Wat is er nieuw

Waterwaarden dag 12 van opstart

M

Maru

Guest
Mijn bak draait nu 12 dagen, waarvan drie dagen met planten. Ik heb 2x een visvoertabletje verkruimeld.

Vandaag heb ik weer eens wat waarden gemeten:

NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 0
PO4 0,0

Nog niets van dit alles in de bak dus.

Bacteriën hebben toch NH3 en NO2 nodig? En planten toch NO3 en PO4?

Moet ik nu gericht dingen gaan toevoegen? Of gewoon meer/vaker voer verkruimelen?

De bacteriebloei is wel veel minder geworden.

B3D0DBC1-F990-4563-9A9E-4F4472BAEE0F.jpeg
A5F6B1D5-A396-4A14-B822-8BEC2687A5F4.jpeg
 
Wel zie ik aan de voet van sommige planten en op de stenen iets wit/groen pluizigs ontstaan.

Is dit alg?

Moet ik dit zo laten of beter weghalen?

E2CED560-FE6C-415B-BED3-665C11299809.jpeg
 
Aan de waardes zie ik niks geks, is nu nog geen 2 weken dus zou er ook nog niet teveel van verwachten.

normaal gezien moet je no3 gaan meten als de bacteriën hun werk gaan doen.

nh3/4 voeg je al toe door het voer wat in de bak ligt te "rotten".

planten hebben overigens wel no3 & po4 nodig, voeg je plantenvoeding toe?
 
Aan de waardes zie ik niks geks, is nu nog geen 2 weken dus zou er ook nog niet teveel van verwachten.

normaal gezien moet je no3 gaan meten als de bacteriën hun werk gaan doen.
Ik maak me zorgen om de planten. Of dat wel goed gaat zonder nitraat en fosfaat...
 
Je zit bijna op 2 weken en in week 2-3 zie je vaak no2 wat weer in no3 wordt omgezet dus ik zou het even de tijd geven. Dat pluizige zie ik niet moet ik zeggen. Laat het licht niet meer dan 8 uur aan.
 
planten hebben overigens wel no3 & po4 nodig, voeg je plantenvoeding toe?
Ja, plantenpracht van APO (maar hier zit geen fosfaat of nitraat in) en Carbo van Dennerle. Verder kleibollen bij de wortels.
 
Je zit bijna op 2 weken en in week 2-3 zie je vaak no2 wat weer in no3 wordt omgezet dus ik zou het even de tijd geven. Dat pluizige zie ik niet moet ik zeggen. Laat het licht niet meer dan 8 uur aan.
C3D1D821-0847-4CEF-9CC8-AEE77E43901B.jpeg

Dit bedoel ik...

Het licht staat 8u/dag op daglichtsterkte en dan ‘s avonds nog maximaal 2u heel zwak tijdens onderhoud etc.
 
Nee dat helpt niet en het kan geen kwaad en trekt wel weer weg.
 
Niks aan doen verdwijnt vanzelf als je er bewoners aan toevoegd.
Naar mijn mening ben je er veel teveel mee bezig gewoon 4 weken niks doen aan die bak en lekker zijn ding laten doen en dan pas meten, nu meten heeft totaal geen nut, het is een kwestie van 4 weken op je handen zitten en niks doen
 
Naar mijn mening ben je er veel teveel mee bezig gewoon 4 weken niks doen aan die bak en lekker zijn ding laten doen en dan pas meten, nu meten heeft totaal geen nut, het is een kwestie van 4 weken op je handen zitten en niks doen
Ik houd alles nauwlettend in de gaten en maak me overal druk over😀 (dat is vooral omdat ik geen referentiekader heb). Maar ik ga mijn best doen.
 
Niet te snel in de stress schieten hoor en geduld is het sleutelwoord. Vragen mag natuurlijk altijd😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Dat zeggende, zou het toevoegen van no3 & po4 niet aan te raden zijn?

zoals ik al zei, totaal geen planten man 😀
 
Dat zeggende, zou het toevoegen van no3 & po4 niet aan te raden zijn?
Dat vraag ik me toch ook af. Het zit nú nog niet in de bak. De planten hebben het wél nodig.
 
Heb je er nitrivec in gedaan? Dat versnelt ook.
 
Heb je er nitrivec in gedaan? Dat versnelt ook.
Nee, heb ik niet...
Het hoeft ook niet zozeer snel hoor, ik hoop alleen niet dat mijn planten het loodje leggen vanwege een tekort aan het een of ander...
 
Nitraat hebben ze nodig.

Dus wat sneller zou beter zijn.he.
 
Nitraat hebben ze nodig.

Dus wat sneller zou beter zijn.he.
Dat is waar.

Wel vreemd dat eigenlijk nergens duidelijk geadviseerd wordt over het wel/niet nitraat toevoegen tijdens de opstart.

Alleen maar visvoer verkruimelen, maar hiermee heb je niet direct nitraat... (en blijkbaar ook niet direct fosfaat, zo blijkt uit mijn meting...).

Ik vraag me ook af hoe lang een waterplant kan overleven zonder (genoeg) nitraat. Als dit wel een paar weken aankan (totdat de bacteriecultuur op orde is), dan maak ik mij verder niet druk. Maar zoveel ervaring heb ik dus nog niet...
 
Of je voegd voor je gemoedsrust wat plantenvoeding toe :thumbs:
Nitraat en fosfaat als extra toevoeging, bedoel je? Want het zit niet in de plantenvoeding die ik gebruik, dat zijn alleen de micro-elementen.
 
Opstarten van een aquarium: Alles over bacteriën, ammonia, nitriet en ...
www.denatuurinhuis.nl › Home › Artikelen
  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
25 dec. 2011 - Opstarten. In een vers aquarium is het de eerste prioriteit om een bacteriën bestand op te bouwen. Deze bacteriën moeten gaan helpen bij het ...
Je hebt deze pagina diverse keren bezocht. Laatste bezoek: 9-2-15
Heel duidelijk, dankjewel. Dus eerst wachten tot plantjes in onderwatervorm zijn, daarna zonodig extra nitraat toevoegen.

Blijft het feit dat ik het vreemd vind dat ik nog geen NH3 gemeten heb, ondanks het visvoer. Het bacterieproces is dus nog helemaal niet in gang gezet:'(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Juist, geen nitriet, Wat het eerste komt, dan ook geen nitraat. .

Haal maandag potje of flesje nitrivec. dan heb je gelijk de nitrificerende bacterie.

Woonde je hier. kon ik je zo, een dot bacterie geven.
:petjeaf:

Kon ik uit een filter halen.
 
Juist, geen nitriet, Wat het eerste komt, dan ook geen nitraat. .

Haal maandag potje of flesje nitrivec. dan heb je gelijk de nitrificerende bacterie.
Ik bedoel, dat ik ook nog geen ammoniak heb. Dus de nitrificerende bacterie kan nog niets verwerken.

Geen ammoniak betekent dat er nog geen afbraakbacteriën als Bacillus, Pseudomonas, Escherichia etc. zijn, als ik het goed begrijp.
 
Water verversen ,kan ook helpen. Meet je kraanwater op nitraat.
Kraanwater is hier 10mg/l.

Water verversen zou dus idd kunnen, maar ik dacht dat dat nou juist niet mocht tijdens de opstart.
 
Dus water kan je wat verversen, breng je ook nitraat in.
OK, duidelijk. Dat is één ding.

Daarnaast begrijp ik niet dat ik geen ammoniak meet.
Zonder ammoniak begint het proces niet.

Ik heb, al vóórdat de plantjes kwamen, 2x een voedingstabletje verkruimeld.

Maar geen ammoniak. Dit klopt niet met mijn verwachtingen.
 
Zoals met andere dingen heb je ook met deze hobby dat het anders loopt dan verwacht! 😉
Er zijn tal van verschillende manier voor het indraaien,zijn ook mensen die gewoon een scheutje ammoniak in het filter doen bv.
Hoe dan ook,het komt allemaal op geduld aan.
 
Planten hebben stikstof nodig dit kan uit nitraat komen maar ook uit ammonia.
Dus als de planten alle andere benodigde stoffen tot hun beschikking hebben kunnen ze dus ook de ammonia gebruiken.
 
Geduld is belangrijk tijdens het indraaien en vaak zie je de nh3/4, no2 piek pas rond week 3. Soms meet je deze helemaal niet.
 
Planten hebben stikstof nodig dit kan uit nitraat komen maar ook uit ammonia.
Dus als de planten alle andere benodigde stoffen tot hun beschikking hebben kunnen ze dus ook de ammonia gebruiken.
Dat is goed om te weten. Maar ik heb dus nog geen ammonia gemeten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan