watersalamander uitzetten


jacq93

Active member
Lid geworden
15 september 2015
Berichten
44
Locatie
maastricht
Beste AFleden,

Ik heb een vraag over het uitzetten van een watersalamander.
Door miscommunicatie hebben wij op werk het visbestand van een klant overgenomen, hier zat ook een salamander bij. Na even gegoogled te hebben denk ik dat het een vrouwelijke watersalamander is.
Deze mag dus niet gehouden worden en het is natuurlijk beter voor het beestje als ze terug in de natuur gezet wordt. Mijn vraag is of dat �berhaupt nog kan? Ze zit nu al een tijdje bij ons en het lijkt erop dat ze ook al enige tijd bij de klant zat gezien haar formaat.
Ook lijkt het mij dat de weersomstandigheden tegen zitten.

Ter info:
Ze zit nu in een 1,5 m bak op ongeveer 25 graden tussen de maanvissen en rauwterta's. (gewone verkoopbak). Hier zit ze niet in de weg, dus mag hier eventueel blijven tot na de winter.

Wat is verstandig om te doen?
Wil der best zolang mee naar huis nemen en haar omgeving zo goed mogelijk nabootsen in een curverbox oi.d. maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik een fortuin kwijt ben aan een tijdelijke oplossing.
 
Niet uitzetten, dit dier heeft in heel andere omstandigheden geleefd dan haar natuurlijke soortgenoten. Je weet niet waar dit dier gevangen is, je weet dus ook niet of het dezelfde subpopulatie is als waar je haar zou willen uitzetten. Verder kan zij parasieten bij zich dragen die een hele populatie zouden kunnen ombrengen.
 
Dankjewel voor je reactie Jelle.
Dat waren inderdaad ook mijn gedachten. Ik weet niet eens of het �berhaupt wel een watersalamander is dus dat zou sws een risico zijn.
Wat kan ik nu het beste doen dan?
De leefomstandigheden in de winkel lijken mij ook niet goed.
 
Dat is inderdaad verre van ideaal lijkt me. Ik denk wel dat het een leuk beestje is om in een speciaalbak te zetten (dit is geen aanmoediging ze te gaan vangen), maar nu je er mee opgescheept zit zou ik er het beste van proberen te maken en er een leuke bak voor inrichten. Als je een foto van het beestje kan plaatsen kunnen we meekijken om te bepalen welke soort het is.
 
Alexej zei:
Stap 1 lijkt me uitzoeken wat voor beestje het is...

Daar ben ik al enige tijd mee bezig, maar das makkelijker gezegd dan gedaan voor een leek :help:

Ik ga vanmiddag eens naar de zaak, probeer ik foto's te maken. Wie weet kan hier iemand hem/haar identificeren.
 
Botia,

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Zijn 'rood' was alleen niet zo rood en naar het schijnt (collega had hem verplaatst naar een grotere bak) is dit nu dus helemaal verdwenen. Heb haar gezegd dat ik het op een Chinese vuurbuiksalamander vond lijken, maar dat was het volgens haar toch niet.

De vorm van het hoofdje en de staart kloppen wel, maar geen idee of dit een algemeen kenmerk is van alle watersalamanders.
 
Zeker niet vrijlaten. Niet alleen om bovenvermelde redenen, het is wellicht ook gewoon verboden.

Je weet ook nooit of het beest zich weet aan te passen en hierdoor mogelijk allerlei inheemse dieren kan verdringen. Dat kan ook met een 'Nederlandse' salamander gebeuren in een Nederlands biotoop.

Mocht het dier kunnen kruisen met andere salamanders in het wild, dan riskeer je weer dat de lokale soort niet meer raszuiver is, wat ook weer gevolgen kan hebben.
 
Oke, vrijlaten is dus geen optie helaas.
Denk dat ik hem vanmiddag toch ga ophalen en probeer een beter habitat na te bootsen. Lijkt me beter dan hem te laten zitten waar die zit.

Zoals ik al zei kan hij/zij tijdelijk in een curverbox. Kan ik gewoon materialen van buiten nemen of is dit een risico?

Ondertussen speur ik MP af naar een goede deal voor een aquariumachtig iets. Eerst natuurlijk weten welke soort het is, neem aan dat hier ook soort specifieke huisvestingsbehoefte in zijn? Of is er een standaard bakmaat?
 
De bakmaat hangt natuurlijk af van hoe oud en dus ook hoe groot de salamander wordt.

En de huisvesting hangt af van in welke omgeving hij voorkomt, meestal zijn dit wat groenere bakken.
 
Twijfel, twijfel, twijfel.....

Wil het beestje een betere huisvesting bieden, maar ben niet van plan om hier 100e euro's aan te besteden. Ben bang dat ik me een hoop problemen op mijn hals haal en het beestje er niet gelukkiger op wordt.

Is het mogelijk om de curverbox voor vast in te richten, dan denk ik aan veel cabomba, waterpest, echinodorus, een drijvertje en een filter en afhankelijk van de soort een droog stuk te maken met behulp van leistenen?
Eventueel nog een erbij zoeken voor gezelschap.
 
Nou ben 'm toch maar gaan halen. Ben geschrokken van zijn conditie, hij/zij is enorm vermagerd.

393284jacqueline93_0_82_sjaakie_1.jpg


863475jacqueline93_0_82_sjaakie_2.jpg


974155jacqueline93_0_82_sjaakie_3.jpg



Ik hoop dat jullie zijn/haar buik goed kunnen zien. Durfde 'm niet in mn hand te pakken aangezien ik gelezen had dat sommige gifstofjes via hun huid uitscheiden.
999915jacqueline93_0_82_sjaakie_5.jpg


En het verblijf voor 'm. Het waterniveau is nu een stukje hoger. Ook heb ik een aquaflow 100 filter erin geplaatst.
926864jacqueline93_0_82_sjaakie.jpg


Gisteravond heb ik hem rode muggenlarven ( fresh delica van tetra) gegeven. Weet niet of hij ze gegeten heeft, ik denk het wel want ik kan zo 123 niks terug vinden. Zometeen de diepvries larven maar eens ontdooien. Moet ik dit beestje op een speciale manier voeren? Nu 'gooi' ik het gewoon in het water en kijk ik de dag erna of het weg is.

Beestje lijkt al een stuk beter. Loopt toch redelijk actief over de bodem, alhoewel ik toch elke keer schrik als ik 'm niet zie. Heb gelezen dat ze gewoon stijl omhoog kunnen klimmen, dus daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen.
Verder kon ik niet echt waterwaardes vinden? Op het salamander forum las ik dat vele hun dieren gewoon dezelfde dag nog een nieuw verblijf maken terwijl andere het wel weer 3 weken laten indraaien....

Als iemand tips heeft over hoe ik het diertje weer terug op conditie krijg hoor ik het graag :)
Oja en het zou natuurlijk geweldig zijn als iemand hem kan identificeren zodat ik opzoek kan gaan naar een maatje :)
 
Ik vermoed ook dat het een Chinese Vuurbuiksalamander is, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
Hele leuke diertjes, maar deze ziet er inderdaad erg vermagerd uit.
Ze eten allerlei (ingevroren) levend voer, ook regenwormpjes bijv. Let er nu wel even mee op dat die wel goed eet, of probeer een beetje vlak voor zijn neus te leggen.
Niet te veel voeren, omdat overtollig voer snel gaat rotten en dan snel het water vervuild. Ongeveer ook eens in de week zo'n 1/3 deel water verversen.
Salamanders geven misschien wel gif af, is niet schadelijk maar was wel je handen. En zeker voordat je zo'n teer beestje wil vastpakken, want zij zijn juist zeer gevoelig voor schadelijke/chemische stoffen.
Wat schuilplaatsen dmv planten ed is goed, kan die zich af en toe terug trekken.
Zet 'm zowiezo nu nog niet buiten, deze kou overleefd die zeker niet.
Hoop dat die er weer snel bovenop komt. Succes! :)
 
Dankjewel Panchax!
Is het een optie om hem eruit te halen en dan te voeren? Totdat hij/ zij weer op conditie is. Wss zal die dan niks eten door de stress maar kan het wellicht proberen.

Dus jij adviseerd om hem wel weer uit te zetten na de winter?

Ga de tips onthouden, thanx :)
 
Vuurbuik is niet giftig.
Neem een grotere bak voor hem.

Ga buiten regenwormen zoeken, die lust hij wel.

Aquariumhuis Romberg | Bart Laurens

www.bart-laurens.nl -
1024 � 681-Zoeken op afbeelding
Chinese vuurbuiksalamander, ook weer voor de speciale liefhebber. Wel even goed weten waar je aan begint !
 
Wat Botia ook zegt, en op het salamander forum kunnen ze er beslist meer over vertellen.
Zou 'm zoveel mogelijk met rust laten en niet vastpakken als het niet nodig is, let er wel op dat die voldoende eet iig.
Heb zelf in het voorjaar en zomer ook salamanders in de vijver, maar deze zijn inheems.
Zeker niet buiten zetten zolang je nog niet weet welke het precies is.
 
panchax zei:
Bertus, dat klopt wel maar dat hebben ze enkel in de zomer/paaitijd.
Er zijn zoveel soorten, die bijv in m'n vijver zitten zijn ook een beetje rood gekleurd. ;)

:thumbs:
 
Geregistreerd: 06-02-2012 Schippersvrouw.
Berichten: 143
Locatie: Aan Boord

Gevonden vuursalamander.

Liggen we in pont de Loup op de Sambre in Belgi� te laden, roept mijn man op een gegeven moment dat ik moet komen.
Aan de manier hoe hij en de matroos in het gangboord stonden zag ik al wel dat er een dier in het gangboord zat.
En dan mag ik meestal komen om het weg te doen, de helden!
Zit er dus een lief klein salamandertje.
Toen ik hem voorzichtig op mijn hand liet lopen viel me al meteen zijn feloranje buikje op.

Ik heb hem even mee naar de stuurhut genomen en terwijl mijn dochtertje hem over haar handen liet lopen zochten we even op internet en volgens mij is deze salamander dus een chinese vuurbuiksalamander/cynops orientalis maar ik heb er natuurlijk geen verstand van....

Mijn dochter wil hem natuurlijk houden, in haar kleine bak bij de vissen, maar dat lijkt me nu niet een strak plan, in haar bakje is wel een mogelijkheid te cre�ren dat hij ook "op land " kan, maar ik neem aan dat hij niet tussen haar visjes kan, 5 diamantzalmpjes en 5 vuurtetra's
Ik heb echter geen bakje over om hem zolang in te doen.
Als ik besluit dat ze hem mag houden, hoe kan ik hem dan voorlopig even huisvesten tot ik wat geschikt heb gevonden?

Ik kan het ook niet echt over mijn hart verkrijgen om hem hier terug in een zwaar vervuilde Sambre te gooien en volgens de matroos liep hij dinsdag al aan boord, want toen heeft hij hem voorop al eens gezien, lijkt me sterk dat je in een week tijd 2 salamanders aan boord hebt als je ze normaal zelden ziet.
Heb wat rode muggenlarve uit de vriezer gehaald, kijken of hij wat wilt eten zo....
 
Pol_de_gezzmol Offline


Geregistreerd: 04-03-2011
Berichten: 2764
Locatie: Houthulst

Deze salamander kan in Belgie terecht komen, omdat hij in belgie woont. In de ardennenstreek, rond de samber komen meer salamanders voor. Ik heb er vorige zomer nog een broedvijver bezocht, weet niet meer waar dat precies was. Was alleszins iets van natuurpunt, ben het aan het opzoeken. Dit was dus een gewone vijver, met een kelder naast, via deze kelder kon je door een glas onder water kijken in de vijver. Echt prachtig om de salamanders onder water te zien in hun natuurlijke habitat.
De Kamsalamander heeft ook een felgekleurde buik, gaat wel eerder naar geel ipv oranje. Maar chinese vuurbuiksalamanders zijn volgens mij eerder zwart, of toch zeker donkerder dan het exemplaar op uw foto. Maar zoals al gezegd, ik ben geen kenner.
Als je geen reserve aquarium hebt, zou ik het beestje huisvesten in grote tuperware pot, of emmer die kan afgesloten worden. Veel mos, takken, bladstrooisel en alles goed vochtig houden.
 
Bedankt allemaal voor het reageren.
Ik ga me aanmelden op het salamander forum.
Ik was het topic van schippersvrouw inderdaad al tegen gekomen :)
 
Die salamanders komen overal voor, hoor.
Helemaal bij jullie in de buurt.

Zal je hier niet tegenkomen.
 
Ik zou een exemplaar dat al lange tijd in gevangenschap zeker niet uitzetten in het wild. Salamanderforum zal u verder helpen, zo komt het beestje wel terecht bij mensen die er kennis van hebben en het beestje terug op kracht kunnen krijgen.
 

Terug
Bovenaan