Waterwaarden en opstart.


D

Duranco2001

Guest
Zoals ik het zie is het probleem bij het indraaien dat het zo onzichtbaar is. Je hebt je aquarium staan, gevuld met water en waarschijnlijk ook al de 'scape' gemaakt met stenen, hout en plantjes. Je filter pompt het water rond en het ziet er allemaal zo helder en fris uit. Na een week wachten is er eigenlijk nog niets verandert maar je weet, vier weken indraaien. Nog een week verder en het ziet er nog net zo fris uit, plantjes beginnen wat te groeien en het begint nu toch echt te kriebelen. Ze zeggen natuurlijk wel vier weken maar mijn aquarium ziet er al klaar uit bij mij is het vast allemaal sneller gegaan. Nou dan even snel een JBL quickscan doen met strips en warempel, alles staat in het groen! Ik ga vissen halen en we gaan beginnen! Helaas werkt het zo dus niet.

Zoals Ton zegt, meten is weten maar dan moet je wel weten wat je meet! Als je na twee weken meet en alles geeft een veilige waarde aan is dat eigenlijk juist slecht nieuws. Je zou dan namelijk graag wat ammonia en nitriet willen meten. Bij ontbreken van die waardes kun je eigenlijk de conclusie trekken dat je niet goed aan het indraaien bent. Pas als je dus nh3/4 en no2 meet, en dat na een tijdje is omgezet naar no3 en je die dus ook meet weet je dat het klaar is. Na vier weken zou je dus geen nh3/4 meer willen meten en ook geen NO2 maar wel NO3. Als je geen NO3 meet dan is er iets aan de hand en ben je nog niet goed ingedraaid.

Onlangs had ik zelf de mogelijkheid om met een 5 tal aquaria wat testjes uit te voeren m.b.t. het indraaien hiervan. Ik heb ammonium chloride (salmiak poeder) en pure ammonia gebruikt als biologische belasting (dus geen voer!) en heb geen verschil in indraaitijd gezien. Beide aquaria waren na 4 weken en 3 dagen pas voldoende ingedraaid om een groot visbestand in een keer te kunnen plaatsen. Wat wel enorm heeft uitgemaakt is de temperatuur. Een onverwarmd aquarium heeft er namelijk bijna 7 weken over gedaan terwijl de aquaria op 26c dus na 4 weken en 3 dagen gereed waren. Ook het vooraf voor een week laten meedraaien van de filters in een ingedraaid aquarium heeft geen verschil gemaakt. Ook het gebruiken van aquarium water uit een ingedraaid aquarium had helemaal geen effect op de indraaitijd.

(Dit is even ter informatie aan ieder die dit topic nu of later tegen komt)
Beste, ik sinds twee weken aquarium superfish 50 indraaien en als ik de waarde meet no3 staat dit op nul en no2 staat tussen de 0 en 5. Ben ik dan goed bezig?
In mijn aquarium heb ik geen vissen, een aantal planten met tetra initial plantenvoeding. Niet alle plantenvoeding zit in het grind (weet niet of dat een probleem is). Bedankt.
 
Je zit zowat in het midden van de nitrietpiek.
Het enige wat je nu moet doen is wachten!
20-30% waterwissel mag natuurlijk.
 
Ik geloof dat @DanielHoogland van het forum is verdwenen (iemand enig idee waar die gebleven is?), dus laten wij maar antwoorden. šŸ™ƒ

Je meet nitriet dus je bent zeker al goed op weg. De volgende stap is de omzet naar nitraat. Inderdaad een kwestie van afwachten.
Of de manier van plantenvoeding toevoegen goed is, ligt aan de planten die je hebt. Sommige halen hun voeding uit het water, terwijl andere hun wortels gebruiken en dan het liefst bemesting in het substraat hebben. Google je plantensoorten eens en kijk of je er zo uitkomt. :)
 
Goedeavond, ik heb vanavond weer de waardes gemeten en nitraat staat nog steeds op nul. Ik heb verder niks gedaan (geen water ververst). Moet ik nog lang wachten?
 
