Watertemperatuur wekelijkse waterwissels


G

Garnaalkardinaal

Guest
Tijdens het water verversen: gebruiken jullie een thermometer (zo ja welke) om te voorkomen dat de temperatuur van het verse water teveel afwijkt van dat in de bak? Gebruikte vroeger een digitale thermometer, maar thermometers die ik tot nu toe tegengekomen ben hebben of een ander meetbereik (lichaamstemperatuur), of doen lang erover om een wisseling in temperatuur te detecteren. Ben dus benieuwd naar wat jullie gebruiken
 
Ik ververs ook met water op de temperatuur van de bak, maar daar ga ik niet praten over een graadje minder of meer, dat geeft geen enkel nut daar het veelal en zelfs met een 50% een zeer kleine daling of verhoging is, dus wat je gebruikt daarvoor is niet zo van belang.
Er zijn ook mensen welke juist met kouder water wisselt, maar dat is ook afhankelijk van je bestand.
 
Ik ververs met water zo uit de kraan en deels osmose en na het verversen is de temp dan 1,5 graad lager, normaal 26 en daarna even 24,5, maar dat heeft nog nooit problemen gegeven. Als je maar zorgt dat het verschil niet te groot is bij het verversen.
 
Ik ververs 50/50 (ongeveer) in de winter, ik heb een regenvat in huis waar water op kamertemperatuur in zit en daar vul ik mee en tegelijk vul ik direct koud water uit de kraan, voordeel daarvan is dat de temperatuur wel daalt maar niet extreem ik ververs van de 750 liter (6 bakken en een bioloog) ongeveer zo'n 300 liter per keer en dan is de temperatuur max 2 graden gedaald
 
Leuk om te lezen hoe iedereen dit op zijn manier doet. Als ik de bak vul met vers water uit de kraan weet ik inmiddels hoe veel slagen ik de warme kraan open moet draaien voor de juiste temperatuur. Ik hou of mijn hand in het water naast de uitlaat van de slang om te voelen hoe de temperatuur is. En soms gebruik ik een infrarood thermometer en 'meet dan de temperatuur van het water' dat uit de slang komt stromen.
 
Tijdens het water verversen: gebruiken jullie een thermometer (zo ja welke) om te voorkomen dat de temperatuur van het verse water teveel afwijkt van dat in de bak? Gebruikte vroeger een digitale thermometer, maar thermometers die ik tot nu toe tegengekomen ben hebben of een ander meetbereik (lichaamstemperatuur), of doen lang erover om een wisseling in temperatuur te detecteren. Ben dus benieuwd naar wat jullie gebruiken

Nou, om eerlijk te zijn hou ik mijn handen even onder de kraan en schat zo de temperatuur in. Ik ververs wekelijks zo'n 35 tot 40 %. De temperatuur verschilt bij mij op die manier nauwelijks iets.
 
1581969625305.png
Wil je het jezelf makkelijker maken , dan kan je zo iets op je waterslang zetten ,oa. bol.com
 
Ik ververst drie emmers water per week op de 135 liter met koud water. Het aquariumwater zal er iets koeler van worden maar echt niet veel.
In de natuur wordt er ook geen rekening gehouden met de watertemperatuur van de rivier. Daar regent het ook koud water.
 
koeler water kan soweiso weinig kwaad. hier is het nieuwe water met regelmaat behoorlijk fris, liever wat kouder dan verversen met water dat te warm is.
 
Dank voor alle reacties. Leuk om te lezen hoe iedereen dit doet. Ik moet dus niet te zwaar eraan tillen en liever wat kouder dan warmer water toevoegen :)
 
Ik denk ook dat je met de hand prima een redelijke inschatting kan maken en voor de meeste leden zal het verversen maar een vrij klein deel van het totaal zijn waardoor de invloed ook veel geringer is. Ik heb het gewoon getest door naar de thermometer te kijken en dan zie ik een verschil van max 1-2 graden en dat vindt ik acceptabel.
 
Ik ben nog nieuw in de aquarium hobby. Ik zet een emmer in de wasbak en de kraan op lauw water. In de emmer een digitale meter en kijk of het ongeveer een beetje klopt. Pompje met slang erin en vullen maar. Het aquarium vult dan ook gelijkelijk dus wat afwijking in temperatuur zal het probleem niet zijn.
20200202_182003.jpg
 
ik ververs +/- 30 % wekelijks
meet niet precies, maar voel enkel, meestal zakt de temp +/- 1 gr na de verversing
 
Ik ververs zo rond de 40 a 50%. Gewoon even ter info.

Ja ok maar ik denk dat de meeste aquarianen minder verversen en dat dit eerder rond de 20% zal liggen. Als dan het ververswater 5 graden kouder is dan is dat in de bak rond de 1 graad dus best acceptabel. Bij meer water verversen is het natuurlijk wel zaak om er goed op te letten. Met een beetje gezond verstand kom je dan erg ver denk ik ;)
 
Even met de tuinslang langs de oksels en dan het aquarium in als de juiste temperatuur is gebruikt! :juggle:
 
Ik ververs bij grote waterwissels met water wat op kamer temperatuur is, de kannen staan dan al klaar bij de verwarming.
Max temp drop is dan 1a2 graden wat in mijn ogen prima is.

Als ik bijvul wat verdampt is, 1-2 liter dan gaat er ook wel gewoon koud uit de kelder in waar mijn osmose instalatie hangt.

Ik denk dat een temp drop van max 2-3 graden geen problemen oplevert bij de meeste vissen, in de natuur komt er vaak ook water met mindere temp bij, denk aan regen en bergstroompjes.

Wat je iig wel moet vermijden in mijn ogen is meerdere veranderingen in een keer, bijv filter Schoonmaken, afhevelen en flinke waterwissel met temp. verschil.

Ik probeer grote dingen persoonlijk wat af te wisselen en nooit tegelijk uit te voeren waarbij nood natuurlijk wetten breekt.
 

Terug
Bovenaan