Watertest “onduidelijk”


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Ik heb momenteel de jbl ph 3-10 test voor me staan maar ik kom er niet helemaal uit qua resultaten. De groene kleurtjes lijken allemaal zo erg op elkaar. Wat denken jullie? (Zie foto’s)

bovendien wil ik graag een wat preciezere ph test halen maar ze zijn beschikbaar in 4-7,6 of 7,4-10 en door de “onduidelijkheid” van de test weet ik nou niet precies welke van de 2 preziezere test ik aan moet schaffen, vind het ook zonde om ze beide te kopen, iemand tips?

18E81254-43E8-4BA3-B7CF-8479F51D3563.jpeg
DA9F1055-3094-4543-A10C-5D6A93D43500.jpeg
C2C4F8C6-6CA2-4782-9B1B-712F5757751F.jpeg
 
best zet je een zelfde glaasje met de zelfde hoeveelheid aquariumwater op de gekleurde bol. Zo kan je pas echt vergelijken en heb je minder storing van de kleuren er naast
 
best zet je een zelfde glaasje met de zelfde hoeveelheid aquariumwater op de gekleurde bol. Zo kan je pas echt vergelijken en heb je minder storing van de kleuren er naast
Dat is ook zoals het hoort en hoe het op de achterkant van die kaart staat.
Potje A en potje B.
In het ene potje de gekleurde vloeistof op de witte rondjes en in de andere het gewone water op de kleur op de kaart.
En dan dat fotograferen.
 
Zeer tevreden met de Bluelab. Koop sowieso een goed merk (korte termijn iets duurder) maar op lange termijn absoluut goedkoper
 
@Tessahol99

Heb ik ook last van op dit moment. Ik zelf zou hem op de foto als 8 aflezen maar ja ik ben een man, die schijnen het kleurverschil slechter te kunnen waarnemen :LOL:. Hij is sowieso niet lager dan 7.5 lijkt mij.
Kleurschema rond de PH7 - 8 is lastig en hierdoor zou je dus beide testen moeten kopen wat ik persoonlijk niet zou doen. Tetzij je weet dat je je water wat zuurder of basischer wilt in de toekomst en je druppelen heel leuk vindt kun je daar de juiste test voor halen. Als je het echt betrouwbaar wilt weten zou ik inderdaad als boven aangegeven een pH pen kopen, hoeft geloof ik ook niet heel veel geld te kosten.

Dat is ook zoals het hoort en hoe het op de achterkant van die kaart staat.
Potje A en potje B.
In het ene potje de gekleurde vloeistof op de witte rondjes en in de andere het gewone water op de kleur op de kaart.
En dan dat fotograferen.

Nee dat is niet waar. Ik gebruik ook deze test en er staat in de beschrijving of op de kaart niet dat je een 2e testbuis met alleen aquariumwater moet gebruiken. Ik snap wel de verwarring want bij de meeste testen van JBL is dit wel zo en gek genoeg bij de nauwkeurigere pH testen (6 - 7.6 en de 7.4-9) van hun ook wel. JBL heeft namelijk 3 testen. 2 nauwkeurige en deze die een grovere bepaling doet en met een andere testbuis werkt.
 
Eens met wat Raoul zegt: dergelijke ph test is niet echt nauwkeurig en daardoor amper bruikbaar. Vooreerst is de verdeling te groot (per half punt is een grote sprong) en daarnaast is het objectief bepalen van de kleur niet efficiënt.

Ik gebruik de pen uit onderstaande link (niet zo vaak maar wel steeds naar tevredenheid). Werkt makkelijk en secuur, is op twee punten te kalibreren, heeft een vervangbare elektrode en de dop is gevuld met bewaarvloeistof zodat de elektrode steeds vochtig blijft in gesloten toestand....

https://www.conrad.be/p/voltcraft-pht-02-atc-ph-meter-101137?WT.srch=1&gclid=EAIaIQobChMIr-PV3NHX6QIVFrTVCh3VZwOjEAQYAiABEgJJufD_BwE&gclsrc=aw.ds&insert=8J&t=1&tid=10089090122_102850407578_pla-300472491769_pla-123 101137&utm_campaign=&utm_content=&utm_medium=&utm_source=&utm_term=&vat=true
 

Terug
Bovenaan