Goedeavond, ik heb vanavond weer de waardes gemeten en nitraat staat nog steeds op nul. Ik heb verder niks gedaan (geen water ververst). Moet ik nog lang wachten?
Dat kan zomaar nog een dag of 10 duren. :) Hoeveel nitriet meet je nu?
 
20210116_082218.jpg

Dat kan zomaar nog een dag of 10 duren. :) Hoeveel nitriet
Dat vind ik een beetje onduidelijk. Het vakje is niet egaal gekleurd, de randen zijn donkerder dan de binnenkant. Zie foto. Bedankt.
 
Moeilijk te lezen inderdaad zo.

Sorry als je dit al eens gezegd hebt (ik moet nog even wakker worden) maar heb je het indraaien gedaan door af en toe wat vissenvoer toe te voegen? Of een andere bron van "afval".

Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik er nog wat in gooien als ik jou was. Beter nu wat meer erin en daardoor even wat viezer water te hebben maar wƩl de bacteriƫn goed aan het werk te krijgen... dan met vage testresultaten te blijven afwachten of je genoeg aan opstart hebt gedaan. :)
 
Zo'n teststrips is lastig te lezen, is minder betrouwbaar. Ik heb net als andere leden een voorkeur
Is het dan handig om alleen nitraat en nitriet te kopen of maar gelijk en hele kit? Bedankt
 
Moeilijk te lezen inderdaad zo.

Sorry als je dit al eens gezegd hebt (ik moet nog even wakker worden) maar heb je het indraaien gedaan door af en toe wat vissenvoer toe te voegen? Of een andere bron van "afval".

Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik er nog wat in gooien als ik jou was. Beter nu wat meer erin en daardoor even wat viezer water te hebben maar wƩl de bacteriƫn goed aan het werk te krijgen... dan met vage testresultaten te blijven afwachten of je genoeg aan opstart hebt gedaan. :)
Ok bedankt. Visvoer erin gedaan. Moet ik vaker visvoer erin doen?
 
Ok bedankt. Visvoer erin gedaan. Moet ik vaker visvoer erin doen?
Iedereen doet dat weer anders. :) Je zou even een aantal dagen kunnen afwachten wat deze lading doet. Ik neem haast aan dat je geen ammoniatest hebt, maar dat zou nu wel goed uitkomen om de directe effecten te meten. Ammonia (verzamelnaam voor ammonium en ammoniak) vormt zich als eerst, en daaruit volgen dan de nitriet en nitraat.

Maar je hebt al eerder nitriet gemeten toch? Dan denk ik dat je nu al gauw weer nitriet zult zien, aangezien er al wat nitrificerende bacterie zal zitten. Dus even aankijken en elke dag meten. :)
 
Laatst bewerkt:
Iedereen doet dat weer anders. :) Je zou even een aantal dagen kunnen afwachten wat deze lading doet. Ik neem haast aan dat je geen ammoniatest hebt, maar dat zou nu wel goed uitkomen om de directe effecten te meten. Ammonia (verzamelnaam voor ammonium en ammoniak) vormt zich als eerst, en daaruit volgen dan de nitriet en nitraat.

Maar je hebt al eerder nitriet gemeten toch? Dan denk ik dat je nu al gauw weer nitriet zult zien, aangezien er al wat nitrificerende bacterie zal zitten. Dus even aankijken en elke dag meten. :)
Nee ik heb geen ammonia test. Maar ik denk er over na om en druppeltst te kopen. Dan zal ik deze test meenemen. Bedankt voor al je adviezen. Fijn!
 
Hoi, ik heb een aantal dagen gewacht en een druppeltestset gekocht. Deed me weer denken aan scheikunde :) Ik heb drie dagen getest op nitraat en nitriet. Alle drie de keer dezelfde uitslag. Teveel nitriet en te weinig nitraat. Hoe kan ik dit veranderen? Wil nu toch een keer starten met visjes...
 

Bijlagen

  • 16113269691864527425435511368317.jpg
    16113269691864527425435511368317.jpg
    301.9 KB · Weergaven: 104
De nitrificerende bacterien groeien langzaam. Blijkbaar heb je wel al de bacterien die nitriet maken (uit ammonia), maar nog onvoldoende bacterien die nitraat maken (uit nitriet).
Of de snelheid waarmee nitraat gemaakt wordt is gelijk aan het verbruik van je planten.

Heb je ook ammonia gemeten? Even los van complexere vragen, als "Waar zit ik nu precies in de nitrificatiecyclus?" (*zie plaatje), is 1 ding iig duidelijk:
voordat je er vissen in kunt doen moeten ammonium en nitriet uit het water verdwenen zijn, want die zijn giftig voor vissen. En vissen produceren zelf ook nog eens ammonium, dus als dat nog niet goed is voor je er vissen in zet, gaat het zeker mis.

Om een bak goed te laten indraaien is het nodig dat de nitrificerende bact wat te "eten" hebben. Hier lijk dat het geval te zijn, gezien de aanwezigheid van nitriet. Maar even voor onze beeldvorming, heb je er alleen die ene keer voer ingedaan, of vaker?

Voorzover je je zelf nog niet al ingelezen had, dit is wel een duidelijk artikeltje: http://www.irg-nederland.nl/houden-en-verzorgen/opzet-van-een-nieuw-aquarium
 

Bijlagen

  • Bacterie-ontwikkeling-in-aquarium.jpg
    Bacterie-ontwikkeling-in-aquarium.jpg
    32.3 KB · Weergaven: 125
Wat voor filter heb je erin? Het standaard filter van de SuperFish als je die gebruikt heeft namelijk weinig biologische capaciteit (gebruik ze zelf als quarantainebak). Je kan in dat geval beter een ander filter er aan zetten of in ieder geval poreus, vaak keramisch materiaal erin doen. Hier kunnen lekker veel goede bacteriƫn op hechten waardoor je meer biologisch oppervlak heb en dus een betere en snellere omzetting van je afvalproducten.

Gr
Stefan
 
Hoi, ik heb een aantal dagen gewacht en een druppeltestset gekocht. Deed me weer denken aan scheikunde :) Ik heb drie dagen getest op nitraat en nitriet. Alle drie de keer dezelfde uitslag. Teveel nitriet en te weinig nitraat. Hoe kan ik dit veranderen? Wil nu toch een keer starten met visjes...
Ik heb zelfde test koffer. Iemandop dit forum nog een tip hoe je die druppeltest goed afleest? Hoe doen jullie dat? Zeker de Nitraat en de Fosfaat testen kan ik alle kleuren zien in die testvloeistof afhankelijk van hij ik het testbuisje hou ten opzichte van het licht (zon, lamp, schaduw, direct licht, indirect licht etcetc) en achtergrond (wit papier, witte mur etcetc). Ik geloof graag dat de resultaten beter zijn dan van testsrtips maar het aflezen van een gekleurd doorzichtig vloeistofje en dat vergelijken met een geprint kleuren kaartje...:rolleyes:
 
Je kan eens wat water verversen, maar voor de rest is het gewoon wachten....
Dank je. Inmiddels wat water ververst en een paar keer gemeten. De nitriet kleurt al iets minder roze. Maar nitraat blijft nog transparant. Ik wacht nog een week.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor filter heb je erin? Het standaard filter van de SuperFish als je die gebruikt heeft namelijk weinig biologische capaciteit (gebruik ze zelf als quarantainebak). Je kan in dat geval beter een ander filter er aan zetten of in ieder geval poreus, vaak keramisch materiaal erin doen. Hier kunnen lekker veel goede bacteriƫn op hechten waardoor je meer biologisch oppervlak heb en dus een betere en snellere omzetting van je afvalproducten.

Gr
Stefan
Ja, het standaart filter vanSuperfish. Ik zal eens kijken naar een ander filter. Suggesties? Bedankt..
 
De nitrificerende bacterien groeien langzaam. Blijkbaar heb je wel al de bacterien die nitriet maken (uit ammonia), maar nog onvoldoende bacterien die nitraat maken (uit nitriet).
Of de snelheid waarmee nitraat gemaakt wordt is gelijk aan het verbruik van je planten.

Heb je ook ammonia gemeten? Even los van complexere vragen, als "Waar zit ik nu precies in de nitrificatiecyclus?" (*zie plaatje), is 1 ding iig duidelijk:
voordat je er vissen in kunt doen moeten ammonium en nitriet uit het water verdwenen zijn, want die zijn giftig voor vissen. En vissen produceren zelf ook nog eens ammonium, dus als dat nog niet goed is voor je er vissen in zet, gaat het zeker mis.

Om een bak goed te laten indraaien is het nodig dat de nitrificerende bact wat te "eten" hebben. Hier lijk dat het geval te zijn, gezien de aanwezigheid van nitriet. Maar even voor onze beeldvorming, heb je er alleen die ene keer voer ingedaan, of vaker?

Voorzover je je zelf nog niet al ingelezen had, dit is wel een duidelijk artikeltje: http://www.irg-nederland.nl/houden-en-verzorgen/opzet-van-een-nieuw-aquarium
Dank je. Wel veel gelezen op internet, maar dit artikel is heel duidelijk. Ik heb er drie keer visvoer is gedaan. Het ammonia is geel. Test je dit regelmatig?
 
Ammoniatest geel = geen ammonia, als ik het goed zie op je foto.
Ik zou zeggen dat als ammonia verdwenen is (en je geen voer of ammoniak toevoegt), het laag zal blijven, omdat het niet uit zichzelf ontstaat. Dus dit hoef je pas weer te meten als je denkt dat de bak klaar is voor vissen (dus bij onmeetbaar nitriet en meetbaar nitraat). Ander scenario: ammonia is niet "verdwenen", maar er is nooit meetbaar ammonia geweest (vanwege onderstaande reden).
Je bak draait nu 4.5-5 weken? Dan zal het indraaien normaal gesproken bijna klaar zijn. Maar je schreef gister dat je slechts 3x voer toegevoegd hebt. Dat is wel weinig.
Misschien dat het indraaien daardoor langer zal duren. De meeste mensen voeren dagelijks wat (of voegen ammoniak toe).

Misschien kan iemand die veel ervaring heeft met indraaien hier wat aan toevoegen. Uitgangspunt is over het algemeen wel dat je liever aan de voorzichtige kant zit dan aan de haastige kant.
 
Ammoniatest geel = geen ammonia, als ik het goed zie op je foto.
Ik zou zeggen dat als ammonia verdwenen is (en je geen voer of ammoniak toevoegt), het laag zal blijven, omdat het niet uit zichzelf ontstaat. Dus dit hoef je pas weer te meten als je denkt dat de bak klaar is voor vissen (dus bij onmeetbaar nitriet en meetbaar nitraat). Ander scenario: ammonia is niet "verdwenen", maar er is nooit meetbaar ammonia geweest (vanwege onderstaande reden).
Je bak draait nu 4.5-5 weken? Dan zal het indraaien normaal gesproken bijna klaar zijn. Maar je schreef gister dat je slechts 3x voer toegevoegd hebt. Dat is wel weinig.
Misschien dat het indraaien daardoor langer zal duren. De meeste mensen voeren dagelijks wat (of voegen ammoniak toe).

Misschien kan iemand die veel ervaring heeft met indraaien hier wat aan toevoegen. Uitgangspunt is over het algemeen wel dat je liever aan de voorzichtige kant zit dan aan de haastige kant.
DAnk je. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je niet te veel voer bij het indraaien moest gebruiken. Ik ga nu dagelijks wat voer er bij doen en dan dagelijks testen.
 
Ik heb bij de eerste bak die ik ingedraaid heb wel vaak getest (maar niet dagelijks), ook omdat ik het interessant vond, en graag precies wilde zien wat er gebeurde.
Dagelijks testen is voor de leuk, het is niet noodzakelijk. Ook met eens in de 3 dagen testen kun je denk ik een goed beeld vormen van wat er gebeurd en de echte ervaren mensen meten waarschijnlijk niet meer dan 3x bij het hele indraaien.
Maar als je het interessant vind zou ik zeker lekker vaak testen (ammoniatest gebruik je later toch bijna niet meer, dus is niet zonde vd druppels ofzo).
Ik zou wel steeds alle 3 meten: ammonia, nitriet en nitraat. Anders blijft het halve info. En vlak voor de vissen erin gaan even alles meten: pH, GH, KH, PO4 etc, gewoon je hele setje.

Het voer dat je er in doet gaat "rotten"/wordt omgezet door heterotrofe bacterien, waarbij ammonia ontstaat. Dat is voedsel voor de nitrificerende bacterien, die er nitriet van maken. De laatste groep maakt van dat nitriet weer nitraat (wat niet gevaarlijk is voor vissen bij normale concentraties & een bruikbare stof voor planten). Qua hoeveelheid voer: voer alsof je een licht bezette bak hebt, dus niet overdreven veel.
Ik geloof dat de bacteriegroei beter gaat bij een hogere temp. Dus zo kun je het nog wat op gang helpen.

Ben benieuwd!
 
Misschien heb je hier wat aan, qua houvast/vergelijking: mijn testuitslagen (met dezelfde test als jij hebt).
Je ziet dat mijn ammoniak- en nitrietpieken ook niet heel hoog waren. Dat kwam misschien omdat ik de bacterien te zuinig voerde of doordat de 3 typen bacterien even snel groeiden (productie van de een stond gelijk aan afbraak van de ander). Maar het was niet erg, want ik ben gestart met heel erg weinig vissen en heb met hele lange tussenpozen extra vissen toegevoegd.
In het begin waren er dus niet veel bact nodig.
Het gaat erom dat je uit de tabel kunt aflezen dat alle 3 de bacterien aanwezig zijn, omdat ammoniak en nitriet beide weer afgebroken werden.

Op 30 mei (na 40 dgn) achtte ik mijn bak ingedraaid.

(PS de refwaarde van PO4 die bovenaan staat klopt niet, dat kan een stuk hoger.)
 

Bijlagen

  • Aquarium watertest + onderhoud.docx
    24.7 KB · Weergaven: 100
Wat voor filter heb je erin? Het standaard filter van de SuperFish als je die gebruikt heeft namelijk weinig biologische capaciteit (gebruik ze zelf als quarantainebak). Je kan in dat geval beter een ander filter er aan zetten of in ieder geval poreus, vaak keramisch materiaal erin doen. Hier kunnen lekker veel goede bacteriƫn op hechten waardoor je meer biologisch oppervlak heb en dus een betere en snellere omzetting van je afvalproducten.

Gr
Stefan
Is het filter van EHEIM BUITENFILTER wat? Iemand ervaring?
 
Eheim staat wel bekend om goede filters en vooral de potfilters zij goed en daar zijn onderdelen makkelijk bij te verkrijgen. Zelf heb ik oa de 2211, 2213 en de 2217 gebruikt.
 
Gebruik en heb altijd alleen interne filters gebruikt (Juwel). Eheim is wel zoals John aangeeft een goed merk. Denk dat je het zelfs in de hogere regionen qua merk kan scharen.
 

Terug
Bovenaan