Wat is er nieuw

Waterverversing

• Onderwerp starter Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum Startdatum
T

TonHageraats †

Guest
Ik vraag mij de laatste tijd af of het wel nodig is om wekelijks te verversen.
Normaal doe ik dit wekelijks met gelijk wat onderhoud, maar de water waarden zijn stabiel en de µS is nu 421 een dag voor de reguliere waterwissel, ik hanteer de EI voor de planten dus nog voeding genoeg, hooguit wat aanvullen voor de komende week.
Graag jullie mening hierover.

Als je met de EI niet ververst en je voegt wel voeding toe dan kunnen deze waarden oplopen. Je zal dan wekelijks moeten meten om te kijken wat je eventueel moet toevoegen.

nouja kijk naar de malawi wereld. bij grote bakken met grote rovers word er gerust maar 1x in de 2weken 30-50% ververst.
voor kleine bakken is dat anders maar jou bak is niet bepaald klein 🙂

maar zoals John al zegt zul je met de EI wel elke week moeten meten hoeveel je toe moet voegen.

Je kan ook wekelijks anders de helft doen van de normale hoeveelheid en ook de helft van de stoffen toevoegen.

Dat kan natuurlijk altijd John, maar het gaat mij niet direct om het gemak maar de noodzaak om het te doen.

Voorheen deed ik in mijn oude meterbak met veel beplanting soms maar maandelijks 30% verversen. De bak was 230L.
En dit ging perfect. Moet wel zeggen dat de bak super in balans was en al 1 jaar oud was toen ik daar mee begon.

En wel wekelijks de waarden gemeten. En de druppelsets zijn snel op als je wekelijks test. Uiteindelijk is water verversen weer goedkoper mits je met kraanwater ververst.

Ik probeer wekelijks een 10-20% aan te houden, maar het schiet er ook wel eens een keer bij in. Nog nooit enig effect van gemerkt en ik denk dat met een goed draaiende bak minder verversen ook best mogelijk is.

Er zullen altijd stoffen zijn ,die je niet meet.

Is wisselen toch wel wijzer,hoor.

Toch ververs ik het liefst wekelijks. Zo'n 40 liter ververs ik dan van de, wat zal het zijn, rond de 150 liter. (Juwel rio 180 minus bodem beplanting houtwerk)
Alles blijft mooi, fris en algenproblemen heb ik niet. Ik volg de methode BEN.

Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden ja.

Vind ik echt een hele goede opmerking Bertus, met al die testen denk je alles wel te hebben gemeten, maar dat is natuurlijk niet zo.

Dat is wel zo, maar stoffen die je niet meet kunnen er ook zijn als je wel ververst. Als je ze niet meet, dan weet je het nooit. 🙂

Maar ik vraag me wel oprecht af of bij een goed draaiende bak wekelijks verversen nodig is. Denk dat het sterk afhankelijk is van inrichting, bezetting, wel/geen EI etc. Zo schijn je bij het houden van Channa's bij voorkeur niet te moeten verversen, terwijl je bij Corydoras weer ziet dat een flinke verversing het paaigedrag bevordert.

In aanvulling op hetgeen Bertus al zegt.

Als je iedere week een klein deel ververst. Dan blijft de bak stabieler.
Ook al blijven de meetbare parameters gelijk, er zullen stoffen ophopen in het aquarium.
Te denken valt aan hormonen. Welke een remmende werking hebben.
Stel je wacht 2 weken en ververst 2x zoveel. Dan krijg je schommelingen.
Dus minder stabiliteit.

Zelf ververs ik maar 40 liter per week op 300 liter. Echt iedere week. En dat lijkt goed te gaan.
Kan het minder? Misschien. Moet het meer? Misschien.
Maar door wekelijks iets te doen, en hetzelfde te doen creeer je stabiliteit in de bak.

De vissen reageren er ook op.
Na een verversing worden de sturisoma,s ook wilder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan