Wat is er nieuw

watertest bij LFS

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gast08
  • Startdatum Startdatum
G

Gast08

Guest
Stel je haalt water uit je aquarium en bent 20 minuten later aan de beurt bij de LFS om je water te laten testen.
Heeft het 'schudden' van een flesje tijdens transport dan invloed op je co2 en dus je test?
 
Mits de fles goed gevuld is en goed is afgesloten zou dat nauwelijks wat uitmaken, de CO2 is in het water opgenomen en er zit maar weinig gas uitwisseling in een gesloten fles, naar mijn mening.
 
Ik zou dan de flesjes of potjes zo vol als mogelijk doen om enige uitwisseling te voorkomen. Of dat moet weet ik ook niet maar ik zou dat wel doen.
Je kan ook zelf een co2 test kopen of een continutest.
 
Dat kunnen zuren van o.a. turf zijn, bladeren en hout geven ook (looi)zuur af, maar in een kleine hoeveelheid dat het je ph niet bijzonder zal veranderen.
 
Ik zou volgens de jbl pro scan op 25 co2 zitten nu, eerst had ik 20 met eikenblad een PH 6,8 en KH 4,5.

Gisteren uit het bos van een bospad stenen mee genomen en in de bak gedaan, vanochtend voor de zekerheid getest en meet ik KH 6 PH 6,8 en geeft proscan 25 aan dus.
 
Een continutest is het meest betrouwbaar want die meet die zuren niet mee namelijk. Als je test dmv de ph/kh tabel dan is het niet meer dan een indicatie.
 
Ik zou volgens de jbl pro scan op 25 co2 zitten nu, eerst had ik 20 met eikenblad een PH 6,8 en KH 4,5.

Gisteren uit het bos van een bospad stenen mee genomen en in de bak gedaan, vanochtend voor de zekerheid getest en meet ik KH 6 PH 6,8 en geeft proscan 25 aan dus.


Dat is met strips en deze nemen dus andere zuren en organische stoffen mee in de meting.
 
Een continutest is het meest betrouwbaar want die meet die zuren niet mee namelijk. Als je test dmv de ph/kh tabel dan is het niet meer dan een indicatie.

Je hebt maar 3 kleuren bij de continutest meen ik, dus stappen van 10 ? dat is niet direct heel erg nauwkeurig te noemen toch.
 
De continutest gaat van donkerblauw naar lichtgroen/gelig toe . Ik heb de kleur hier in de regel lichtgroen.
 
Ik heb dus serieus gedacht door de PH te sturen door middel van aanzuren dat dat invloed zou hebben op het co2 gehalte. tsss

Ik ga me even schamen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, zo onhandig als ik zelf ben kan ik je proefondervindelijk vertellen dat het geen kwaad kan zelfs tot 2x in de week niet :stom:
 
Als u kritische testen bij een lfs wilt uit laten voeren. Denk aan pH, zuurstof en koolzuur.

Neem dan een schone pot, met goed sluitend deksel. Spoel de pot om met aquarium water. Vul daarna de pot onderwater, en sluit het deksel ONDERWATER. Zo komt het water nagenoeg onveranderd bij de lfs aan.

Voor nitraat, fosfaat, kh en gh komt het niet zou nou.

Een continutest is het meest betrouwbaar want die meet die zuren niet mee namelijk. Als je test dmv de ph/kh tabel dan is het niet meer dan een indicatie.

Heel goed John.😀
 
Is er nog een risico mocht die indicatievloeistof in je aquarium komen?


Is hier ook al wel eens gebeurd maar dat geeft geen problemen is mijn ervaring. Maar zoiets gebeurt niet makkelijk hoor. Ik gebruik de glazen van Aliexpress en heb de vloeistof goedkoop bij Backplay besteld.
 
Eender welke methode met omwegen, zoals wij gebruiken, om gassen in water te meten zullen er naast zitten. De één al wat meer als de andere. Daar moet je je wel bij neerleggen.
Voor CO2 in water is de drop checker degene die de minste kuren kan krijgen en zo een verkeerd beeld gaat geven. Er gaan nooit zoveel andere gassen plots in je aquarium verschijnen zodoende de drop checker significant word beïnvloed, zou daar niet van wakker liggen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan