Wat is er nieuw

Waterverversing

Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Leeftijd
37
Ik vroeg mij even af hoe vaak jullie een gedeelte van het water verversen na het indraaien van het aquarium.

Ook wil ik graag weten hoeveelste deel jullie dan verversen en wat voor jullie een indicatie is dat dit nodig is.

Ook hoor ik graag hoe jullie dit doen. Gewoon scheppen? Met een emmer? Met een pomp met een slang?

Ik had zelf een idee dit met zo’n aquarium bodem stofzuigertje te doen. Voor mijn idee kon dat als ik het filmpje zag hoe dat werkt maar misschien belachelijk.

Hoor graag hoe ik dit kan doen. Tips en trucs 🙈🤣

Met een slang als hevel naar een emmer. Terug doe ik het met een pompje. Ongeveer een kwart, elke zondag. Belangrijk is dat de temperatuur van het nieuwe water ongeveer gelijk is als in het aquarium. Als je een verwarming in het aquarium hebt even de stekker er uit, geldt ook voor het filter. Zo'n stofzuiger is ook een manier, maar dan een kleintje, (die ik heb van mijn oude aquarium is te groot) dan maak je meteen het zand schoon van restjes voer en vissenpoepjes. Maar dan niet zo'n stofzuiger met een zakje, dan gaat het vuile water je aquarium weer in. Meer zoiets: https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proclean-aqua-ex-10-35-nano-bodemreiniger.html

Het hangt een beetje van de bezetting af en van je doelen met een bak (bijv i.c.m. plantenvoeding een bepaald schema hebben).

Voornaamste reden, uiteindelijk, om water te wisselen is je nitraat beperkt houden. In mindere mate is verversen nodig voor een stabiele pH op de lange termijn.

Wat ik zelf als leidraad gebruik voor de hoeveelheid verversing is de TDS. Met een digitaal metertje (kost een euro of 10) zie je dan hoeveel opgeloste stof er ongeveer in je bak zit. Hoe meer je aquariumwater qua TDS afwijkt van je kraanwater (vrijwel altijd is het hoger), hoe meer nitraat er in het water zit, onder andere. Heel af en toe doe ik wel een losse test voor nitraat of de pH, maar echt schokkende resultaten geeft dat niet. TDS meten is sneller, een kwestie van seconden...

Mijn kleinere bak heeft een lage bezetting, die ververs ik eens per maand / anderhalve maand en dan doe ik 30% of zo. Water overhevelen in emmers dus dat is wel even sjouwen. Bij de grotere twee bakken (gemiddelde bezetting) doe ik meestal 10% per week. Die zijn aangesloten op een kraan + het riool.

Bij grotere verversingen (> 25%) maak ik het water lauwwarm. Maar anders gewoon koud uit de kraan, die paar graden omlaag boeit vissen niet.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan