Wat is er nieuw

Watertemperatuur te hoog in de zomer.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bart12345
  • Startdatum Startdatum
B

bart12345

Guest
Ik weet niet helemaal of dit het goede subforum is, maar kon nergens echt iets over temperatuur vinden.

Anyway, nu de temperatuur weer omhoog gaat merk ik dat mijn bak ook (te) warm wordt. Ik heb de temperatuur staan op 22.3. Overdag steeg de temperatuur wel naar 23 door de tl verlichting, en snachts zakte deze dan weer naar een 21.8. Opzich geen probleem, in de natuur zal het water snachts ook een graad of 2 afkoelen.

Maar nu de kamer temperatuur ook weer hoger gaat worden, zag ik bijvoorbeeld dat mijn bak tegen de 25 graden aan stond gister aan het einde van de dag. Ik vermoed dat het opwarmt door de TL verlichting en de warmte minder goed kwijt raakt doordat de kamertemperatuur ook een stuk hoger is.

Vanochtend vroeg, toen ik wakker werd en de temperatuur normaal gedaald is naar 22, stond deze nog steeds op 24. Ook omdat het nogal benauwd was in mijn slaapkamer denk ik. Nu ben ik bang dat deze verhoogde temperatuur niet al te best is voor mijn vissen, en de temperatuur komende dagen nog verder zal oplopen in mijn bak door de verwarming van de TL en de hoge kamertemperatuur.

Heeft er iemand een advies? Ik kan natuurlijk met waterwissels de temperatuur omlaag brengen, maar ik denk dat deze zo weer omhoog knalt. Het betreft een rio240.
 
Misschien wat petflessen invriezen en die erin doen.
 
Dat is misschien niet eens een heel gek idee John!
 
Weet niet of het mogelijk is icm je visbestand, maar eventueel de klep(pen) (deels) openzetten, zodat de warmte van de TL iets beter afgevoerd kan worden. Ventilator op de bak richten, flessen invriezen. Kamer natuurlijk zo koel mogelijk houden ('s nachts met de raam/deur open slapen). Zorg voor voldoende stroming in de bak.
 
Ik had even moeten googlen haha, ik zie inderdaad tips voorbij komen met de kleppen open en ventilator op de oppervlakte. Volgens mij heb ik geen echte springers (neontetra, nannostomus beckfordi, altispinosa en corydoras panda) dus ik zal eens beginnen met de kleppen open en mn ventilator erop. Flessen water zitten inmiddels in de vriezer.
 
Ik gebruik ingevroren halve liters voor in de nano bakjes.
 
Gewoon een ventilator erboven,, dan hou je het prima onder controle.
En als je dat niet hebt, je kan ook zo'n staande ventilator op je glas laten blazen, dat helpt ook.

HaJuH74SyjI1Q8iO37ga26Np2dyuW0Ac.jpeg
 
Ik heb voor de nano s net maar een paar ventilatoren besteld😀😀
 
Welke vissen heb je?

Veel vissies kunnen namelijk makkelijk 30graden aan voor een tijdje. Alleen even exfra beluchten met een pomp + bruissteen is dan wel aan te raden.

Hier heeft 1 van de bakken vorig jaar de 32 graden aangetikt en er is niks overleden (heb toen wel even water ververst om t terug naar 30 te krijgen)
 
Welke vissen heb je?

Veel vissies kunnen namelijk makkelijk 30graden aan voor een tijdje. Alleen even exfra beluchten met een pomp + bruissteen is dan wel aan te raden.

Hier heeft 1 van de bakken vorig jaar de 32 graden aangetikt en er is niks overleden (heb toen wel even water ververst om t terug naar 30 te krijgen)

Een bruissteen met lucht kan, maar niet als je co2 toevoegt. Dan drijf je de co2 uit je bak en dat willen we juist niet.
 
Als het zo warm is gaan de vissen toch wel even voor de planten toch?
 
Je bent ook erg afhankelijk van de woning. beetje goed geïsoleerd scheelt een boel namelijk.
 
Wat maakt Co2 nou uit. Vissen hebben met doe warmte zuurstof gebrek. Dus zor ge dat dat er voldoende in komt.
Heb genoeg pompen draaien ,om het koel te houden.
 
Welke vissen heb je?

Veel vissies kunnen namelijk makkelijk 30graden aan voor een tijdje. Alleen even exfra beluchten met een pomp + bruissteen is dan wel aan te raden.

Hier heeft 1 van de bakken vorig jaar de 32 graden aangetikt en er is niks overleden (heb toen wel even water ververst om t terug naar 30 te krijgen)

10 n. Beckfordis, 15 neontetra, 6 m altispinosa, 8 C. Panda zijn de hoofdbewoners.

Ik woon in een tussenwoning met 2 appartementen onder en 2 boven me. Ik heb nu de kleppen open en een ventilator erop, de temperatuur daalt al aardig. Houd het raam en de deur dicht, zonnewering ervoor en het is in de kamer lekker koel nu vergeleken met de rest van het huis.

Zijn die ventilatoren op de foto van die PC fans die je onder de klep hebt gemonteerd? Krijg je dan niet enorme waterbeweging en daardoor enorm CO2 verlies? Of staan ze alleen op warme dagen te draaien?
 
deze vissen kunnen tijdelijk 27-30 graden goed aan hoor.

misschien juist wel beter dat ze even een opwarming krijgen, vissen in het wild leven ook niet continue op 22graden 🙂
 
IK heb nergens Co2. Het groeit toch allemaal wel.

In de warme landen kan het wel naar 50 graden gaan, zo ook het water dan 30-40 graden.
 
Inderdaad petflessen niet helemaal vol! In de diepvries en dan een iedere keer een paar in de bak leggen (blijven drijven dus). Kijken wat de tem doet en als het water gesmolten is wisselen..
Als het structureel is, is dit natuurlijk geen oplossing!
 
Inderdaad petflessen niet helemaal vol! In de diepvries en dan een iedere keer een paar in de bak leggen (blijven drijven dus). Kijken wat de tem doet en als het water gesmolten is wisselen..
Als het structureel is, is dit natuurlijk geen oplossing!

Nog een aanvulling: hier staat ook een leuk stukje.
 
Ik moet zeggen dat je snel veel ruimte nodig hebt om flesjes in te vriezen dus die zal ik eerst moeten maken. Met 6 kleine bakjes heb je al snel heel wat flesjes nodig. Maar goed de ventilatoren zijn besteld dus als die er zijn dan kunnen er weer waterijsjes in de vriezer😀😀
 
10 n. Beckfordis, 15 neontetra, 6 m altispinosa, 8 C. Panda zijn de hoofdbewoners.

Ik woon in een tussenwoning met 2 appartementen onder en 2 boven me. Ik heb nu de kleppen open en een ventilator erop, de temperatuur daalt al aardig. Houd het raam en de deur dicht, zonnewering ervoor en het is in de kamer lekker koel nu vergeleken met de rest van het huis.

Zijn die ventilatoren op de foto van die PC fans die je onder de klep hebt gemonteerd? Krijg je dan niet enorme waterbeweging en daardoor enorm CO2 verlies? Of staan ze alleen op warme dagen te draaien?

Die ventilatoren zijn idd pc ventilatoren, en de waterbeweging valt reuze mee, ik heb wel wat meer verdamping maar dat is juist de bedoeling.
Ik zet die ventilatoren alleen aan als het warmer wordt, en die draaien dan zolang als de lampen aan staan.
 
Wat ik op dit moment doe is de kleppen open zetten en iedere 2 uur een waterwissel van 2 liter. Aanvullen met koud kraanwater..
Dit die ik in mijn Rio 125. En in mijn 60l bakkie hetzelfde met 1 liter..
Het scheeld zeker 3 graden. Als ik merk dat de temperatuur eerder hoger wordt wissel ik eerder het water. Zo probeer ik de temp. Zo constant mogelijk te houden.

Alleen je moet er maar zin in hebben om elke 2 uur water te wisselen.
 
Als je het mij vraagt denk ik dat al dat gedoe meer kwaad doet dan de temperatuur van het water deze dagen.
Volgens mij zijn we vaak onnodig veel bezorgd over onze diertjes waardoor we ze teveel voeren en zoals in dit geval te snel en rigoureus ingrijpen om de temperatuur te laten zakken.
 
Ik heb de flesjes water in de vriezer klaar en als de tem bij de TB boven de 26 graden komt dan mik ik deze erin. Het ligt ook aan de bewoners die je hebt denk ik.
 
Tuurlijk,de ene bewoner is de andere niet idd maar hoe het precies zit weten we niet eigenlijk.
De garnalen die ik heb zaten zomers vaak op 28 graden bij de kweker want die had ze op zolder staan bv dus is voor mij een richtlijn dat ik voorlopig nog geen maatregelen ga nemen bv.
 
Die zijn het dan denk ik wel gewend maar doorgaans hoor je vaak dat je de TB niet boven de 25-26 graden moet houden. Dus ik kan ze eventueel op een ijsje trakteren😀😀
 
Alleen waterijs dan hoor John! 😉

Nee houden op zo'n temperatuur is niet verstandig maar voor een bepaalde tijd ivm het weer moet geen ramp zijn.
 
Ja nou ik neem geen risico vanaf 26 graden en gooi dan een fles met ijs erin waardoor het 2-3 graden zakt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan