Nadine Maria

Well-known member
Lid geworden
8 september 2020
Berichten
52
Leeftijd
28
Hi!

Nadat alles eigenlijk een lange tijd goed ging, gaat het nu slecht met m'n sluierstaart Barbara. Ze hangt namelijk nu op der kop. Enige tijd viel het al op dat ze veel op één plek hing en vaak met haar kont omhoog. Maar nu draait ze dus echt op der kop. Zwemblaas probleem neem ik aan...

Nu zijn we eergisteren gestart met watertherapie, en dan iedere dag 1 cm water erbij. Ik houd haar meerdere malen per dag vast zodat ze recht in het water ligt en heb haar een paar korrels weten te voeren (zinkend voer wordt altijd gebruikt en dit is jaren lang goed gegaan). Echter blijft ze tot nu toe terug rollen. Ze ademt nog en probeert af en toe nog een poging tot zwemmen te doen.

Iemand een positieve ervaring met watertherapie? Of nog tips etc?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20211212_102324.jpg
    IMG_20211212_102324.jpg
    180 KB · Weergaven: 163
Wat naar dat ze zo ziek is! Hoe oud is ze?

@michelle1 en @Giebeltje hebben geloof ik veel ervaring met sluierstaarten en zijn altijd bereid te helpen.
 
Wat naar dat ze zo ziek is! Hoe oud is ze?

@michelle1 en @Giebeltje hebben geloof ik veel ervaring met sluierstaarten en zijn altijd bereid te helpen.
Zo ver ik weet is ze een jaartje of 8/9, ik heb haar wel al een langere tijd. Samen met Ben, en met hem gaat het top gelukkig. Maar balen dat het met haar nu zo slecht gaat
 

Bijlagen

  • 1639301872958526129612777329747.jpg
    1639301872958526129612777329747.jpg
    418.6 KB · Weergaven: 115
Sluierstaarten hebben vaak een lijf dat afwijkt van dat van gewone Goudvissen, hun ruggengraat is meer gekromd en het lijf is vaak eivormig. Hierdoor komt de zwemblaas vaker in de verdrukking en/ of is gevoeliger. Bij zwemblaasproblemen wordt indrrdaad vaak de watertherapie toegepast. Ik doe het zelf nog anders: mijn Sluiers krijgen de ene dag gekookte gepelde doperwten in combinatie met drijvende pellets( wat goed werkt bij Ryukins) en de andere dag zinkende pellets in combinatie met fijngesneden Romaanse sla. Eenmaal per week (diepvries) artemia of rode muggenlarven en Repashy gelvoer, en eenmaal per maand een vijfdaagse kuur van met Kingyo vitaminedruppels besprenkelde zinkende pellets bestoven met pure biologische cacaopoeder. Dit wordt in Japan al heel lang toegepast bij zwemblaasontsteking en andere (zwemblaas-)problemen. Evenals het cacaobadje, dat je kunt toepassen als je vis niet meer eet. Sterkte en beterschap voor Barbara!

 
Sluierstaarten hebben vaak een lijf dat afwijkt van dat van gewone Goudvissen, hun ruggengraat is meer gekromd en het lijf is vaak eivormig. Hierdoor komt de zwemblaas vaker in de verdrukking en/ of is gevoeliger. Bij zwemblaasproblemen wordt indrrdaad vaak de watertherapie toegepast. Ik doe het zelf nog anders: mijn Sluiers krijgen de ene dag gekookte gepelde doperwten in combinatie met drijvende pellets( wat goed werkt bij Ryukins) en de andere dag zinkende pellets in combinatie met fijngesneden Romaanse sla. Eenmaal per week (diepvries) artemia of rode muggenlarven en Repashy gelvoer, en eenmaal per maand een vijfdaagse kuur van met Kingyo vitaminedruppels besprenkelde zinkende pellets bestoven met pure biologische cacaopoeder. Dit wordt in Japan al heel lang toegepast bij zwemblaasontsteking en andere (zwemblaas-)problemen. Evenals het cacaobadje, dat je kunt toepassen als je vis niet meer eet. Sterkte en beterschap voor Barbara!

Ik ben zojuist gestart met het cacaobadje! Ben heel benieuwd. Bedankt in ieder geval voor alle tips! Ik laat het jullie weten
 
Dat teiltje water waar ze inzit vervuild ontzettend snel hier maak je het voor de sluier alleen maar moeilijker. Dat is denk 2 liter water. Dat is met een uurtje of 2 vol NH3 en No2. Als je dit wil doen dan moet je een veel meer liter bak gebruiken en ook die zul je moeten monitoren met drupjes en verversen.

Vooral niet!! voeren en kijken of het aan de darmen ligt. Eerst leeg poepen,.
 
Dat teiltje water waar ze inzit vervuild ontzettend snel hier maak je het voor de sluier alleen maar moeilijker. Dat is denk 2 liter water. Dat is met een uurtje of 2 vol NH3 en No2. Als je dit wil doen dan moet je een veel meer liter bak gebruiken en ook die zul je moeten monitoren met drupjes en verversen.

Vooral niet!! voeren en kijken of het aan de darmen ligt. Eerst leeg poepen,.
Maar het is toch juist de bedoeling dat ze weinig water heeft zodat het haar geen energie kost?

Hoe veel liter raad je aan? En wat bedoel je met 'monitoren met drupjes'?
 
Maar het is toch juist de bedoeling dat ze weinig water heeft zodat het haar geen energie kost?

Hoe veel liter raad je aan? En wat bedoel je met 'monitoren met drupjes'?
Des te groter het oppervlak des te meer liter water. Elke ademhaling van vis stoot hij ammoniak uit en 2 liter is zo vervuild zodat hij zich zelf vergiftigd. Een bak van een meter met 10 cm water is veel meer dan een bakje van 20 cm met 10 cm water.

Test druppels NO2 en NH3.


Dit is een voorbeeld een koffer. Je heb ook losse testen.
 
 
Terug
Bovenaan