Watertemperatuur in de zomer


Nadine Maria

Well-known member
Lid geworden
8 september 2020
Berichten
51
Leeftijd
28
Hi! De zomer is (eindelijk) begonnen waardoor niet alleen de temperatuur buiten flink oploopt, maar ook binnen. Dit is dan ook te merken aan het aquariumwater. Die is nu 26,5°C. Het volgende heb ik net gedaan: De kap staat open, de lampen staan uit en er staat een ventilator op.

Ik las online meerdere tips, zoals water wissel met koud water. Fles met ijs in het water neerleggen. De bak is 180 liter, dus ik weet niet of dat te intens is?

Hebben jullie nog tips over de temperatuur aanpassen of over het gebruiken van ijs (buiten niet direct in het water doen)?

Alvast bedankt en geniet van het weer! ☀️
 
Ik heb ook een bak van 180 liter. Met een goed filter en de kleppen open boven, gordijnen dicht, ventilatie bijvoorbeeld maak je al wat verschil. Lampen dimmen helpt een beetje.

Dus...... Goed bezig!
 
Ijs erin leggen is water naar de zee dragen dus klep open, licht uit en eventueel een cooler erop. 26,5 is niks te hoog nog hoor want daar ontkom je nu niet aan.
 
26,5 valt echt nog mee. :) Sowieso is het voor tropische vissen geen probleem en de meeste subtropische soorten krijgen in de natuur ook een opwarming in de zomer. Zorg ervoor dat er genoeg zuurstof rondgaat in de bak (= veel oppervlaktebeweging filter of gebruik een luchtsteen), dan komt het vast wel goed deze zomer. Pas als het langere tijd rond de 30 zit, zou ik er wakker van gaan liggen. Een beetje. ;) En gaan koelen.
 
Bedankt voor alle adviezen! 😄 De temperatuur is gelukkig al iets gezakt. We hebben eindelijk de bak weer draaiende na een half jaar leeg. Dus wil graag dat ze niet opeens het loodje leggen door een te hoge temperatuur of iets haha!
 
Ach na morgen zakt de tem alweer dus dat is goed nieuws. Die coolers van Ali kosten niet zo duur dus ik zou er wel een willen hebben liggen voor het geval dat.
 
Lampen geven warmte af, zelfs leds, dus inderdaad kan het beperken van de brandduur verschil maken. Overigens hangt het wel van je vissen af wat ze nog wel en wat ze niet kunnen hebben. Goed naar hun gedrag blijven kijken is het beste in dit soort gevallen. Als ze afwijkend gedrag gaan vertonen is er iets mis en moet je ingrijpen. En dat kan inderdaad ook een bruissteentje zijn om zuurstof te verhogen.
 
Wat nog niet genoemd is is een oxydator.

 
Misschien een domme vraag maar zover ik weet is bij een hogere temp zuurstof niet goed op te lossen in water en heb je in elk geval minder opgeloste zuurstof. Heeft dan een oxidator wel nut bij hogere temperaturen?
Misschien dat onze expert @biljoenblik dit kan toelichten?
 
een ventilator over het wateroppervlak laten blazen koelt hem af
maar 26,5 graden is voor tropische vissen normaal gesproken nog lang geen probleem.

een fles ijs in je bak heeft overigens wel degelijk effect
het smelten van ijs kost veel energie
 
Klopt Bart maar het zakt dan vaak erg weinig en binnen een uur is het weer opgewarmd. Ik deed het weleens in de nano vroeger maar zelfs daar is het zo weer op de oude temp met een flesje ijs van 500ml.
 
vanzelfsprekend is het effect van ijs in verhouding tot de afmetingen van de bak.

als je effectief goedkoop kunnen koelen
leg 25m slang in je kruipruimte het liefst in het grondwater en pomp daar middels je filter het water doorheen als het warm is.
 
Ach een coolingfan op Ali kost ook niet veel en dat werkt ook goed hier.
 
Misschien een domme vraag maar zover ik weet is bij een hogere temp zuurstof niet goed op te lossen in water en heb je in elk geval minder opgeloste zuurstof. Heeft dan een oxidator wel nut bij hogere temperaturen?
Dan lijkt het me verstandig om bij warmere temperaturen maximale O2 waarde na te streven.
En oxidator lijkt me dan een zeer nuttige gadget hiervoor.

