Wat is er nieuw

watertest, vissterfte

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bourks
  • Startdatum Startdatum
B

bourks

Guest
hallo,

sinds een jaartje ofzo heb ik een 70 liter bakje draaien,

de bodem is van zand en de het water is leidingwater.

de bewoners zijn 12 neon tetras, 5 corydora s en een koppel honing goeramis, verder zitten er nog een 15 tal vuurgarnalen in.

het viel me altijd al op dat de vuurgarnalen niet tot nauwelijks kweken, ( in elk geval niet de aantallen die je veel leest)

de planten blijven wel redelijk groen, maar extreem groeien doen ze niet.

als watertest gebruikte ik altijd gewoon de teststripjes, en die vallen altijd goed uit ( d.w.z. geen enorme afwijkingen). De plaatselijke winkel test trouwens ook met deze stripjes.

vanmorgen kwam ik bij het aquarium en lager er 10 tetra s dood. ik heb uiteraard meteen water getest en 30 procent water vervangen. UIt de test bleek niks verkeerd.

de overige vissen ogen gezond. de pomp die er in zit is een aquel 500, deze blaast ook altijd luchtbellen, dus zuurstofgebruik lijkt me bijna niet aan de orde.

zijn hier mensen die er een idee van hebben wat de plotselinge sterfte veroorzaakt,

en wat voor test zouden jullie aanraden in mijn situatie, ik heb al veel gelezen en zit te denken aan de goedkope jbl versie van rond de 45 euro
 
Het niet/nauwelijks kweken van je vuurgarnalen:
-het kan zijn dat de baby's allemaal worden opgegeten door je goerami's. Die staan daar bekend om.

Dode tetra's:
-hier maak ik me meer zorgen over. Als in een nacht tijd 10 van de 12 tetra's dood liggen dan is er een groot probleem aanwezig.

Het filter is ruim voldoende voor deze bak. Welk type heb je? Het unifilter of de turbo filter?
Ik zou in elk geval je spons van je filter controleren, of deze niet helemaal dicht is geraakt door het vuil.


Kun je ons iets meer vertellen over wat je in je bak hebt?
-bodemsoort?
-wel/geen voedingsbodem?
-hout, etc

Heb je een totaal foto van je bak?

Zie je iets bijzonders aan de dode vissen?
Zie je iets bijzonders aan de nog levende vissen? Uiterlijk maar ook gedrag?


Je kunt gerust nogmaals 30% water verversen.
 
Ik vergeet te reageren op je vraag over de watertesten.

Ik hoor goede dingen over de JBL koffertjes en de koffertjes van wesdijk/colombo

Toevallig nu heel voordelig... en deze heeft ook zeer voordelige navul flesjes
http://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html

Zelf heb ik enkel ervaring met het merk Salifert, erg goede testen, maar wat duurder in aanschaf.

Over de Sera testen hoor ik regelmatig wat mindere verhalen dus die zou ik laten liggen.
 
Het niet/nauwelijks kweken van je vuurgarnalen:
-het kan zijn dat de baby's allemaal worden opgegeten door je goerami's. Die staan daar bekend om.

Dode tetra's:
-hier maak ik me meer zorgen over. Als in een nacht tijd 10 van de 12 tetra's dood liggen dan is er een groot probleem aanwezig.

Het filter is ruim voldoende voor deze bak. Welk type heb je? Het unifilter of de turbo filter?
Ik zou in elk geval je spons van je filter controleren, of deze niet helemaal dicht is geraakt door het vuil.


Kun je ons iets meer vertellen over wat je in je bak hebt?
-bodemsoort?
-wel/geen voedingsbodem?
-hout, etc

Heb je een totaal foto van je bak?

Zie je iets bijzonders aan de dode vissen?
Zie je iets bijzonders aan de nog levende vissen? Uiterlijk maar ook gedrag?


Je kunt gerust nogmaals 30% water verversen.

bedankt voor de snelle reply,

er worden wel garnalen geboren. ik zie ook dat ze groeien tot een mm of 8 maar het zou kunnen dat de goerami s dat veroorzaken.

als filter heb ik de turbo, en ik heb hem vrij open zodat er vrij veel stroming is

bodemsoort is zand met kleibollen zonder voedingsbodem,
er is een stuk hout met daarop een java varen.

bijzonderheden heb ik nog niet gezien
 
wat de test koffer betreft als je kan geef iets meer uit aan een jbl koffer
zeg hier niet dat de Colombo koffer niet goed is hoor maar de jbl testen zijn iets gevoeliger is mijn ervaring

groet
jaap
 
net thuis van werken, gelukkig niet meer dode vissen, en meteen weer een hoop water ververst.
De honing goerami vind ik er wel bleek uit zien momenteel.

vergeten te melden maar ik gebruik ook nog carbo en profito
 
Wanneer heb je laatst vissen bijgekocht?
 
ik denk een week of 4 geleden,
 
het lijkt of de vissen om lucht happen, de goerami s happen door het oppervlakte, echter de pomp blaast er bellen in
 
IMG_4085.JPG
 
Dan vrees ik dat je een zieke vis hebt meegenomen. Ik zou het hier in zoeken. Waren dit tetra's?

de cory s zijn nieuw, en de neon s zater er vanaf het begin in.

Vanavond leken de cory s en goerami s fitter, ik heb weer een gedeelte water ververst.

voor me zelf heb ik twee dingen die me opvallen, mischien kunnen jullie daar eens op schieten.

sinds een paar dagen lag er een grote dode slak in de bak. Ik had hem laten liggen voor de garnalen, en vond het huisje ook wel een leuke decoratie. Zou dit het water kunnen vergiftigen?

na bestudering van de profito en de carbo bleek dat ik met name de profito behoorlijk heb overgedoseerd op advies van de plaatselijke winkel, Kan dit in een keer tot massa sterfte leiden?
 
wat voor slak was dit? appelslak?

deze kunnen inderdaad het water aardig vervuilen als ze liggen te rotten.
 
waarom is de bak niet helemaal gevuld? daar kunnen nog wel enkele liters extra in.
Het is handig als je deze vragenlijst invult, dat maakt het een stuk overzichtelijker.
  • Wat is je bakmaat ?
  • Wat zijn je waterwaarden ?
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
  • Heb je een foto van de symptomen?
Een zieke vis zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn, ook een dode appelslak is een risico, zeker in kleinere bakjes.

Voor testen gebruik ik de proscan van JBL, teststrips inderdaad, maar JBL claimt dat ze vrij accuraat zijn. Ik ben er in elk geval heel blij mee. Druppeltestjes geven ook genoeg kansen op afwijkingen. In zoet water is men steeds enthousiast over de testsetjes van de grote merken, bij zee water gaan die dingen direct de prullenbak in omdat ze niet nauwkeurig genoeg zijn.
 
waarom is de bak niet helemaal gevuld? daar kunnen nog wel enkele liters extra in.
Het is handig als je deze vragenlijst invult, dat maakt het een stuk overzichtelijker.

de bak is gevuld tot de MAX streep
 
inmiddels weer een dag verder, de goerami s en de cory lijken een stik fitter, en er zit ook alweer kleur op de goerami s, De teststripjes zitten allemaal binnen de aangegeven kleuren, dus ik denk dat de dode slak dit op zijn geweten heeft gehad.

nu maar een tijdje aankijken nog, en voorzichtig eens gaan nadenken, hoe we de lege ruimte gaan opvullen.
 
het viel me altijd al op dat de vuurgarnalen niet tot nauwelijks kweken, ( in elk geval niet de aantallen die je veel leest)


Ik denk ook dat de kleintjes worden opgegeten. Zie je wel zwangere vrouwtjes?
 
Dan zou je toch ook vrouwtjes met eitjes moeten kunnen zien😉. Met veel beplanting en wat mos vergroot je de overlevingskans voor ze.
 
Dan zou je toch ook vrouwtjes met eitjes moeten kunnen zien😉. Met veel beplanting en wat mos vergroot je de overlevingskans voor ze.

ik zal er idd eens beter op letten, bedankt,


nog tips om dit bestand weer aan te vullen met een leuk schooltje?
 
Misschien kun je het schooltje weer aanvullen want ik zou geen 2 soorten scholenvisjes in zo n bak nemen want dat wordt te druk.
Zelf vind ik de R Espei ook erg leuk en rustig maar ja 2 soorten in dezelfde laag zal wat lastig worden.
 
de neon s zijn helaas allemaal overleden,

de espei is miss een waardig vervanger, zijn die veel kleiner als de neon
 
neons zijn ietsje groter. maar als je ze goed voed komen ze aardig in de buurt 🙂
 
neons zijn ietsje groter. maar als je ze goed voed komen ze aardig in de buurt 🙂

ik kijk het nog een tijdje aan hoe het gaat, en dan zal ik eens kijken wat we gaan doen,

bedankt allemaal zover,
 
Ja die maken elkaar niet echt veel en de Espei is wat hoger/voller als je het mij vraagt. Ik heb in de 80cm en in de meterbak een schooltje en ze zijn zoals ik al zei rustig en leuk om te zien. Denk er maar even over na want te snel iets kopen is ook niet de bedoeling natuurlijk🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan