Wat is er nieuw

waterstof carbonaat hetzelfde als KH ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter koraalduivel1974
  • Startdatum Startdatum
K

koraalduivel1974

Guest
Hallo allemaal,

Misschien heeft iemand van jullie een antwoord voor me.
Ik heb bij ons waterbedrijf de waardes van ons leidingwater opgevraagd. Daarin staat onder andere dat de waterstofcarbonaat 170 mg/l is of 2,85 mmol.
Kan ik hieruit ook de KH afleiden? de totale hardheid is volgens het waterbedrijf 9,4 dH of 1,67 mmol/l.

benieuwd of iemand daar iets mee kan.

hobbygroet,
Willem

Dankjewel voor de duidelijke uitleg.

Als de totale hardheid 9,4 dh is dan is de GH toch ook 9,4 of klopt dat niet?

Volgens mij is dat correct.

Hardheid is een containerbegrip dat op verschillende manieren gedefineerd kan worden. Dus er is altijd wat ruimte voor discussie.
Maar inprincipe is waterstofcarbonaat, of bicarbonaat of carbonaten idd de KH.
een KH test echter kan ook andere stoffen oppikken, waardoor je met een test niet perse hetzelfde meet. Eigenlijk een een KH test een alkaliniteits test, je meet het zuurbufferend vermogen. KH is enorm ingeburgerd maar eigenlijk een onjuiste term.

maar los daarvan:
1 KH duitse hardheid, staat gelijk aan 21,8 mg/l bicarbonaat of 10,7 mg/l carbonaat.
170 mg/l is gelijk aan 170 ppm.
1 dH is ca 18 pppm
Dus je KH is 170/18= 9,4 dH
dit klopt dus net niet helemaal.

170 ppm/21.8 m = 7.8
de KH van je kraanwater is dus 7.8

Hoe kom je aan deze cijfers?

ik denk dat je de cijfers van akwarium bedoeld. Bedankt beiden. Dit kwam ik gisteravond laat nog ergens tegen op internet. Nog best ingewikkeld zo lijkt het. Kh zal in ieder geval dan wel ongeveer 8 tot 9 zijn dan als ik alle reacties lees. Bedankt voor de hulp
1610612017446.png

De GH in Duitse hardheid heeft als basis de hoeveelheid aardalkalimetaalionen die er in een oplossing van 10 mg/l Calciumoxide zitten.

17.8 mg/l calciumcarbonaat (CaCO3) bevat evenveel calciumionen als een oplossing van 10 mg/l calciumoxide. en geeft dus een GH van 1.

De KH, simpel gezegd de hoeveelheid carbonaten) is ook in graden Duitse hardheid. Daardoor bevat water met 1 KH evenveel carbonaten als een oplossing van 17,8 mg/l calciumcarbonaat.

tot zover zitten we volgens mij op hetzelfde spoor @rjoemman

maar 17,8 mg Calciumcarbonaat is 10,7 mg carbonaat, en 7,1 mg calcium. Voor een KH van 1, heb je dus 10,7 ppm carbonaat(CO3) nodig.

nou zit in kraanwater en aquariumwater nauwelijks Carbonaat maar vooral waterstofcarbonaat ook wel bicarbonaat. carbonaat heb je vooral bij erg hoge pH waardes.
De omzetting van CO3 naar HCO3 ziet er in water zo uit:

CO3 + H2O + CO2 = 2HCO3
en omgekeerd
2HCO3 = CO3 + H2O + CO2.

1 carbonaat ion, geeft dus 2 waterstofcarbonaat ionen.
Daarmee staan 2 waterstofcarbonaat ionen in termen van KH gelijk aan 1 carbonaation. Bij de KH reken je immers altijd terug naar het aantal carbonaationen dat chemisch gezien gelijk staat aan 17,8 mg/l calciumcarbonaat.

je hebt dus ruwweg het dubbele gewicht aan waterstofcarbonaat nodig om het equivalent van carbonaat te hebben. doordat waterstofcarbonaat ook nog een waterstofatoom heeft is het zelfs nog een klein beetje zwaarder en kom je uit op 21.8 mg HCO3 staat gelijk aan 10.7 mg/l CO3, staat gelijk aan 1 KH DH

best logisch toch?

Bedankt voor jullie reacties. met die factor 2.804 kom ik ook op 7,9 uit.

Hahaha, prachtig!
Voor jou wel, maar ik vermoed dat de meesten het gevoel hebben dat ze een stukje chinees hebben gelezen. 😂
Om eerlijk te zijn vindt ik de menukaart van de Chinees begrijpelijker want dan weet ik met nummer .. precies wat ik krijg :DD 😉

Je hoopt dat je denkt dat je weet wat je krijgt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan