Wat is er nieuw

Watertesten grote verschillen

Ron7

New member
Lid geworden
4 juli 2021
Leeftijd
58
Dag medeaquarianen,
Ik ben radeloos met de kh test:
Met sera ( minder dan 6mnd oud en tot juni 2024 geldig meet ik 5 kh
Nou heeft mijn aquariumgandel
Columbo en neet maar liefst 10 kh!
Vandaag Tetra kh gehaald en ik meet 8.
Tja volgens columbo zegt aq handel ph min toe te moeten voegen omdat 10 te hoog is.
Maar tussen 5 en 10 is n verschil v dag en nacht.
Ik kan toch niet zo maar ph min toevoegen..stel dat kh 5 klopt.
Ik weet het echt niet meer. De ph is digitaal 7. De aq zaak begrijpt niks v t verschil...
Wie weet de oplossing?

Tja, je kunt op de website van je waterbedrijf eens kijken wat de carbonaat hardheid is... Dan weet je t zeker.

Watertesten zijn nou eenmaal niet erg betrouwbaar.... Meer een indicatie.... Maar dat is mijn mening

Probeer eens uit te vinden wat de KH van je leidingwater is.
Dit kan je te weten komen op de website van je waterleverancier.
Als je de KH waarde via de waterleverancier weet, dan ga je met je druppeltesten uitvinden welk merk het dichtst bij deze waarde zit.

Maar waarom zou een KH van 10 een ramp moeten zijn? Lijkt mij helemaal niet zo'n gekke waarde.

Het ligt eraan wat je van plan bent met je aquarium.

Als je er een plantenbak met moeilijke planten van wilt maken, dan is het wat lastiger.

Maar ga je oa malawi cichliden houden, die houden wel van hard water. En heb je dus geen probleem.

Als je er een plantenbak met moeilijke planten van wilt maken, dan is het wat lastiger.
Ik denk dat de meeste planten tot kh 10 niet zoveel problemen hebben. Zover ik weet doet de plant ook verder niks met de (bi)carbonaten en dient dat alleen als buffer voor de ph.

Ik denk dat de meeste planten tot kh 10 niet zoveel problemen hebben. Zover ik weet doet de plant ook verder niks met de (bi)carbonaten en dient dat alleen als buffer voor de ph.
Dat klopt John.

Maar je moet bij hoge KH relatief meer CO2 toevoegn, om aan voldoende beschikbaar CO2 te komen voor de planten.
Een hoog deel van toegevoegde CO2 wordt gebufferd.

Hoe lager de KH, des te meer toegevoegd CO2 direct beschikbaar blijft voor de planten.

Ja dat klopt en dat is zonde van de co2 maar ja dat heb ik ook met een kh van 9.
Volgens mij heeft een hoge kh ook invloed op het vinden van de macro s en micro s en lid Backplay heeft dat ooit uitgelegd met een plaatje van een bak met rode en blauwe ballen. Als de kh de blauwe zijn en je hebt daar veel van dan vindt je lastiger de rode oftewel de voeding die planten willen opnemen.
Dat is wat ik mij ervan herinner.

Ja dat klopt en dat is zonde van de co2 maar ja dat heb ik ook met een kh van 9.
Volgens mij heeft een hoge kh ook invloed op het vinden van de macro s en micro s en lid Backplay heeft dat ooit uitgelegd met een plaatje van een bak met rode en blauwe ballen. Als de kh de blauwe zijn en je hebt daar veel van dan vindt je lastiger de rode oftewel de voeding die planten willen opnemen.
Dat is wat ik mij ervan herinner.
Jij kan Jessica ook niet vinden als je op 2e paasdag naar de meubelboulevard gaat.
Maar op een willekeurige maandag is dat geen probleem.

Dus dat is ook erg logisch.

Maar we dwalen af………

Dag medeaquarianen,
Ik ben radeloos met de kh test:
Met sera ( minder dan 6mnd oud en tot juni 2024 geldig meet ik 5 kh
Nou heeft mijn aquariumgandel
Columbo en neet maar liefst 10 kh!
Vandaag Tetra kh gehaald en ik meet 8.
Tja volgens columbo zegt aq handel ph min toe te moeten voegen omdat 10 te hoog is.
Maar tussen 5 en 10 is n verschil v dag en nacht.
Ik kan toch niet zo maar ph min toevoegen..stel dat kh 5 klopt.
Ik weet het echt niet meer. De ph is digitaal 7. De aq zaak begrijpt niks v t verschil...
Wie weet de oplossing?
In mijn geval heb ik altijd Colombo watertesten gebruikt. En daar heb ik zonder problemen mee kunnen werken. Het is naar mijn mening ook niet zinvol om verschillen merken te gebruiken. Eenzelfde merk geeft stabiliteit. Verschillende merken onzekerheid. En we moeten onze trouwens ook niet te veel hechten aan die nauwkeurigheid want die hebben deze watertesten niet beslist. In mijn geval keek ik veel meer naar mijn planten. Het zijn de meest goede verklikkers aangaande waterwaarden. Pas als ik niet zeker kon zijn wanneer mijn planten het lieten afweten gebruikte ik wel eens een test maar dat was vaker als een bevestiging van een eerder vermoeden.

@Ron7 Heb je al eens geprobeerd die kh-testen op hetzelfde moment af te nemen? De KH kan gedurende de dag schommelingen vertonen. Wie weet is daar het verschil in metingen (deels) door te verklaren.

Hoe kun je gedurende de dag dan grote schommelingen hebben want dat heb ik nooit gemerkt hier.

colombo en sera testen geven bij mij exact hetzelfde resultaat. Weet je zeker dat je de juiste hoeveelheid water test?

Ik heb ook weleens verschillende merken gebruikt en dan zag ik soms wel een verschil van 1kh maar ja dat zit hem vaak ook in aflezen van de omslag.

Hoe kun je gedurende de dag dan grote schommelingen hebben want dat heb ik nooit gemerkt hier.
Ik durf je niet te zeggen met hoeveel punten de KH kan schommelen, maar het schijnt op en neer te kunnen gaan door fotosynthese, de opname van (bi)carbonaten door planten en wisselende CO2-niveaus. Is een ingewikkeld samenspel van factoren. Wellicht dat dit met name geldt voor een low-tech bak en dat e.e.a. stabieler is als je CO2 toevoegt.

Zover ik weet kan de kh wel zakken als je niet of weinig ververst omdat bacterien ook zuren afscheiden en dan kan de kh iets zakken. Zover ik weet oden planten niets met de (bi)carbonaten en is dat alleen nuttig als buffer voor de kh. Met een hoge kh moet je meer co2 toevoegen maar goed dat is dan een bijkomstigheid.

Ik dacht eerst ook dat planten niet aan de carbonaatjes komen, maar het schijnt (in elk geval bij een aantal soorten) wel zo te zijn. En dan met name als er te weinig CO2 in het water zit. Gaan ze de "carbon" blijkbaar uit andere bronnen in het water trekken. Ik weet er het fijne ook niet van. 🙃

Ik dacht eerst ook dat planten niet aan de carbonaatjes komen, maar het schijnt (in elk geval bij een aantal soorten) wel zo te zijn. En dan met name als er te weinig CO2 in het water zit. Gaan ze de "carbon" blijkbaar uit andere bronnen in het water trekken. Ik weet er het fijne ook niet van. 🙃
kan dat bevestige merk het vooral met een soort wier dat ik heb sta bekent dat het heel veel voeding stof op neemt en als stop met water wissels groeit het niet en heeft dus de kalk van het kraan water nodig

Ja dat klopt wel weer en dat is de biogene ontkalking. Vallisneria kan dat ook en dan zie je vaak een wittig laagje op de planten liggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan