waterverversing en gemak optimaliseren?


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
38
Hallo,
ik heb her en der in de woning enkele aquariums staan van 80 tot 400liter.
ik doe wekelijks waterwissels van ongeveer 30%.het onderhoud en de waterwissels vind ik totaal niet erg want dit is een groot deel van de hobby, maar ik wil het wat optimaliseren.
sommige 100% leidingwater (stadswater) anderen gemengd leidingwater en regenwater. Ik plaats meestal enkele emmers water op de vloerverwarming de dag ervoor. Maar ik kan natuurlijk de living niet volzetten.

Dus nu zou ik wat willen proberen, maar weet niet of dit rendabel is, nuttig is, of het gewoon een onnodige hersenkronkel is.

ik wil op mn 260l(brutto)aquarium wat proberen. (30% = 86liter brut)

- waterafvoer : een T stuk aan de potfilter instroom zodat bij waterwissel ik de potfilter uitzet en de T openzet dan loopt er een deel water uit en dit kan rechtstreeks in het riool afgevoerd worden (ondertussen de bodem afhevelen met een elektrische hevelaar en glas kuisen)

- ik zou een 80 of 100l oud aquarium de avond voor de waterwissel vullen, deze voorzien van een verwarmingsstaaf, en de interne bioloogfilter vullen met witte fijne filterwmat en actieve kool. deze zou ik aansturen met een luchtfiltertje( buisje met luchtsteen erop) zodat het water circuleert door de bioloog en er stroming +zuurstof in het water komt) zo heb ik geen stilstaand water en extra zuurstof + kan de "chloor" uit het water gaan) deze staat mooi weggewerk achter het zichtbare aquarium

het hervullen gebeurt dan met een extra leiding en een opvoerpompje naar het aquarium ( een opvoerpomp met droogloopbeveiliging als dit bestaat?)

nu zijn de vragen:

a) is de witte filtermat en actieve kool een meerwaarde of niet( had ik zelf ergens online gelezen)
b) is het water op die manier voorzien van meer zuurstof en heeft dit verder geen behandeling nodig?
c) is +- een halve dag voor de waterwissel voldoende( een volledige week lijkt me niet nodig en veel stroomverbruik)
d( hangt samen met c) kan het kwaad dat de actieve kool en witte filtermat de rest van de week dus "droog" staat met betrekking van schimmels/bacterien?


mocht dit rendabel en goed zijn zou ik dat op enkele aquariums willen proberen mijn eerste idee was een groot vat op wielen, maar ik zie mij daar niet bepaald mee in huis rondrijden, alsook niet de trap op lopen
 
Opvoerpomp met tuinslang eraan. Pomp in aquarium slang in wasbak/wc/buiten. Stekker erin en water weg. Vullen andersom.


Ik vul gewoon met tuinslang aan kraan, temperatuur beetje zelfde als aquarium. Chloor? Belgie? Volgens mij gebruiken ze daar een fles water voorbereider voor.

Als optie ipv kool zou ik zeoliet nemen omdat je dit kan renegeren. Hoewel ik niet weet of kool en zeoliet het chloor pakt. Even googlen
 
Ik heb m’n water soms 3 weken in opslag staan omdat m’n osmose toestel te traag is op dit moment.
Geen kool, geen Uvc gewoon kaal h2o, ook geen filter of wat dan ook
 
ja met een pompje om bij te vullen doe ik nu ook, leeghalen bij de grote ook, bij de kleinere met darm aanzuigen en bodem afhevelen in emmers en uitgieten. Maar op die manier is het water niet op temperatuur... mijn regenwater gaat wel standaard al door een 3fase filter

maar bij het leeghalen heb ik bij mn potfilters( die in de garage staand, dus de leidingen lopen door de muur) heb ik aan de filter een putje, dus vandaar dat ik het vuile water langs de potfilter zou laten leeglopen in het putje (dan heb ik ook geen tuinslang door heel het huis lopen.
 
Opvoerpomp met tuinslang eraan. Pomp in aquarium slang in wasbak/wc/buiten. Stekker erin en water weg. Vullen andersom.


Ik vul gewoon met tuinslang aan kraan, temperatuur beetje zelfde als aquarium. Chloor? Belgie? Volgens mij gebruiken ze daar een fles water voorbereider voor.

Als optie ipv kool zou ik zeoliet nemen omdat je dit kan renegeren. Hoewel ik niet weet of kool en zeoliet het chloor pakt. Even googlen
@michelle1 in Belgisch water zit geen chloor net zoals er geen in Nederlands water zit . Tenzij bij reparatie in beide landen dan wordt er wel chloor gebruikt en bij sommige in Nederland krijg je daar bericht van .
 
Ik heb m’n water soms 3 weken in opslag staan omdat m’n osmose toestel te traag is op dit moment.
Geen kool, geen Uvc gewoon kaal h2o, ook geen filter of wat dan ook
jou kation was wel veel sneller :D :D
 
@michelle1 in Belgisch water zit geen chloor net zoals er geen in Nederlands water zit . Tenzij bij reparatie in beide landen dan wordt er wel chloor gebruikt en bij sommige in Nederland krijg je daar bericht van .

OOH. Waarom gebruiken de belgen dan water voor bereider? Wat is er dan anders waarom dit gedaan word?
 
Wat ik begrijp van de informatie online (maar hee, online :)), is het zo dat Nederlandse drinkwaterbedrijven normaal geen gebruik maken van chloor om het drinkwater te zuiveren, en Belgie dus wel.

Volgens de Belgische drinkwaterinfo is het gehalte chloor aan de kraan onder een bepaalde (volgens hen erg lage) waarde. Wanneer het licht naar chloor ruikt is het advies het heel even te laten staan opdat de chloor kan verdampen. Wanneer het sterk ruikt klopt het niet.

De hoeveelheid chloor die wordt gebruikt schijnt te verschillen bij verschillende vormen van winning van het water (oppervlakte of grond).

Nederland gebruikt alleen chloor in bijzondere omstandigheden. Standaard is hier ozon en uv heb ik begrepen.

Deze informatie was in beide gevallen algemeen en dus niet specifiek bedoeld voor aquaria.
 
ik gebruik een doseer pomp voor water wissels door het druppen blijven temperatuur en water waarde stabiel en kan alles van uit me mobiel regelen
 
Wat ik begrijp van de informatie online (maar hee, online :)), is het zo dat Nederlandse drinkwaterbedrijven normaal geen gebruik maken van chloor om het drinkwater te zuiveren, en Belgie dus wel.

Volgens de Belgische drinkwaterinfo is het gehalte chloor aan de kraan onder een bepaalde (volgens hen erg lage) waarde. Wanneer het licht naar chloor ruikt is het advies het heel even te laten staan opdat de chloor kan verdampen. Wanneer het sterk ruikt klopt het niet.

De hoeveelheid chloor die wordt gebruikt schijnt te verschillen bij verschillende vormen van winning van het water (oppervlakte of grond).

Nederland gebruikt alleen chloor in bijzondere omstandigheden. Standaard is hier ozon en uv heb ik begrepen.

Deze informatie was in beide gevallen algemeen en dus niet specifiek bedoeld voor aquaria.

Zover ik weet komt @stefanC uit Belgie en heeft best iets verstand ervan ;)

Ik ben ook in de veronderstelling dat er in Belgie chloor in het water zit maar als hij aangeeft dat dit niet het geval is dan ben ik toch erg geneigd Stefan te geloven :rolleyess: @Aquabelg gebruikt liters water voorbereider dus ben dan benieuwd waarom. Ze zullen er nog wel op reageren ga ik van uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Tja....volgens de wateranalyses van de watermaatschappij zitten er toch echt nog wel chloorresten in ons Belgisch drnkwater, niet problematisch voor consumptie, maar niet echt goed voor je nitrificerende bacteriën. Daarom gebruik ik elke maandag een stevige portie aquamaker van easy life, bij de 600 liter vers water.


klik
 
1637685241369.png


Zie hier niet echt chloor op staan hoor , mss dat bij aquabelg andere waarden zijn .
Enige reden waarom ik het gebruikte is/was om de zware metalen te binden , maar volgens Marcel is dat zelf zinloos .
 
Tja....volgens de wateranalyses van de watermaatschappij zitten er toch echt nog wel chloorresten in ons Belgisch drnkwater, niet problematisch voor consumptie, maar niet echt goed voor je nitrificerende bacteriën. Daarom gebruik ik elke maandag een stevige portie aquamaker van easy life, bij de 600 liter vers water.


klik

Ik herinner me dat jij jerry cans had om je water te behandelen. Daarom dacht ik als niet nodig is, is natuurlijk zonde.

Mijn topografie van Belgie is waardeloos maar misschien dat het per stukje Belgie anders is? Zul je ook zelf wel kunnen meten toch?
 
Kleine tip voor wie een deftige watervoorbereider(easy life aquamaker) zoekt, aanbieding bij aquastore vandaag: 15% korting...dat betekent toch mooi weer 23 euro korting voor mezelf, genoeg voor 50000liter water, das bijna wat ik verbruik in 20222.
 
oke een vat gemaakt voor mn groot aquarium en dat werkt nu goed

ondertussen verder met mn 260L verhaal
ik wil op mn 260l(brutto)aquarium wat proberen voor de waterwissel. (30% = 86liter brut)
mijn idee was om de vissen zo min mogelijk te storen of te stressen om het volgende te doen.
het systeem wat te automatiseren .

ik dacht +-86liter per week verversen.
stel ik vul een vat op zaterdag, en laat het een dagje op temperatuur komen + verluchten
dan zou ik over 5 dagen elke dag een 17tal liter moeten vervangen, dit geeft volgens mij minder schommelingen en gebeurt dit gecontroleerder.

Nu is mijn vraag of zoiets haalbaar is, met een timer en vlotter, heeft iemand zoiets, of wie kan me helpen wat ik allemaal nodig heb hiervoor? Groeten
 
Er zijn voldoende mensen met een continue waterwissel, de eerste die in mij opkomst is volgens mij @rjoemman.
Met een potfilter lijkt het me vrij lastig om te bewerkstelligen. Het aanvoeren is het probleem niet, het afvoeren lijkt me wat moeilijker zonder een bioloog/overloop.
 
Ik heb altijd begrepen dat één waterwissel van honderd liter effectiever was dan vijf van twintig....
 
Er zijn voldoende mensen met een continue waterwissel, de eerste die in mij opkomst is volgens mij @rjoemman.
Met een potfilter lijkt het me vrij lastig om te bewerkstelligen. Het aanvoeren is het probleem niet, het afvoeren lijkt me wat moeilijker zonder een bioloog/overloop.
Kan wel, maar je zult inderdaad ofwel bereid moeten zijn een gat te boren, ofwel om een PVC-overloopje te maken.

Ik heb zelf een tijdje een continue waterverversing gedaan van.... wat was het, 50 liter per dag? Was in ieder geval maar een zwak stroompje, en toch is die overflow altijd betrouwbaar geweest. (Hij draait al een paar jaar, inmiddels als doorvoer van de ene bak naar de andere met een veel groter debiet.)
 
Ik heb altijd begrepen dat één waterwissel van honderd liter effectiever was dan vijf van twintig....
dat is ook zo :)

Stel je hebt een 200 liter en je hebt je nitriet op 1
en je doet 100 liter weg dus 50% dan hou je 0.5 nitriet

doe je 5 van 20. dan is je nitriet na de 1e ww 0,8
 
oke, dan blijf ik bij het gewone doen, voor dit aquarium een vat op wielen gebruiken dan
 
Bekijk bijlage 334244

Zie hier niet echt chloor op staan hoor , mss dat bij aquabelg andere waarden zijn .
Enige reden waarom ik het gebruikte is/was om de zware metalen te binden , maar volgens Marcel is dat zelf zinloos .
Ja, klopt.
Dat zijn je vitaminen voor je planten. Die voeg je ook toe met je micro voeding.

Alleen als je loden leiding hebt, en garnalen. Dan moet je wel verbeteraar gebruiken.

Ik vind wel dat je een verbeteraar in huis moet hebben. Want stel je ververst per ongeluk op een moment dat er net een tikje chloor in het water zit. Of je ziet vissen raar doen.
Kun je gelijk een dubbele dosis in het aquarium gooien.
Dat is de eerste EHBO voor vissen.
 

Terug
Bovenaan