Waterwaarde schema


B

Bjarn

Guest
Hallo!

Omdat ik er nu zo mee bezig ben en ik op het internet geen duidelijk schema kon vinden met álle waardes, wilde ik er zelf eentje maken.

De waterwaardes die ik heb ingevuld zijn afgeleid van adviezen van m'n LFS en Google en van toepassing op een gezelschapsaquarium.

Naamloos_document_-_Google_Documenten.png


Hier heb ik het schema in een Google Docje gezet:

Nu was ik dus benieuwd of jullie bovenstaande waardes juist vinden en waarom wel/niet. Dan ga ik dit aanpassen en kan ik 'm definitief maken voor mezelf (en anderen, die 'm willen gebruiken).
 
Nitraat en fosfaat zo laag houden als in jouw schema zijn waarden vanuit vroeger, waar gedacht werd dat nitraat en vooral fosfaat voor algen zorgden. Tegenwoordig willen we deze waarden juist het liefst hoger hebben, nitraat op 20, fosfaat op 2. Of rond deze waarden, zolang er een factor 10 tussen zit. (Bijv. No3 10-->PO4 1 of. No3 15--> PO4 1,5)

De GH en KH is wat lastiger te zeggen, diverse vissen en garnalen willen andere waardes
 
Je kh een paar punten lager maakt het CO2 opname in het water ook makkelijker. Maar zoals gezegd, kijk goed naar wat je bestand nodig heeft.
Edit: in je andere topic las ik dat je een kh van 10 hebt. Vandaar m'n opmerking.
 
Nitraat en fosfaat zo laag houden als in jouw schema zijn waarden vanuit vroeger, waar gedacht werd dat nitraat en vooral fosfaat voor algen zorgden. Tegenwoordig willen we deze waarden juist het liefst hoger hebben, nitraat op 20, fosfaat op 2. Of rond deze waarden, zolang er een factor 10 tussen zit. (Bijv. No3 10-->PO4 1 of. No3 15--> PO4 1,5)

De GH en KH is wat lastiger te zeggen, diverse vissen en garnalen willen andere waardes

Thanks! Ga ik erin zetten. Naar dit balans was ik op zoek inderdaad.

Dat van de hardheid is een goede inderdaad, onthoud ik.

Je kh een paar punten lager maakt het CO2 opname in het water ook makkelijker. Maar zoals gezegd, kijk goed naar wat je bestand nodig heeft.
Edit: in je andere topic las ik dat je een kh van 10 hebt. Vandaar m'n opmerking.

Ah wist niet dat dit relevant was aan elkaar. Thanks! Hele goede inderdaad, want daardoor hebben we vissen dalijk wel gewoon nog zuurstof ipv dat ik de CO2 blijf oprikken.
 
Ik heb een appje "aquarium note" nog niet veel gebruikt maar hier kan je alle waardes in bijhouden.
 
Hele goede inderdaad, want daardoor hebben we vissen dalijk wel gewoon nog zuurstof ipv dat ik de CO2 blijf oprikken.

In principe gaan zuurstof en co2 prima samen hoor en die zitten elkaar niet snel in de weg.
 
Via google ben ik hier op gestuit
Je partner zal niet blij zijn met dit advies want je zal veel met je mobiel op de bank zitten maar gebruik Google voor je vragen. Je zal echt veel informatie vinden en je komt regelmatig op dit forum terecht? kans is ook groot dat ik dit linkje hier gejat heb.
Ook ene Gilles uit België met z'n site over aqua scape vind ik een hele goeie.
En YouTube kun je ook veel informatie vinden.
Bij alles let wel op, blijf zelf nadenken en dubbel checken.
Ik zelf ben old school, heb een notieblok en schrijf alles op wat ik doe en waarom ik het doe. Zo deed ik dat vroeger ook en da's mijn manier om m'n bak te leren kennen.
 
Ik denk dat het onmogelijk is om een waterwaardenschema te maken wat geschikt is voor een gezelschapsaquarium in zijn algemeen, waar jij specifiek iets aan hebt voor je eigen bak.

Elke vissoort en plantensoort heeft zijn eigen behoeften. Het is zinnig bewoners en planten te kiezen die passen bij elkaar qua behoeften, en je aquarium en water daar op aan te passen. Uiteraard kan je het ook andersom doen.

Heb je al eens een lijst gemaakt van de planten en bewoners in je bak, en gekeken hoe dat bij elkaar past en bij jouw kraanwater en jouw aquarium?

Het is meer werk, maar ik denk dat je daar meer aan gaat hebben met het oog op algproblemen in je bak en het welzijn van de bewoners.
 
Ik denk dat het onmogelijk is om een waterwaardenschema te maken wat geschikt is voor een gezelschapsaquarium in zijn algemeen, waar jij specifiek iets aan hebt voor je eigen bak.

Elke vissoort en plantensoort heeft zijn eigen behoeften. Het is zinnig bewoners en planten te kiezen die passen bij elkaar qua behoeften, en je aquarium en water daar op aan te passen. Uiteraard kan je het ook andersom doen.

Heb je al eens een lijst gemaakt van de planten en bewoners in je bak, en gekeken hoe dat bij elkaar past en bij jouw kraanwater en jouw aquarium?

Het is meer werk, maar ik denk dat je daar meer aan gaat hebben met het oog op algproblemen in je bak en het welzijn van de bewoners.

Dat is een hele goede ja!

Ik ga daar eens mee aan de slag, op onderzoek naar wat de gewenste waardes van m'n bewoners zijn en daar een tussenweg in vinden.

Thanks voor de adviezen!
 
GCJ zei:
Ik denk dat het onmogelijk is om een waterwaardenschema te maken wat geschikt is voor een gezelschapsaquarium in zijn algemeen, waar jij specifiek iets aan hebt voor je eigen bak.
En dat geld ook voor planten in je bak. Er bestaan geen vastgestelde waarden waarmee je perfect planten kan laten groeien. Er zijn simpelweg teveel factoren in het spel.
Zelfs gemiddelden geven geen garantie voor succes. Anders hadden we allemaal een prachtige bak met planten
 
En dat geld ook voor planten in je bak. Er bestaan geen vastgestelde waarden waarmee je perfect planten kan laten groeien. Er zijn simpelweg teveel factoren in het spel.
Zelfs gemiddelden geven geen garantie voor succes. Anders hadden we allemaal een prachtige bak met planten


Ik denk dat het onmogelijk is om een waterwaardenschema te maken wat geschikt is voor een gezelschapsaquarium in zijn algemeen, waar jij specifiek iets aan hebt voor je eigen bak.

Elke vissoort en plantensoort heeft zijn eigen behoeften. Het is zinnig bewoners en planten te kiezen die passen bij elkaar qua behoeften, en je aquarium en water daar op aan te passen. Uiteraard kan je het ook andersom doen.

Heb je al eens een lijst gemaakt van de planten en bewoners in je bak, en gekeken hoe dat bij elkaar past en bij jouw kraanwater en jouw aquarium?

Het is meer werk, maar ik denk dat je daar meer aan gaat hebben met het oog op algproblemen in je bak en het welzijn van de bewoners.

Deze berichten zijn helemaal juist.
Je waterwaarden in een vast "menuutje" zetten heeft geen zin. Alles is afhankelijk van je levende have én je planten. Verder speelt een rol of je, bijvoorbeeld, met EI of een vergelijkbaar systeem werkt of niet.
 
Top, dan weet ik dat!

Voor mezelf zal ik inderdaad wel even op zoek naar de waardes die m'n vissen en planten wensen zodat ik hier ook andere vissen en planten in m'n bestand op uit kan kiezen en dat ik sneller zie als een waarde bijv. echt extreem hoog/laag uitvalt.

Ik zal er inderdaad verder niks van af laten hangen zoals jullie zeggen, het is te afhankelijk. Voor mezelf kan het dus denk ik wel werken mits ik alles heb uitgezocht (wat ik nu dus zal doen) maar voor anderen zal dit niet helpen.

Bedankt weer!!
 

Terug
Bovenaan