Waterpest, carbo, 21-23 graden??


Klinkt alsof het goed is voor de plant maar slecht voor de vis..
Er zijn leden die hebben de planten ermee behandeld buiten de bak en als je niet snel genoeg ze weer in de bak doet dan zijn de planten rap dood.
 
Maw het gaat meer kwaad dan goed doen
Ja ik ga er mee uitkijken. Moet wel zeggen dat in 4 dagen de waterpest erg snel gegroeit is met de carbo en hij heeft ook een heldere kleur gekregen. Kheb net het licht aangedaan en het valt echt op.

Goed voor de plant, waarschijnlijk toch wel minder goed voor de vis als ik de laatste informatie er bij pak.

Ik had namelijk ook gezien dat sommige vissen ineens heel snel bewogen af en toe wat ze normaal niet deden. Net alsof ze jeuk hadden. Sinds de carbo.. Daar had ik ook een topic over gemaakt.. En aangezien het binnen 12 uur uitgewerkt is, is dat misschien de reden dat ze er 's nachts geen last van hadden.
 
dan zijn de planten rap dood
Waar komt dan de kleur en de groei van de afgelopen dagen dan vandaan? Vooral de kleur valt echt op, mooi helder groen. Het enigste wat ik heb veranderd is carbo.
 
Ik citeer mijzelf even voor alle duidelijkheid:

"Extra doseren met een vloeibare koolstofbron is trouwens niet aan te bevelen, omdat dit soortje (waterpest) erg gevoelig is voor de stof glutaaraldehyde!"

Maw het gaat meer kwaad dan goed doen."
Met andere woorden: bij twijfel niet inhalen.
 
Waar komt dan de kleur en de groei van de afgelopen dagen dan vandaan? Vooral de kleur valt echt op, mooi helder groen. Het enigste wat ik heb veranderd is carbo.
Dat dood gaan had betrekking op planten die buiten de bak waren behandeld. Maar ook in de bak zijn sommige soorten er overgevoelig voor zoals de Waterpest en Vallisneria.
 
Waar komt dan de kleur en de groei van de afgelopen dagen dan vandaan? Vooral de kleur valt echt op, mooi helder groen. Het enigste wat ik heb veranderd is carbo.
Al is iets niet (medisch) aantoonbaar wil nog lang niet alles zeggen.
 
Wat gebruik jij voor het aquarium?
Ik heb een foto gemaakt van mijn producten op dit moment. Heel basic allemaal maar dat is hoe ik het wil. Iemand anders noemde het een gesloten ecosysteem ik noemde het de circle of life. Die methode wil ik proberen te voltooien. Eigelijk alleen een beetje plantenvoedsel en verschillend vissenvoer. Ik heb 3 type vissen. Sluierstaarten, tetra's en een pleco (en slakken). Voor alles heb ik minimaal 2 soorten voer van de viswinkel en ik ben van plan wat levend voer te gaan halen. Diepvries ga ik denk ik niet doen. En verder wat verse groenten. De carbo laat ik denk ik vanaf nu ook staan.
 

Bijlagen

  • 20221202_131701.jpg
    20221202_131701.jpg
    527.2 KB · Weergaven: 51
Al is iets niet (medisch) aantoonbaar wil nog lang niet alles zeggen.
Waterwaarden zien er aardig hetzelfde uit. Kheb het over de bak van de tetra's. Ik heb het visbestand wat verhoogd want het nitraat was elke keer wel erg laag. Maar dat is sinds gister dat er meer vissen inzitten. Ik stop wel met het toevoegen van carbo heb ik besloten. Na alle berichten lijkt het me niet gezond voor de vissen.
 
Waarom wil je geen diepvries geven dan? Ik geef beide maar diepvries is wel voordeliger.
 
Waterwaarden zien er aardig hetzelfde uit. Kheb het over de bak van de tetra's. Ik heb het visbestand wat verhoogd want het nitraat was elke keer wel erg laag. Maar dat is sinds gister dat er meer vissen inzitten. Ik stop wel met het toevoegen van carbo heb ik besloten. Na alle berichten lijkt het me niet gezond voor de vissen.
Nitraat en fosfaat kun je verhogen met bijvoorbeeld een stock oplossing d.m.v. poeders van aquariumbemesting.nl.
Dat scheelt je al gauw wat in de kosten.
 
Dat dood gaan had betrekking op planten die buiten de bak waren behandeld. Maar ook in de bak zijn sommige soorten er overgevoelig voor zoals de Waterpest en Vallisneria.
Ik heb een plan hoe ik het moet gaan aanpakken en ik stop met de carbo. Na alle informatie lijkt het me niet gezond voor de vissen en blijkbaar dus ook niet voor waterpest wat ik gebruik.
 
Waarom wil je geen diepvries geven dan? Ik geef beide maar diepvries is wel voordeliger.
Ja dat heb ik er wel voor over. En het is een gevoel. Levend voer is leuk voor de vissen, diepvries is hetzelfde als droogvoer voor hun. En aan beide zit een risico op parasieten / ziektes. Dan maar liever risico met iets wat ze leuk vinden.
 
Ja nou dar risico op parasieten schat ik erg laag in want ik geef het beide al meer dan 10 jaar zonder problemen. Zover ik heb begrepen wordt levendvoer ook echt gekweekt en niet uit een sloot geschept. Maar goed soms hoor je mensen die huiverig ervoor zijn.
 
Nitraat en fosfaat kun je verhogen met bijvoorbeeld een stock oplossing d.m.v. poeders van aquariumbemesting.nl.
Dat scheelt je al gauw wat in de kosten.
Die site heb ik al vaker voorbij zien komen. Maar ik ga het proberen op te lossen door alles in balans te krijgen. Licht afstemmen op beschikbaar co2 met voldoende plantenvoeding. Als er een tekort komt wss co2 bij een goed visbestand. Licht omlaag tot er geen co2 tekort is aan het einde van de dag. Of visbestand omhoog zodat er meer co2 beschikbaar is als er ruimte is of niet genoeg andere afvalstoffen voor de plant. Als dat in balans is kan de plantenvoeding omlaag tot grens tekorten. Het kan zijn dat ik de planten hoeveelheid moet aanpassen als er geen balans ontstaat in combinatie met het visbestand ivm de afvalstoffen. Het licht kan ik makkelijk aanpassen en met wat minder licht groeien de plant misschien wat langzamer maar dat is niet erg als het uiteindelijk allemaal in balans is.

Zou moeten werken volgens mij. Zolang er geen voedseltekort is voor de plant dus daar moet je of de hoeveelheid plant of het visbestand op aanpassen. Planten snoeien is opzich goed te doen denk ik als het nodig zou zijn. Het visbestand moet dus aangepast worden op de hoeveelheid plant ivm voedingsstoffen. Het licht en micro en macro voedsel is eenvoudig aan te passen. Beetje schuiven tot het compleet is en dan bijhouden de plant. Of ietsje spelen met het licht.

Of heb ik nu een slaap tekort? šŸ¤£
 
risico op parasieten schat ik erg laag in
Ja misschien heb je wel gelijk maar dan alsnog heb ik liever levend voor het plezier van de vissen. Mag iets meer kosten.
 
Waar komt dan de kleur en de groei van de afgelopen dagen dan vandaan? Vooral de kleur valt echt op, mooi helder groen. Het enigste wat ik heb veranderd is carbo.

En je bent pleco (en misschien ook andere vissen) meer aan het voeren vanwege zijn achterstand. Meer vissenvoer is (via een kleine omweg) meer plantenvoeding...

Diepvriesvoer is veilig, makkelijk en ze houden misschien net iets meer van levend voer, maar diepvriesvoer is hier toch echt een goeie 2e. Als ik hier diepvriesmuggenlarven geef, is het feest! Alle hens aan dek en van naastenliefde is geen sprake meer...
 
je bent pleco (en misschien ook andere vissen) meer aan het voeren vanwege zijn achterstand. Meer vissenvoer is (via een kleine omweg) meer plantenvoeding
Nee ik heb 2 aquariums. De gene met de verbeterde planten is waar de tetra's inzitten. Die heeft sinds gister meer bewoners gekregen omdat de nitraat waarde contant heel erg laag was. En de verbeterde kleur was daarvoor al wel zichtbaar. Sinds maandag verbeterde de kleur en de groei is ook snel gegaan in 4 dagen. Sneller en mooier dan voorheen. Plantenvoeding geef ik al langer als een maand denk ik. Standaard op maandag en op de donderdag of vrijdag nog wat extra zodat ik zeker geen tekort zou hebben. Sinds deze maandag was ik begonnen met carbo en de snellere groei en heldere kleur begon lijkt sinds toen verbeterd. Misschien verbeeld ik het me hoor omdat ik in het begin enthousiast was over de carbo en er vertrouwen in had. Maar zo helder als de nieuwe blaadjes nu zijn en de hoeveelheid er van lijkt verbeterd. Ik had eigenlijk foto's moeten maken van voor en na. Als ik goed kijk lijken de oudere blaadjes wel donkerder en kleiner dan voorheen maar dat kan ook zo lijken door de nieuwe volle heldere groei. Ik heb vanacht ook niet geslapen dus nu begin ik ook wel een beetje te twijfelen aan me zelf šŸ¤£

Inmiddels ben ik anders gaan denken over carbo en ben ik er weer mee gestopt. Deels door de berichten van hier en omdat 1 van mijn sluiers in het andere aquarium zich gestrest / geirriteerd gedroeg nadat ik de carbo had toegevoegt, wat die normaal niet was. Ik heb het gedrag goed in de gaten gehouden na toevoeging. Over dat geirriteerd zijn heb ik ook een post gedaan. Vandaag heb ik dan ook geen carbo toegevoegt en de sluier gedraagt zich weer normaal..

Ik ga het dus ook niet meer gebruiken om m'n planten te bemesten.
 
Als ik hier diepvriesmuggenlarven geef, is het feest! Alle hens aan dek en van naastenliefde is geen sprake meer...
Haha mooi man. Ja ik wordt blij als ik het inbeeld. Blije vissen šŸ˜†
 
Ik denk dat nog zeker een aantal forumleden bij de hobby ook behulpzaam zouden kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld @Giebeltje en @Gino88 .
Exact, in mijn bak groeien vooral Waterpest, Javavaren en Reuzenvallisneria als kool omdat de nitriet wordt omgezet naar nitraat en daar houden deze planten van. Wel stop ik tweemaal per jaar capsules met macronutriƫnten van @tuinkabouter in de bodem maar dat is alles.
 

Terug
Bovenaan