Ps: het is nog maar 25°in het aquarium laat de de maar schijnen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag maar zover ik weet is bij een hogere temp zuurstof niet goed op te lossen in water en heb je in elk geval minder opgeloste zuurstof. Heeft dan een oxidator wel nut bij hogere temperaturen?
Misschien dat onze expert @biljoenblik dit kan toelichten?
Warm water bevat minder zuurstof. En als je water onder normale omstandigheden al niet geheel verzadigd is, dan zal dat bij warmte ook niet zijn.
Dus kun je de zuurstof verhogen door dit actief toe te voegen. Via extra waterbeweging of de reeds eerder benoemde oxydator.
 
Warm water bevat minder zuurstof. En als je water onder normale omstandigheden al niet geheel verzadigd is, dan zal dat bij warmte ook niet zijn.
Dus kun je de zuurstof verhogen door dit actief toe te voegen. Via extra waterbeweging of de reeds eerder benoemde oxydator.
Ok dus omdat het bij warmte minder zuurstof bevat kub je het wel verhogen door een oxidator te gebruiken. Dat wist ik niet of beter gezegd ik wist niet of het zinvol zou zijn.
 
Ok dus omdat het bij warmte minder zuurstof bevat kub je het wel verhogen door een oxidator te gebruiken. Dat wist ik niet of beter gezegd ik wist niet of het zinvol zou zijn.
Er van uitgaande dat je water niet al reeds verzadigd is.

Maar doorgaans zit de verzadiging op een natuurlijk niveau van 40% tov de max. Dus met flinke beluchting kun je richting verzadiging gaan. Dus de tabel waarde.

Hieronder een grafiek van de max verzadiging in water.
Je ziet dat de helling bij de ca 25 graden best stijl is. Dus de verandering per graad is aanzienlijk.

IMG_4880.jpeg
 
Mijn 4 aquaria staan in een aparte kamer. Het kleine bakje (60x30x30 cm) had de hoogste temperatuur: 28 graden. De andere bakken (250-300 liter) zaten op 25/26 graden. Geen enkel verwarmingselement stond aan. Vandaag water ververst, vanaf morgen gaat het weer afkoelen. Mocht het deze zomer toch extreem warm worden dan lijkt zo’n bovengenoemde oxidator wel wat.
 
Er van uitgaande dat je water niet al reeds verzadigd is.

Maar doorgaans zit de verzadiging op een natuurlijk niveau van 40% tov de max. Dus met flinke beluchting kun je richting verzadiging gaan. Dus de tabel waarde.

Hieronder een grafiek van de max verzadiging in water.
Je ziet dat de helling bij de ca 25 graden best stijl is. Dus de verandering per graad is aanzienlijk.

Bekijk bijlage 377030
Wat mij hier opvalt: van 25 naar 40 graden gaat de zuurstof waarde van 7 naar 6. Het maakt dus eigen nauwelijks uit.
 
Wat mij hier opvalt: van 25 naar 40 graden gaat de zuurstof waarde van 7 naar 6. Het maakt dus eigen nauwelijks uit.
Dat is de concentratie bij 100% verzadiging. In de praktijk wordt dit niet constant gehaald in een aquarium. Vanaf 5 mg/l krijgen vissen over het algemeen al problemen. Dan maakt maximaal 6 of maximaal 7 mg/l veel uit.
 
Hoeveel zal er in een gemiddeld aquarium worden gehaald?
Doordat de meeste aquaria redelijk goede oppervlakte stroming hebben is de luchtuitwiseling redelijk goed. Toch zal je vooral in flink beplante aquaria in de nacht niet ver boven de 60% zitten verwacht ik. Dit is gebaseerd op wat ik in het veld tegenkom in flink begroeide systemen met stroming.
 
Maar moet je er dan ook vanuit gaan dat als het water minder zuurstof kan bevatten dat er dan ook naar verhouding minder zuurstof in gaat zitten?

Ik dacht dat je het meer als een plafond moet zien. Als in: er gaat zoveel in als er is, behalve als het niet past. Dan is het minder.
 
Hoe groter het verschil in verzadiging hoe sneller de uitwisseling. Ervan uitgaande dat de verzadiging in de lucht niet wijzigt, is de maximale concentratie in het water de drijvende factor achter de gasuitwisseling.
 

Terug
Bovenaan