een kopje suiker......Euhhhhh litertje of 40 water.

Daar komt deze reactie op.
Bertus zei:
Die op dezelfde leiding zitten.

Tenzij en eigen bron.

Ja maar die hebben dus geen ontharder. Dus wel water wat geschikt is.

Niets van doen met leidingen naar buren en watertorens en bronputten.

SNAPPEZ VOUS?
 
Hallo Nickey,

Ik heb thuis ook een waterontharder omdat het water in onze regio nog ontzettend hard is en anders het sanitair en de kranen in no time door de kalk zouden worden aangetast.

Het principe werkt bij mij op hars, wat betekent dat het water na de ontharder niet geschikt is voor het aquarium.

Ik heb zelf mijn buiten kranen voor de waterontharder zitten, en mijn huis zit achter de water ontharder. Op deze manier kan ik probleemloos de tuin water geven zonder dat ik de ontharder hiermee belast.

Om het aquarium te vullen maak ik gebruik van een mix van het "buitenwater" en het ontharde water. Om te bepalen wat voor jou wenselijk is, zou je van beide de GH, KH en PH moeten bepalen, en hierna kijken wat je gewenste waarde is. Je kan vooral de GH beinvloeden door het te mengen. Je zou eikenextract kunnen toevoegen om de KH en PH te wijzigen, maar hangt uiteraard af van de gewenste waardes en de feiten uit de kraan.

Mocht je geen separate buitenkraan hebben/maken, dan adviseer ik 1 aftakking voor de ontharder te (laten) maken, zodat je dit voor je aquarium kan gebruiken!

Succes ermee!
 
Ja maar die hebben dus geen ontharder. Dus wel water wat geschikt is.

Niets van doen met leidingen naar buren en watertorens en bronputten.

SNAPPEZ VOUS???

Snap jij het wel.
Als er een leiding in de straat ligt, krijgt iedereen een binnenleiding. KOmt het zelfde water uit(hard).

Wat heeft het dan voor zin,bij de buren water te vragen, wat hetzelfde is. ook hard.

hallo, ben klaar wakker ,hoor.
Woon in een flat met 24 aansluitpunten.
Is dan het water overal verschillend?
 
misschien dat Nickey maar even moet scheidsrechteren wie er nu het beste (al dan niet tussen de regels door) heeft gelezen 😉
 
Bertus zei:
Ja maar die hebben dus geen ontharder. Dus wel water wat geschikt is.

Niets van doen met leidingen naar buren en watertorens en bronputten.

SNAPPEZ VOUS???

Snap jij het wel.
Als er een leiding in de straat ligt, krijgt iedereen een binnenleiding. KOmt het zelfde water uit(hard).

Wat heeft het dan voor zin,bij de buren water te vragen, wat hetzelfde is. ook hard.

hallo, ben klaar wakker ,hoor.
Woon in een flat met 24 aansluitpunten.
Is dan het water overal verschillend?

Ze wil juist dat harde water. Nadat er een waterontharder bij haar thuis is geinstalleerd.
Want het water uit de ontharder is niet goed voor haar aquarium.
Dus als ze thuis dan geen goed water meer heeft, kan ze bij de buren nog wel goed water halen.

Maar ja......dat ik hier uberhaupt nog op in ga.

.....sla mezelf met een stuk hout op de kop......
 
biljoenblik zei:
Bertus zei:
Ja maar die hebben dus geen ontharder. Dus wel water wat geschikt is.

Niets van doen met leidingen naar buren en watertorens en bronputten.

SNAPPEZ VOUS???

Snap jij het wel.
Als er een leiding in de straat ligt, krijgt iedereen een binnenleiding. KOmt het zelfde water uit(hard).

Wat heeft het dan voor zin,bij de buren water te vragen, wat hetzelfde is. ook hard.

hallo, ben klaar wakker ,hoor.
Woon in een flat met 24 aansluitpunten.
Is dan het water overal verschillend?

Ze wil juist dat harde water. Nadat er een waterontharder bij haar thuis is geinstalleerd.
Want het water uit de ontharder is niet goed voor haar aquarium.
Dus als ze thuis dan geen goed water meer heeft, kan ze bij de buren nog wel goed water halen.

Maar ja......dat ik hier uberhaupt nog op in ga.

.....sla mezelf met een stuk hout op de kop......

Niet al te hard slaan Marcel 😉. Zoals ik het begrijp wil ze juist ook harder water en dan is bij de buren halen een optie.
 
Bedankt voor de reacties!
Bertus, heb je je leesbril op?
Het is precies wat Marcel zegt, ik wil juist het HARDE water. Snap Jij het wel?
Iedereen heeft ander water, alleen de aftap naar mijn huis word verrandert.
Bij de buren vragen zou dus wel zin hebben 😉

@Steven
Enorm bedankt voor je andwoord 😉
Wij gaan het ook op hars, hetzelfde als jij dus 😉
Het is dus niet geschikt aquaria.
Dit word het waarschijnlijk :
http://www.amysoft.nl/waterontharders/esm-9/

Ik heb mijn vader alles laten lezen en die zegt dat we een bypass kraan gaan doen in de kelder. 😉
 
Soms begrijpen we elkaar even niet goed en dat is niet het ergste. Dat kan de beste overkomen 😉.
Zover ik begrijp is het probleem dmv de bypass dan weer opgelos :thumbs:. t
 
Inderdaad, dat is logisch John 😉
Het is inderdaad opgelost 🙂
 
Nickey zei:
Hallo allemaal,
Misschien dat hier een waterontkalker komt dus dat zou betekenen dat het water zachter word.
Nu is dat denk ik niet zo'n probleem bij de meeste vissen maar ik heb een aquarium met onder andere guppen die juist wat harder water willen.
Valt dit wel mee of hebben jullie tips om het water te "verharden" mocht dat nodig zijn?
Alvast enorm bedankt 😉


Nou lees ik dit.
Stom ,als je het hele verhaal niet leest.

Excuus voor allen ,die ik misplaats heb.
Hard water ,wilt ze.

En het wordt dan zachter, snap het. hehe,
ben zelf ook wat van slag deze week.
Voor die het begrijpen.
 
Ik heb mijn vader alles laten lezen en die zegt dat we een bypass kraan gaan doen in de kelder.

Ze doen het zo niet anders, he. voor of achter de meter.

Je kunt het water toch zelf ook harder maken weer. met kalk.
 
Nickey zei:
Bedankt voor de reacties!

Ik heb mijn vader alles laten lezen en die zegt dat we een bypass kraan gaan doen in de kelder. 😉

Dat is een hele goede oplossing. Iedereen tevreden!
 
Bertus zei:
Nickey zei:
Hallo allemaal,
Misschien dat hier een waterontkalker komt dus dat zou betekenen dat het water zachter word.
Nu is dat denk ik niet zo'n probleem bij de meeste vissen maar ik heb een aquarium met onder andere guppen die juist wat harder water willen.
Valt dit wel mee of hebben jullie tips om het water te "verharden" mocht dat nodig zijn?
Alvast enorm bedankt 😉


Nou lees ik dit.
Stom ,als je het hele verhaal niet leest.

Excuus voor allen ,die ik misplaats heb.
Hard water ,wilt ze.

En het wordt dan zachter, snap het. hehe,
ben zelf ook wat van slag deze week.
Voor die het begrijpen.

Green probleem Bertus, iedereen maakt fouten 😉
 
Heb ik wat gemist dan?

Nickey, wil hij niet solderen, neem dan een prik kraan.
Die klem je om de buis, draai de kraan er op, en kan je gelijk water tappen.

Voor 12 en 15 mm leidingen.

Prikkraan - Prikkraan voor 12 en 15 mm leidingen - Allekabels



www.allekabels.nl/werkplaats-gadgets/73 ... kraan.html








Beoordeling: 9,4/10 - ‎25.358 recensiesMonteer heel eenvoudig een extra (wasmachine)kraan op een bestaande leiding met deze prikkraan. geen zagen of solderen nodig !!de beugel wordt om de ...
 
Wij hebben thuis kranen waar water uit komt met 3 verschillende waarden.
Hard water met een gH van 16 en kH van 8, onthard water ( ontkalker op basis van hars) met 0 gH en 8 kH en regenwater met vooral een licht zure pH 🙂

Vroeger mengde ik het harde water met onthard water maar sinds enkele maanden. Heb mijn vissen nooit last weten hebben van het natrium noch mijn planten doch leek regenwater me interessanter. Met gH + en kH + regel ik de mineraalwaarden.
Het harde water gebruik ik enkel voor onze vijver bij te vullen na een paar regenloze weken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan