Wateroppervlak tegen voorruit


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Ik wil naast mijn huidige aquarium nog een bak en dan wil ik in beide bakken de oppervlakte door de voorruit kunnen zien.

Krijg ik dan rare plekken op de ruiten bv kalk en zo ja hoe verhelp je dat.
 
Wanneer je regelmatig je raam wist zal dit niet zo probleem zijn. En kalk? In een ander topic lees ik dat je een plantenbak wil dan zal een hard/alkalische watersoort niet je eerste keuze zijn, denk ik.
 
Ik denk dat het met die kalkafzettingen zo'n vaart niet zal lopen. Wat Benvo al zegt, mocht je ruit wat bevuild raken dan veeg je dat zo weer weg.

Met water verversen je waterlijn consequent aanhouden, that's all. :)

Gefeliciteerd trouwens! Je hebt nu officieel MTS! (Multiple Tank Syndrome)
 
hoe minder calcium/magnesium (GH) en bicarbonaat (KH) hoe minder calciumcarbonaat of magnesiumcarbonaat zich kan vormen bij verdamping, en dat is meestal wat de witte aanslag geeft.
Dus zacht water, en je poets het gemakkelijk weg met een keukenrolletje met azijn( of een ander zuur) tijdens de waterverversing.
 
Bij een dichte bak gebeurt dat niet zo snel is mn ervaring maar met een open bak zie ik dat wel vrij snel gebeuren door de verdamping die veel meer is.
 
….waarbij, ook in het geval van een open bak, er al snel even gereinigd kan worden. Alles blijft toch een kwestie van onderhouden, denk ik.

Ik doe bij het verversen als de waterstand lager is een klein beetje natuurazijn op een sponsje en dan is het zo weg.
 
Als je met een bioloog werkt, met overloop, blijft je waterstand altijd gelijk (of toch zo goed als)
Verdamping wordt dan gecompenseerd in het waterniveau in de bioloog.
Als je dan geen vorm van opspattend water hebt, is de kalkaanslag aan de waterrand minimaal (zelfs bij zeer hard water)
 
Als je met een bioloog werkt, met overloop, blijft je waterstand altijd gelijk (of toch zo goed als)
Verdamping wordt dan gecompenseerd in het waterniveau in de bioloog.
Als je dan geen vorm van opspattend water hebt, is de kalkaanslag aan de waterrand minimaal (zelfs bij zeer hard water)

Ik heb een sump onder de zeewaterbak maar toch heb je af en toe wel een dun randje kalk. Echt veel is dat ook niet te noemen.
 
Ik heb een sump onder de zeewaterbak maar toch heb je af en toe wel een dun randje kalk. Echt veel is dat ook niet te noemen.
Ik kan me voorstellen dat je dit bij zeewater wel kan hebben, daar groeien de korstmossen ook zo op de ruiten.
 
Ik heb nu 3 jaar een open aquarium staan waar je dus altijd de waterlijn in zie en heb geen last van hardnekkige randen van wat dan ook. Wel maak ik iedere week tijdens de verversingen de bovenrand schoon met een schuursponsje omdat het wat wittig word maar hoef je niet te schrobben hoor. Sponsje met water erover en is weg.
 
Ik heb bij mijn slakkenbakje inderdaad voorzichtig een sponsje met natuurazijn gebruikt. In mijn grote bak zitten nu turfplaten onder de Javavarens, dus dat water is ook al zachter.
 
Das mooi dat dat schoonhouden meevalt dan. Ja ik heb idd last van multiple tank syndrome. Ik wil van mijn huidige 120cm bak een paludarium maken met brak water voor mijn krabben. Zodat ze kunnen reproduceren dat lijkt me echt kicken.

Daarnaast wil ik een polypterus zoals deze bv die vind ik te gek


Voor de rest van de vis die ik al heb wil ik dat ze uit het water kunnen springen en ik wil ook halfsnavelbekjes en planten die boven t water uitgroeien.

Dus daar ben ik nu over aan het filosoferen.

Maar dat zijn dus al 3 aquaria
 

Terug
Bovenaan