Waterverbeteraars


C

Carola

Guest
Hoi allemaal,

Op dit moment gebruik ik in mijn bak na de waterverversing altijd sera aquatan en sera bio nitrivec. Dit is alleen vrij prijzig, hebben jullie andere alternatieven? Ik wil wel een waterverbeteraar gebruiken (just in case...) en na de nitrivec is m’n bak altijd mooi helder.

Ik was ook van plan om met Easy Carbo en Profito te starten. Kan dit met alle waterverbeteraars samen?

Ik heb wat turf in m’n pomp. Ph7 Gh6 Kh8

Bewoners van de bak (270L):
-18 zwarte neon tetra’s
-15 glaswelzen
-15 corydorus auneus albino
-3 siamese algeneters
-appelslakken
-tylomelania
Tig verschillende dwerggarnalen


Alvast bedankt
 
Mooi helder water krijg je ook door goede filtering en voeding, daar zijn middeltjes vaak niet voor nodig, wat voor plantenbestand heb je?
 
Met het Nederlandse kraanwater heb je eigenlijk ook geen waterverbeteraar nodig hoor dus ik zou dat geld mooi aan iets anders uitgeven. Ik voeg van dat alles ook niets toe bij het verversen.
 
Waterverbeteraars in NL zijn maar voor 1 ding goed: de kassa van de winkel, en voor de rest is het weggegooid geld, het water in NL is het schoonste water van de hele EU.
 
Nitrivec is toch tegen nitriet in je bak? Je hebt dan in principe genoeg aan je stikstofkringloop vanuit de bacterien in je filter en bodem.
Ik heb nooit waterverbeteraars gebruikt, en ook geen opstart bacterien.

Ik zou sowieso niet alles in je water gooien. Easy carbo en profito is voor je planten dus dat kan opzich wel, maar als je dan ook nog die andere 2 erbij gooit. Lijkt me niet zo gezond voor de vissen.
Zo min mogelijk chemische middelen zeg ik altijd.
 
In nItrivec zitten bepaalde bacterien inderdaad. Echter de meeste bacterien zitten in de bodem en het filter dus met verversen hoef je dat normaliter niet te gebruiken.
 
Stoppen met water verbeteraars. Echt zonde van je geld.
Niet altijd zoals ik hier ondervonden heb.
Appelslakken leggen hier steevast het loodje als ik geen waterverbeteraar gebruik. Helaas meermaals moeten ondervinden bij nieuwe aanschaf.
Ik besloot het nog 1 keer te proberen met waterverbeteraar ivm onze oude (koperen) leidingen. En voila... de appels bleven leven totdat ik niet bedoeld een keer de waterverbeteraar vergat.

Overigens kan ik met druppeltesten geen koper aantonen, ook niet als ik gloeiend heet water tap.

Ik woon overigens in Nederland.

Edit: bij het uitzetten van de slakjes bleven ze vrijwel meteen in hun huisje of er half uithangen.
 
Ja maar wie heeft er nu nog koperen leidingen?
Ah, daar kan ik antwoord op geven: @NicoleE .
depositphotos_90335788-stockillustratie-tranen-van-vreugde-emoticon-met.jpg
 
Zou het niet voldoende zijn om de de eerste liters weg te gooien?
Het is de eerste keer al weer een tijd geleden maar als ik me goed herinner heb ik de kraan flink laten doorlopen. Sowieso duurt het al erg lang voordat we hier warm water hebben, de combiketel hangt ver weg (buiten in een aangebouwd hok, lekker zuinig :juggle:. Kost ook de nodige liters voordat het warme water uit de kraan komt.

Toen ik anderhalf jaar geleden nog eens op CU heb getest kon ik weer geen CU aantonen. Toen heb ik zeker de kraan lang laten doorlopen. Daarna nooit meer getest.
 

Terug
Bovenaan