Wat is er nieuw

Waterverversing

• Onderwerp starter Onderwerp starter nazgul
  • Startdatum Startdatum
N

nazgul

Guest
Hallo,
ik heb een vraagje ivm waterverversingen.
mijn bak is 150*50*55 en de waterversingen gebeuren automatisch 2 * per week zo'n 50l koud water rechtstreeks vanuit de waterleiding in de sump.
ik vraag me nu af, heb al vanalles gelezen, wat het beste is
1 x per week 100l
2 x per week 50l
of ..
of misschien een druppelaar die ook op 100l/ week uitkomt.

1 x per week is effectiever dan 2 x per week de helft. De 2e keer neem je namelijk een deel vers water mee van eerder die week, waardoor je procentueel gezien minder oud water ververst.

Een druppelaar die constant ververst kan ook. Blijven je waarden constant. Wel dan 24x7 aan laten en niet uit doen na zoveel liter

Bedankt voor de info
ineens een waterwissel doen kan maar met het directe aansluiten op het koud water zou dan het temperatuurverschil niet te groot zijn?

Het is maar net wat je belangrijker vindt denk ik: optimaal watergebruik of het jezelf zo makkelijk mogelijk maken.

Heb zelf ook een tijd met zo'n druppelsysteem gewerkt en dat was makkelijk, maar ik vind dan een van de nadelen dat je plantenvoeding (als je die gebruikt) eigenlijk continu wegspoelt. Je zou dan vaker en meer moeten toedienen om het niveau daarvan goed te houden. Ook is er altijd iets meer risico als je er (vaak) niet zelf bij bent op het moment dat zo'n systeem draait. Ben daarom zelf weer teruggegaan naar 1x per week de kraan handmatig openzetten.

ineens een waterwissel doen kan maar met het directe aansluiten op het koud water zou dan het temperatuurverschil niet te groot zijn
Een paar graden verschil in watertemperatuur door zo'n verversing kan voor de meeste vissen geen kwaad. Ga je echt grote verschillen krijgen dan is het raadzaam om met warmer water bij te mengen. 🙂

Hoeveelheid water verversen hangt in grote mate af van de belasting van je aquarium .
1Grote waterwissel reset je waterwaardes beter dan meerdere kleine.

Dat lijkt me allemaal duidelijk. Ga de instellingen van de waterverversing aanpassen naar 1 waterwissel per week en de temperatuur in de gaten houden.
bedankt voor de tips allemaal

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan