Wat is er nieuw

watertest en nu? hardheid verhogen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Doppertje
  • Startdatum Startdatum
D

Doppertje

Guest
het gaat nu echt de verkeerde kant op njet mijn aquarium en dat ondanks dat ik er veel mee bezig ben. Ik heb nu zoveel baardalg in mijn aquarium dat ik op het punt sta alles maar weg te doen en dat zou ik best wel erg vinden.
even de situatie: 125l aquarium. 2 sluierstaarten erin. dagelijks floracell van hs aqua. cupracell van hs aqua ook paar keer geprobeerd maar geen effect. licht staat 8 uur aan. aquarium staat ver van het raam. waterwissel 30-40% 1maal per week. elke week borstel ik de losse stenen helemaal schoon onder de kraan en het kienhout ook. ik heb er een aantal keren nieuwe plantjes bij gedaan maar die zitten binnen no time weer onder.
ik heb een waterontharder in huis dus het water is vrij zacht. (zie waterwaarden op de foto) ik weet niet hoe ik het harder kam krijgen.
alvast bedankt voor de hulp. ik ben redelijk wanhopig 🙁

IMG-20180225-WA0005.jpg

Kloppen die waterwaarden wel? Ik dacht dat de carbonaadhardheid een onderdeel van de totale hardheid is, en dus altijd lager moet zijn?
Zou een CO2 gehalte van 13 mg/l bij een KH=0 niet een veel lagere pH dan 7.7 moeten geven?

Vaak wordt CO2 tekort / instabiel CO2 waardoor je soms tekorten hebt genoemd als oorzaak. Dat betekent niet perse dat je CO2 moet toevoegen: het zou ook kunnen dat je bijvoorbeeld teveel belicht waardoor de CO2 consumptie te hoog is.

Stukje van Aquainfo:

KH groter dan GH, kan wel of kan dat niet?
Het kan wel, de KH die we meten kan wel degelijk groter zijn dan de GH.

De verwarring wordt dus vooral veroorzaakt door de definities

De definitie van de KH zegt: ” De KH is het aantal bi(carbonaat) ionen gekoppeld aan de aanwezige aardalkali-ionen.”
En volgens die definitie zal de KH nooit groter zijn dan de GH.
Maaaaarrrr….een testsetje meet ALLE bi(carbonaat) ionen en niet alleen die gekoppeld zijn aan een aardalkali-ion. (Hoe moet zo’n setje dat ook weten?)

Het probleem zit hem dus in het feit dat een testsetje ALLES meet en dat dat vervolgens de KH wordt genoemd. Volgens de definitie is de KH echter een kleiner deel.

Eigenlijk kunnen we ook beter de naam KH laten vallen, omdat we die niet meten. We kunnen beter spreken over het zuurbindend vermogen. Want dat is wat het KH testsetje meet. Er wordt bepaald hoeveel H+ ionen er nodig zijn om de (bi)carbonaten af te breken, dus hoeveel zuur het kan binden. Helaas is het begrip KH zo vast ingeburgerd dat het nog wel een tijd zal duren voor het begrip Zuurbindend vermogen is ingeburgerd. Als het al ooit zover komt.

Maar is KH=15 bij GH=0 niet erg ruig?
Wellicht dan een effect van de ontharder?

Lijkt mij dat ivm de calcium en magnesium er wel meetbare gh moet zijn maar dat is slechts mijn gedachte hoor. Planten hebben dat ook nodig.

ik ben de draad echt even kwijt, zoveel termen! en alles in verband met elkaar. ik heb een EI kit besteld en zit erover te denken een skimmer aan te schaffen en misschien iets om de uitstroom van de filter (gewoon de rio125 binnenfilter) wat meer stroming te geven. ik heb trouwens ook zon nitraat filter erin zitten, weet niet of die nog actief is want die zit er al 3/4 jaar in.ik wil er ook een lamp uitdraaien.

Ik zou geen nitraatfilter gebruiken want planten hebben nitraat nodig. Wel verliest die zn werking dus na zoveel maanden zal het effect niet zoveel meer zijn denk ik. Ik had in het verleden ook geen goede circulatie met de binnenfilter van de Rio125 dus het zou mooi zijn als je dat goed kan krijgen.

Chemie is inderdaad soms ingewikkeld en ik ben er ook geen ster in hoor😉

ik zie dat het advies in de blog max 4 watt is en ik geloof dat de juwel standaard led verlichting 2x 14 watt is. zijn daar andere buizen voor te koop? ik vind alleen buizen met meer watt...

Bij de interne filter van de Juwel zul je denk ik zelf moeten knutselen om daar een spraybar passen op te krijgen,

ik zie dat het advies in de blog max 4 watt is en ik geloof dat de juwel standaard led verlichting 2x 14 watt is. zijn daar andere buizen voor te koop? ik vind alleen buizen met meer watt...

Welke bak heb je? In een Juwel passen enkel de dure merkbuizen zeg maar. Die maat wijkt net iets af van de goedkope buizen uit de bouwmarkt.

ik zie dat het advies in de blog max 4 watt is en ik geloof dat de juwel standaard led verlichting 2x 14 watt is.
Nee, dat staat er niet. Er staat 4 watt per liter. Je hebt een bak waar netto ~110 liter in zit. 2x14 watt = 28 watt. 28 watt / 110 liter = 0.25 watt/liter. Ik begrijp het niet helemaal, want dan lijkt me 4 watt per liter wel vreselijk veel 🙂
Mijn ervaring met de interne filter van een rekord800 bak (is volgens mij hetzelfde filter als het jouwe) is dat er vrijwel geen hulpstukken voor te vinden zijn. Ook vraag ik me af of het pompje bij de extra weerstand van een spraybar niet teveel flow gaat verliezen.

Ik zou niet teveel tegelijk veranderen nu. Jouw baardalg wijst om een tekort aan CO2 (of instabiel CO2 waardoor soms tijdelijk tekorten.) Verminderen van licht zou daar invloed op moeten hebben. Dat kan op twee manieren: minder fel (wat je nu doet) en/of korter. Ik zou dat eerst proberen voordat je andere zaken verandert die niet alleen maar positief hoeven te werken.

oké ik heb 1buis uit de juwel gedraaid maar nu heb ik helemaal geen licht meer... dat is dus ook niet echt een oplossing. zonder licht paar weken laten draaien?

Zonder licht krijgen je planten een klap. Als er een buis niet brandt dan doet de ander het ook niet.

Dat is al vrij kort en dan is het denk ik zaak om de te zorgen dat je geen no2 meer meet want daarvoor was dat nh3/4 en dat is een boost voor de algen.

Zelf heb ik redelijk veel ervaring met bakken zonder CO2. Vroeger was er namelijk niet anders. Dit gezegd hebbende waarschuw ik ervoor dat dit je niet "zomaar" van je problemen afhelpt. Je zult dan bijvoorbeeld het aantal waterverversingen drastisch moeten verminderen evenals trouwens je lichtsterkte. De plantensoorten die geschikt zijn voor een dergelijke bak zijn ook sterk in de minderheid. Mijn raad zou zijn, tenzij je veel ervaring hebt, om je omschreven probleem te verhelpen en aldus verder te gaan. Zo twijfel ik sterk aan de aangegeven (water-)waardes. Wanneer ik een PH waarde van 7.7 zie dan is je water eerder te alkalisch/hard dan te zacht/zuur. Misschien is het beter om een druppeltest te doen bij je Lfs of bij iemand anders die de mogelijkheid heeft. Vraag om zoveel mogelijk waarden. NO2, NO3, en PO4 zijn belangrijk. Verder zegt licht dat 8 uur aanstaat niet zoveel. Mijn licht staat van 8:30 uur tot 23:00 uur aan! Als ik er verder niks bij vertel zou je zo maar kunnen zeggen dat dit te veel is. Het gaat dus niet alleen om duur maar vooral ook om de intensiteit! Hoe fel zijn je lampen. Daarom een goede omschrijvingen van welke verlichting je hebt, met daarbij de verlichting waarden, helpt ook om je goede informatie te geven.

oke zo'n uitgebreide test kit kopen dus? Ik ben nu de originele lampen van juwel erin zitten, 2x 14 watt

ennuh wat is LSf? 🙂

ik heb al een oplossing voor het licht, ik heb een buis erin gedaan met het licht naar boven toe. dan heb ik toch een hoop minder licht. voedingsstoffen kit is ook binnen en testkit besteld!

even nog iets leuks. Terwijl ik mijn bak wanhopig algenvrij probeer te maken, vinden mijn visjes het blijkbaar prima vertoeven want ineens zie ik een ieniemienie visje voorbij zwemmen! die gaat het never nooit overleven natuurlijk (al zou ik hem apart willen zetten die krijg ik nooit gevangen zo klein en vlug en met honderden verstop plekjes) maar ik vond het toch leuk nieuws.

nou de bak is inmiddels kraakhelder! geen alg meer te bekennen! ik ben echt helemaal happy.
ze blijven trouwens maar met eitjes strooien. heb er een paar in een aparte bak om te kijken wat het wordt.

had de eitjes al opgegeven maar vandaag zag ik ineens 2 piep kleine visjes zwemmen! van een plastic fles en een panty snel een klein bakje gemaakt en nu zwemmen ze in de grote bak. ik vind de waterkwaliteit van 1bak goed houden al moeilijk genoeg namelijk. mss als ze groter worden dat ze weer in een aparte bak gaan. ze krijgen van die hele kleine diepvries dingetjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan