Wat is er nieuw

waterwaarden & carboplus apparaat aanschaffen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Treurwilg
  • Startdatum Startdatum
T

Treurwilg

Guest
Sinds een maandje of 1,5 test ik met de JBL proscan app. Ik heb eigenlijk niet echt problemen maar vond het een leuke upgrade van de strips, het gemak dat het bijgehouden wordt.

Ik ondervind niet echt problemen in mijn aquarium (Rio 180) draait ongeveer 8 maanden heb op 1 stukje hout wat last van baardalg.

Verwissel bijna elke zondag 20% van het water en test met enige regelmaat. De meeste plantjes doen het goed, behalve de valissneria die blijft wat slapjes voor mijn gevoel.

sinds het plaatsen van de planten geven de JBL strips NO2 aan dit heb ik echter nog nooit gehad en dit lijkt me niet goed geloof ik. Vandaar even jullie mening over de gemeten waarden.

Daarnaast spotte ik op marktplaats zojuist een carboplus apparaatje en dat lijkt me een leuke manier van starten met CO2 toevoegen maar volgens de test van JBL is mijn CO2 prima in orde...dus doe ik er verstandig aan om het apparaatje aan te schaffen of niet?

alvast bedankt!

waterwaarden.PNG
 
net nog even gemeten / toegevoegd

waterwaarden2.PNG



noot: waterwissel moet vandaag eigenlijk gebeuren want dat is toevallig zondag niet gelukt
 
Die scan heeft een minder goede reputatie om het maar zo te zeggen en ik zou alles eens met druppels testen of laten testen om te kijken wat daar uitkomt. Raar dat je kh opeens zo is gezakt en de no3 lijkt me ook hoog als je niets toevoegt. Ik heb het idee dat dit met de betrouwbaarheid van deze scan te maken heeft.
 
ik had ook al een beetje t gevoel dat die waardes niet helemaal correct waren, is zo'n co2 apparaat altijd een goede toevoeging of alleen als het nodig is. ik lees op sommige sites dat Co2 echt een "must" is.
 
ik had ook al een beetje t gevoel dat die waardes niet helemaal correct waren, is zo'n co2 apparaat altijd een goede toevoeging of alleen als het nodig is. ik lees op sommige sites dat Co2 echt een "must" is.
Helemaal afhankelijk welke planten je hebt, hoeveel licht deze behoeven en hoeveel voeding je dan toe moet voegen, dan kan je pas weten of extra Co2 nodig is, soms wel soms met een aanpassing op de verlichting weer niet.

Maar om terug te komen op je vraag, ik ken het apparaatje niet maar lees wel dat er na een maandje of 2 plaatjes moeten worden vervangen van ongeveer € 20.00, dan zou ik voor gas gaan, maar ik weet verder niet meer dan ik net heb gelezen.
 
De connectie van CO2 waardes en de PH waardes zijn ook raar. CO2 15: PH 7. CO2 30: PH7? Ton's raad is een goede!
 
Daarnaast zou ik een koffertje aanschaffen met goede druppeltesten.
 
Dank, die druppeltesten komen inderdaad telkens terug bij bijna alle topics lijkt me allemaal ingewikkeld. maar moet er toch aan geloven denk ik :engel:

bedankt weer voor de tips!
 
De connectie van CO2 waardes en de PH waardes zijn ook raar. CO2 15: PH 7. CO2 30: PH7? Ton's raad is een goede!
Volgens mij is de schatting van de CO2 is op basis van pH en KH. De fluctuaties in de KH meting zorgen dus voor deze schijnbare fluctuatie in CO2.
Dank, die druppeltesten komen inderdaad telkens terug bij bijna alle topics lijkt me allemaal ingewikkeld. maar moet er toch aan geloven denk ik :engel:
bedankt weer voor de tips!
Misschien een flauwe vraag en zeker niet zo bedoeld: Is er een probleem met de bak? Meten is weten, maar als de bak goed draait, dan weet je dat al 🙂.
 
Volgens mij is de schatting van de CO2 is op basis van pH en KH. De fluctuaties in de KH meting zorgen dus voor deze schijnbare fluctuatie in CO2.

Misschien een flauwe vraag en zeker niet zo bedoeld: Is er een probleem met de bak? Meten is weten, maar als de bak goed draait, dan weet je dat al 🙂.

Nee niet echt, gaat allemaal prima, heb het idee dat de plantengroei beter zou kunnen maar ondertussen doen de valissneria spiralis het eigenlijk wel oke (die hebben schijnbaar wat langer nodig om te acclimatiseren)

de overige planten doen t prima volgens mij alleen ik ben niet zo'n aquascaper dus zou graag een volle bos beplanting willen maar dat krijg ik nog niet gerealiseerd maar misschien zijn het gewoon te weinig planten 🙂
 
Zoals @Peter74 al zegt: "Volgens mij is de schatting van de CO2 is op basis van pH en KH. De fluctuaties in de KH meting zorgen dus voor deze schijnbare fluctuatie in CO2."
 
Carbo plus werkt met een koolstaaf. in rvs houder.
 
Je houd er een goeie voeding aan over, bij treinen.

Heb er al 1 vergeven, rijden er goed op.
Gelijkstroom.
De verbinding in rvs verteerde helemaal. waar de koolstaaf in geklemd zit.

Zal nu wel anders zijn, denk ik.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan