Wat is er nieuw

Watertemperatuur 7°C, stoppen met voederen ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Hallo,

De watertemperatuur (bovenaan althans) bedraagt na een vriesnachtje nog amper 7�C. De 4 vissen zwemmen traagjes rond in het diepere gedeelte (118cm) van het bassin.
Deze namiddag heb ik de waterval uitgeschakeld om verdere snelle afkoeling tegen te gaan. De vissen lagen stil op de bodem, lekker dicht bij elkaar 🙂

Met het uitschakelen van de waterval begonnen ze weer een beetje te zwemmen.

Mijn vraag is nu, moeten ze nog gevoederd worden of niet en zoja, met welke frequentie ?

Mvg,

De activeit is serieus verminderd maar stil liggen doen ze ook nog niet geheel. Daarom voeder ik ze nog ��nmaal per dag.

Heb er gisteren een filmpje van gemaakt. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat ze bij deze koude watertemperatuur minder beweeglijk zouden zijn, voornamelijk de sluiers dan.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ChMAVKtKGZc&feature=youtu.be[/video]

Daar is het nog te warm voor denk ik.

Onder 10 graden Celsius beslist NIET voederen, ook al zijn ze nog actief.

Ok, de beestjes hebben nu al 3 dagen niks gekregen. Vind het wel zielig maja, als het eerder kwaad doet dan goed dan moet het maar h�.

Met onder 10�C bedoel je toch de watertemp h� ?

Watertemperatuur inderdaad.

Die van mij hebben al 2 weken geen eten gehad. Ze kunnen bij hele lage watertemperaturen (onder de 6 graden) zelfs maanden zonder eten.

Er is niks zieligs aan, ze kunnen het makkelijk aan, en idd beter dit dan blijven voeren.

Mochten ze wat willen eten dan is er altijd wel iets van eten in de vijver te vinden zonder dat je hoeft te voeren (zo�plankton, algen enz.)

Ok, er staan ook 2 bosjes jonge waterpest in. Daar kunnen ze idd ook van eten mochten ze zin hebben.

Olympus zei:
Onder 10 graden Celsius beslist NIET voederen, ook al zijn ze nog actief.

Het hangt er denk ik ook een beetje vanaf wat er precies gevoerd wordt. Op zich kunnen de vissen nog wel gevoerd worden wanneer ze actief zijn alleen moet het dan wel licht verteerbaar voer zijn welke niet teveel (dierlijke) eiwitten bevatten. Koi vissen krijgen bijvoorbeeld in de maanden waar de temperatuur afneemt veelal het bekende Koi Wheat Germ gevoerd waar plantaardige eiwitten inzitten. Dit is ook prima te voeren aan goudvisachtige.

Dat klopt Ludger, en ik gebruik ook al jaren wheat germ voor mijn goudvissen.
Echter kunnen er kanttekeningen geplaatst worden bij het voeren onder 10 graden Celsius, ook al is het voer op tarwekiembasis, in hoeverre is het nog zinvol om te voeren?
De filterbacterien werken bij deze lage temperaturen nauwelijks tot niets, de vissen zullen zonder voer bij deze temperaturen vrijwel niet in massa afnemen.
Voor mij reden om niet meer te voeren, daarnaast is er vaak toch nog wat te eten in een vijver, mochten de vissen hier echt behoefte aan hebben.

Misschien was ik iets te stellig in mijn reactie.

Dus hierbij;

Onder de 10 graden Celsius voeren is mogelijk met bepaald voer, maar men kan zich afvragen in hoeverre dit nog zinvol is 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan