Wat is er nieuw

waterwaarde

hjanssen

Well-known member
Lid geworden
17 juli 2009
Dit zijn mijn waterwaarden per 05-01

CU= 0
O2 = 2mg
NO2= 0
NO3 = 0
GH =6
KH=7
PO3 = 0
NH3=0
Fe=0,1 mg
Ph=7,4
CO2 op dit moment niet aangesloten
ik heb last van draadalgen , voer weinig
via doseer pompen voer ik profito en carbo bij dagelijks klein portie volgens de fabr opgave
wat kan ik nu nog aan doen
water verversing 1 x per week 25 %
JMB led rood en blauw amazone 120 cm 10 uur op 60%

Hoe lang draait deze bak want de po4 en de no3 moeten zeker geen 0 zijn omdat je planten dat nodig hebben. Draadalg wijst op een co2 tekort en soms krijg je dat ook bij een slechte circulatie.
Als je teruggaat naar 8 uur licht dan beperk je ook al de vraag.

En het zuurstofgehalte is eigenlijk ook dodelijk voor vissen 😡

Ijzer is ook weel erg weinig. Die zou ik rond de 0.5 zetten terug naar 6 uur licht zonder co2. Ook een ph van 7.5 of hoger zet ijzer om in onbruikbare fe3.
Of misschien zit je kool filter nog in je pomp.

Aquarium draait nu een kleine 10 jaar ,
echter met de profito ben ik sinds kort mee begonnen, ben nu met de 3de fles van 1 liter bezig op een bak van 325 liter (akvastabl)
De carbo is mijn eerste fles (is dit geen co2 vervanger?) .
wat betreft met O2 , ik heb er nu een luchtpomp opgezet ( zag ook dat de Helena slakken aan de waterrand zaten )
Hoe kan ik het beste Po3 en NO3 bijvoegen?
Voor FE heb ik tabletten en moet er per week 2 ingooien volgens de gebruiksaanwijzing
Ik ben nu bezig met experimenteren van de waterwaardes en diverse ivm een grotere bak(akvastabil 200x60x60)
gr Henk

Carbo is een vervanger inderdaad maar dus geen echte co2. je kan als je veel voeding gebruikt beter overgaan op poeders die je dan zelf aanmaakt. Je kan via Aquariumbemesting.nl poeders kopen en ook voor de nitraat en fosfaat.

Algen voorkom je door voldoende voeding in de bak te hebben voor de planten. Hoe meer licht of lichtintensiteit hoe groter de vraag zal worden.

Ik gebruik de planten voeding van planted-box. Scheelt bergen geld vergeleken met profito en naar mijn idee reageren de planten er beter op. Waarom los je die ijzer tabletten niet op. Meet het ijzergehalte en een week later weer meten. Dan weet je ongeveer het gebruik en kan je het aanpassen. Zeker niett teveel. Wat betreft de nitraat en fosfaat. Minder waterwissels. Je behoud dan van van deze stoffen. Nitraat tekort kan je zien als het blad gelig word. Fosfaat tekort kan je zien als de planten zn oude blad gaat opeten en hergebruiken. Blad lost en en er verschijnen gaatjes. Vooral in oud blad. Ijzer tekort kan je zien door witte toppen.

Met het gebruik van easy carbo zag ik weinig resultaat. Mijn overstap toen naar bioco2 was wel duidelijk resultaat. Nu staat er gewoon een fles met heel goed resultaat🙂

Bedankt voor de antwoorden , ik zal mij wat meer in gaan verdiepen ,
wat betreft de poeder slaan deze niet na een tijd neer in de fles ,
ik wil mijn volgende bak zoveel als mogelijk automatisch gaan uitvoeren,
door middel van een Profilux computer dus zowel licht , waterwissel, verlichting , plantenvoeding, etc
gr Henk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan